Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-30, 14:54
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Turkmenien, Uzbekien och Kazakhstan får väl dra pipelines vart de vill och sälja till vem de vill.

Hur du kommer fram till slutsatsen att Sverige ska gå med i NATO för att Turkmenien, Uzbekien och Kazakhstan vill bygga pipelines är märklig. Huruvida de kan/får bygga dessa pipelines eller inte har väl inget med Svenskt NATO medlemskap att göra.

Eh... Nu var det liksom inte jag som drog in Turkmenien, Uzbekien och Kazakhstan i den här diskussionen från början....
Det var en annan postare som tog upp dem som argument till att vi bör gå med i NATO.
För att Nato kommer leverera vapen till Uzbekistan för att försvara sin pipeline så att gasen inte går till Kina och Ryssland som den gör idag.
Då ska Sverige vara med och bekosta vapnen för att gasen ska bli billigare i Europa. Det kan gynna svensk vapenindustri, kanske ekonomin men det har fan inget med säkerhetspolitik att göra.

Om Sverige ska gå med i en militärpakt som håller på med såna där strategiska och geopolitiska grejer, i stället för att tänka på sitt försvar och vad som är säkrast militärt, med risk för att dras in i nästa världskrig, är det rätt rubbat.

Ja för min del får de sälja gas till Kina eller Sydafrika, det kvittar.
Citera
2022-04-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Hur lyckades du med den tolkningen? Jösses jävlar!

Jag försökte att tydliggöra att det nuvarande kriget i Ukraina inte är ett hastigt hopkok för att Ryssland känner något behov av att skydda sig mot NATO. Det är en utmärkt ursäkt för Ryssarna, men det är annars en del i en strategi som man säkert har filat på i 15-20 år.

Alla "språngbräden" som man har skapat i länder utanför den Ryska Federationen och som tidigare var en del av USSR är en del av denna strategi.

Efter Ukraina så står andra länder på listan och "språngbräden" kommer att brukas likt Ryssarna brukade Krim i Ukraina.

Inte fan skrev jag att Sverige skall gå med i NATO för att kriga I Kaukasien och Centralasien. Rappakalja!

Men, vi skall ha klart för oss att Moskvas stormaktsambitioner kommer att växa om man lyckas att kuva Ukraina. Och den dagen som Moskva "införlivar" Georgien och Azerbajdzjan under sitt Slaviska imperie så kommer Europa att bli lidande p.g.a, att en stor andel planerad naturgas uteblir.

Istället för att kriga i Transkaukasien och Centralasien så borde länderna i Väst gå stenhårt på Tyskland och tvinga Tyskarna till att överge den Ryska gasen. Fan, starta upp kärnkraftveken, elda med kol och sluta att göda Moskva!
Den f.d. förbundskanslern Gerhard Schröder satt i Gazproms styrelse och nu sitter han i monstret Rosnefts styrelse. Varför ställs inte schröder och Merkel mot väggen? Fanskapen borde ångvältas av massmedia och andra länders politiker.

Få fart på kärnkraften i Europa, se till att Sverige börjar att bryta Uran och exportera till vänligt sinnade nationer och gå snabbt med i NATO.

Västs stora misstag var att man blundade när Moskva tog regionerna i Moldavien, Georgien och Ukraina. Det var då som sanktionerna skulle ha implementerats.
Same same different but same. Du säger ju själv att om inte EU lyder din hästkur och dessutom i princip sätter ett NATO-paraply över Ukraina, så kommer vi, dvs NATO med Sverige, i framtiden att behöva utkämpa krig i Centralasien för att försvara gasen från Uzbekistan mot Russland och Kina.

Kazakstan har för övrigt enorma egna gasreserver, som vi (NATO) isåfall på sikt måste försöka hålla kontroll över: https://www.worldometers.info/gas/kazakhstan-natural-gas/
Citera
2022-04-30, 15:08
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Fel av mig! Där råkade jag halka på tangenten. Menade Tblisi. Har Putin haft synpunkter på vem som ska styra Georgien? Är det inte en konstig strategi för den som vill utvidga sitt territorium att snabbt dra sig tillbaka efter en militär seger? Hur får du ihop det?
Skojar du?
Hade inte Moskva starka åsikter om Sakashvili?
Du får, återigen, läsa om mitt inlägg.

"Språngbräden" för framtida bruk!
Citera
2022-04-30, 15:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Same same different but same. Du säger ju själv att om inte EU lyder din hästkur och dessutom i princip sätter ett NATO-paraply över Ukraina, så kommer vi, dvs NATO med Sverige, i framtiden att behöva utkämpa krig i Centralasien för att försvara gasen från Uzbekistan mot Russland och Kina.

Kazakstan har för övrigt enorma egna gasreserver, som vi (NATO) isåfall på sikt måste försöka hålla kontroll över: https://www.worldometers.info/gas/kazakhstan-natural-gas/
Jodå, ingen hemlighet alls. Har i ett tidigare inlägg noterat Kazakhstans gasreserver. Och jag skrev att Centralasiens gasexport går via Kazakhstan till Kina och Ryssland.

Var skriver jag att EU skall sätta ett NATO-paraply över Ukraina? Det blir lättare att debattera om du slutar att fantisera om vad jag skriver.
Citera
2022-04-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Eh... Nu var det liksom inte jag som drog in Turkmenien, Uzbekien och Kazakhstan i den här diskussionen från början....
Det var en annan postare som tog upp dem som argument till att vi bör gå med i NATO.
För att Nato kommer leverera vapen till Uzbekistan för att försvara sin pipeline så att gasen inte går till Kina och Ryssland som den gör idag.
Då ska Sverige vara med och bekosta vapnen för att gasen ska bli billigare i Europa. Det kan gynna svensk vapenindustri, kanske ekonomin men det har fan inget med säkerhetspolitik att göra.

Om Sverige ska gå med i en militärpakt som håller på med såna där strategiska och geopolitiska grejer, i stället för att tänka på sitt försvar och vad som är säkrast militärt, med risk för att dras in i nästa världskrig, är det rätt rubbat.

Nej du drog inte in de länderna i diskussionen men fortfarande har Sveriges eventuella NATO medlemskap inget med de länderna att göra. Varvid spekulationer om att det skulle vara grunden till att Sverige bör gå med i NATO eller inte är irrelevanta och som jag nämnt flera gånger så behöver du inte vara rädd ingen kommer skicka iväg dig för att kriga någonstans.

"För att Nato kommer leverera vapen till Uzbekistan för att försvara sin pipeline så att gasen inte går till Kina och Ryssland som den gör idag"
Menar du att det är NATO:s pipeline? Syftningen är lite oklar.

"Då ska Sverige vara med och bekosta vapnen för att gasen ska bli billigare i Europa" Du spekulerar vilt i fiktiva scenarion som om de vore sannolika.

Ställer frågan till dig med som ingen verkar kunna svara på.
Hur tänker du dig att ett eventuellt tredje världskrig ser ut?

Om vi pratar totalt kärnvapenkrig tror du det spelar någon större roll om man "står utanför"?
Citera
2022-04-30, 15:54
Medlem
Citat:

Försvarsallians, inte militärpakt.
Citera
2022-04-30, 15:58
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nej du drog inte in de länderna i diskussionen men fortfarande har Sveriges eventuella NATO medlemskap inget med de länderna att göra. Varvid spekulationer om att det skulle vara grunden till att Sverige bör gå med i NATO eller inte är irrelevanta och som jag nämnt flera gånger så behöver du inte vara rädd ingen kommer skicka iväg dig för att kriga någonstans.

"För att Nato kommer leverera vapen till Uzbekistan för att försvara sin pipeline så att gasen inte går till Kina och Ryssland som den gör idag"
Menar du att det är NATO:s pipeline? Syftningen är lite oklar.

"Då ska Sverige vara med och bekosta vapnen för att gasen ska bli billigare i Europa" Du spekulerar vilt i fiktiva scenarion som om de vore sannolika.

Ställer frågan till dig med som ingen verkar kunna svara på.
Hur tänker du dig att ett eventuellt tredje världskrig ser ut?

Om vi pratar totalt kärnvapenkrig tror du det spelar någon större roll om man "står utanför"?

Jag är inte rädd att man ska skicka iväg mig personligen någonstans, är nog lite för gammal för det.
De länderna är inte heller med i NATO så det blir väl proxykrig där också om Ryssland går in.
Om vi är med i Nato känns det väl ganska sannolikt att vi bidrar med vapen i de länderna, fast självklart officiellt för att försvara deras demokrati.
Frågan är inte irrelevant för ju fler regioner som NATO och Ryssland käbblar om ju större risk att det eskalerar. Och framförallt: det har ingenting med Sveriges säkerhet att göra mer än att vi då riskerar att dras in i fler konflikter.
Ryssland har inga planer på att invadera Sverige. Allt det här verkar vara mer av ett handelskrig.
Det blir mer spänt i den här regionen om vi går med. Och större risk för sammanstötningar som kan leda till nytt världskrig.
Citera
2022-04-30, 15:58
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Försvarsallians, inte militärpakt.

Fast varför är de i Ukraina om det inte är en militärpakt?
Citera
2022-04-30, 16:10
Medlem
Citat:

NATO har inte gått in i Ukraina.
Däremot invaderas Ukraina för närvarande av Ryska orcher.
Citera
2022-04-30, 16:15
Medlem
Citat:

De är de inte.
NATO länder och andra länder, inte NATO skickar vapen för att för att Ukraina ska kunna försvara sig och alla dessa länder hjälper till på andra sätt med underrättelse och även civila medel.

OM nu NATO hade varit i Ukraina så hade ryssarna varit bortblåsta för länge sen.
Citera
2022-04-30, 17:22
Medlem
Det tyngsta argumentet mot ett Natointräde just nu, framstressat, är ändå att det går riktigt dåligt för Ryssland i Ukraina. Ukraina har hela västvärldens stöd och Ryssland kommer inte att kunna vinna kriget - inte ens de östra delarna. De har (troligen) förlorat många fler soldater än ukrainarna. Ukraina kommer hela tiden få påfyllt med krigsmateriel från västländerna, medan det ryska vapenförrådet kommer att sina. Jämför hur många miljarder Väst satsat på sin militär med vad Ryssland har lagt på sin. Peter Englund skrev en upplysande artikel om den saken i DN i början av invasionen. Även om Ryssland kan hålla östra Ukraina under en tid, kommer de inte kunna behålla det - Ukraina kommer att ta tillbaks området. Se även Joakim Paasikivis analyser av kriget på SvT Play, till exempel.
Hur lång tid kommer det att ta för Ryssland att återhämta sig så pass att de kan försöka ta t.ex Moldavien? Och ännu värre: Baltikum, där de skulle bli mosade direkt?
Då man jämför med Hitlers invasion glömmer man att Västvärldens hela militärstyrka har ögonen på Ryssland och står beredda att slå tillbaks dem om de skulle drista sig in på NATO-område.
Hypotetiskt sett kan nog Putin vara galen nog att trava in i ett alliansfritt Finland och Sverige, om han får med sig sina befälhavare på det. Men vi skulle få stöd av EU:s armé omgående, och med tanke på hur trött och skruttig Rysslands militärapparat är, skulle de slås tillbaka snabbt.

Gå med i Nato nu är onödigt och det får konsekvenser för Sverige under en lång tid framåt. och gör att spänningarna ökar här oppe, även om Ryssland inte har förmågan eller avsikten att invadera.
Citera
2022-04-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Men vi skulle få stöd av EU:s armé omgående, och med tanke på hur trött och skruttig Rysslands militärapparat är, skulle de slås tillbaka snabbt.

det ända stöd Sverige skulle ha fått är samma stöd som Ukraina får. om Finland inte är med i NATO så kunde vi kanske räkna med dom men om dom är med NATO och Sverige inte så blir det bara massa vapen som skickas.

Att vara med NATO = 50% chans vi kan få hjälp under krig.

Inte vara med NATO = 0% chans vi kan få hjälp under krig.

för EU:s armé är också NATO:s armé och NATO hjälper bara andra NATO länder med sin armé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in