Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllskalle
De enda jag tycker verkar stressade är NATO motståndare.
Sverige har samarbetat så mycket med NATO på senare år se man vet precis vad NATO är, skillnaden är nu att diktatorn i öst visat att han inte drar sig för krig på rent fantiserade grunder och fullkomligen spyr ur sig hot inte minst om kärnvapen. Att Rysslands militära förmåga är sämre än omvärlden trott och vad de själva påstått tycker jag inte är något argument för att inte ansöka om NATO medlemskap.
Felet som gjorts är att Sverige inte ansökte om NATO medlemskap så fort Sovjetunionen föll men det är lätt att vara efterklok. Omvärlden trodde att "Äntligen blir det demokrati och hotet från öst är över", gick inte alltför lång tid innan diktaturen var i full gång igen i en ny kostym. Min poäng är att Ryssland i princip alltid varit en diktatur och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Vi vet inte vem som är diktator om ett år eller längre fram? Är det Putin? Är det någon annan? Vad tänker den här nya diktatorn i så fall osv osv. Därför är det bättre att vem som än är diktator i ryssland ska veta att Sverige ingår i en försvarsallians de inte har chans emot. För även om rysslands militära förmåga nu är dålig behöver den inte vara det för alltid och även om den just nu med största sannolikhet inte mäktar med ett krig mot Finland eller Sverige behöver det inte vara så i alla framtid.
Ett för tillfället militärt försvagat ryssland är ju i mina ögon bara ett argument för att söka medlemskap nu, inte emot.
Vi kan ju bara spekulera vad som hänt om baltländerna inte varit med i NATO men jag är helt övertygad om att Ryssland hade invaderat de långt före kriget i Ukraina, den militära uppgiften hade med största sannolikhet till och med Ryssland klarat. Ryssland har ju inriktat sig på länder som inte är med i NATO.
Ja vi lever på helt olika planeter, uppenbarligen. Min uppfattning är att vi har tid på oss att bygga ett starkt försvar, gärna tillsammans med de andra nordiska länderna, så att vi kan bli självständiga i egentlig mening. Ett svenskt Natomedlemskap kan för övrigt få negativa konsekvenser även för andra länder i Europa, Kroatiens president varnade ju för det t.ex. USA vill att vi går med, men det är inte alls säkert att alla Europeiska länder uppfattar det som speciellt förnuftigt. Idén med neutrala zoner är inte något Putin hittat på, från början. Det behöver inte alls handla om eftergivenhet.
Vad och vem som kommer efter Putin är det givetvis ingen som vet. Eller vem som kommer efter Zelenskyj. Eller hur det blir med Turkiet, Ungern, Balkan. Den situation som råder nu har öppnat upp för ett gyllene tillfälle att bygga upp vårt territoriella och civila försvar, skaffa ett ordentligt beredskapslager osv med Finland som förebild, omvärdera de senaste årens misslyckade insatser i fjärran länder, arbeta för en stärkt försvarsgaranti inom Europa och så vidare.
Jag tror att snabba beslut i frågor med långtgående konsekvenser inte bör fattas utan att folk knappt förstår vad det handlar om.
Men vi får helt enkelt enas om att inte vara ense - jag tror inte vi kommer längre än så här. Två helt olika bedömningar av vad som vore bäst för Sverige, och omvärlden också.
Trevlig helg