2022-04-30, 09:51
Medlem
Vill ha mer klarhet för att inte ge dumma yttranden, men de flesta problem går att lösa
Citera
2022-04-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Fullt rimligt av hotellet. Man måste tänka på att hotellet ytterst är en småföretagare själv och ett stort företag som dyker upp och vill massboka eller hålla konferens eller liknande innebär givetvis rejält med pengar och även möjligheter att få liknande bokningar nästa gång företaget ska hitta på något.

Det är givetvis oerhört mycket mer värt än Martina och hennes fattiga bemärkelsedag.

Såhär är det och det får man leva med. Alla är inte lika mycket värda och det är dessutom helt rätt. Enbart en idiot skulle valt på annat sätt än vad hotellet faktiskt gjorde.

Småföretagare?

ESS Group är långt ifrån småföretagare.

Enbart en idiot skulle ha snålat med kompensationen.

Dom skulle ha brett på så innåt helvete för att hålla dom som blir ombokade nöjda.

Jag har bott på Steam flera gånger. Gillar hotellet skarpt.
Men en sån här sak gör att jag ser sämre på dom.
Hotellet, när dom gör såhär ska ställa en enda fråga "Hej. Vi behöver göra såhär. Vad vill ni ha för att bli nöjda"

Den här typen av snålhet slår tillbaka som fan på dom.
Citera
2022-04-30, 10:10
Medlem
Vet folk som har svårt att veta vad som skulle vara rimligt, speciellt om de inte är helt med på vad det rör sig om. Kan det vara något drew gör för att inte kompensera snålt. Alla vill ju vara överens men förstår man inte sådana saker så blir det lätt fel
Citera
2022-04-30, 10:27
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det handlar väl om att det står i hotellets bokningsavtal, d.v.s. det är inget godtyckligt agerande från hotellets sida som AB får det till.

/AI

Nej, i de villkor Steam har på sin hemsida finns det reglerat hur avbokning från kundens sidan får gå till, men inget om det omvända.

Jag skulle svarat att ingånget avtal gäller och inväntat att de kommer med ett tillräckligt bra erbjudande om ersättning. Nånstans 3 gånger vad jag betalt hade varit rimligt, givet att det var en bröllopsdag som skulle firas.
Citera
2022-04-30, 10:55
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Sopigt hanterat av hotellet. Dumsnålt.

Jag har drivit företag hela livet. Sånt här händer hela tider, men kan skötas snyggt och smidigt med lite goodwill som inte kostar många kronor. Folk blir nöjda över en billig flaska vin eller halva priset rabatt.

Jag hade ringt upp och bett så hemskt mycket om ursäkt och förklarat att det tyvärr blivit problem med rummet. Inga detaljer.
Sen hade man gjort en återbetalning och erbjudit dem rummet gratis (kanske uppgradera till svit) någon dag senare.

Alla blir nöjda. Nu får de hellfire på sin facebooksida och smädas i kvällspressen, istället för att ge bort en gratisnatt (i rum som kanske står tomt ändå). Fy fan vad korkat.
Helt enig, oerhört klantigt skött, måste vara riktiga stolpskott som styr det hotellet. Situationer som denna händer hela tiden i branschen som man tar hand om utan konstigheter.
Citera
2022-04-30, 12:15
Medlem
en kedja med orimliga krav, ska påminna dom om detta när det skiter sig för dom.
Citera
2022-04-30, 12:44
Medlem
Tack för denna upplysning, var på väg att beställa presentkort till detta hotell, när min dotter och hennes kille fyller 40 år i höst.
Så urusel handläggning, nej tack 😱
Någon som kan tipsa om andra bra ställen?
Citera
2022-04-30, 12:46
Medlem
Ibland skiter det sig. Men då ser man fan till att kompensera.

För en massa år sedan jobbade jag natt på ett av Stockholms största hotell. Alla hotell överbokar eftersom x antal inte kommer. För att få full beläggning måste hotellen därmed överboka. Ibland sket det sig och det kom några sista gäster sent på natten när alla rum var upptagna. Då ringde man grand hotell, bokade en svit och beställde fram en taxi som givetvis hotellet bekostade inklusive mellanskillnaden mellan det bokade rummet och grands svit. Alla nöjda alla glada.

Visst det kostade en slant. Men gästerna blev nöjda. Bra uppgradering. Man ordnade även taxi till nästa dag på faktura. Aldrig någon chef som sa något.
Citera
2022-04-30, 13:16
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Varför är svenska hotell så dumsnåla? Nåt liknande hände mig och sambon i USA på en. Vi hade bokat ett rum sen länge (1natt). Sen efter det hade hotellet bokat upp ett event för hela hotellet och ombokat oss (de hade skickat mail vilket vi hade missat).

Väl på plats reddes missförståndet ut. Vi var upprörda i början, men de fixade transport med town car till ett annat hotell, uppgraderade rummet och bjöd på en flaska skumpa. De förlorade inte många dollar på det och vårt omdöme var 5+. Vi kände oss som VIPs snarare än förfördelade.

Situationen som sådan är ingalunda unik. Det unika är hotellets katastrofala hantering av ärendet. Normala hotell gör som du beskrivit ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dregzy
...

Det enda hotellet gjorde dåligt var att dom inte gav pengarna tillbaks

Det är ju det det handlar om. En enkel googling visade att det finns ytterligare fem SPA-hotell i Västerås. Naturligtvis skulle paret bokats om till något av dessa. Nu gjorde man inte detta, vilket i övrigt är kutym inom branschen p g a. rigida policyregler, alternativt en receptionist som gjorde sin första dag på jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det här måste man ha förståele för. Det handlar om x hundratusenkronor för ett stort företag som kommer och bor, badar och äter.

Jo, men man löser problemet. Alla gäster är viktiga. Man skulle bokat om paret till någon av de andra fen Spa-anläggningarna i Västerås.
Citera
2022-04-30, 16:11
Medlem
meganegerdases avatar
Läser man det finstilta finns alltid dessa typer av villkor, men självklart helt idiotiskt av hotellet att inte betala ut pressentkortet i pengar alternativt fixa en svit på motsvarande hotell.

Småsnålaktighet är helt fel i dessa sällsynta fall.
Citera
2022-04-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
För att fira sin bröllopsdag bokade Martina och hennes man in en natt på Steam Hotel i Västerås.
Nu har de fått veta att de är tvungna att av- eller omboka sin redan betalda vistelse.
För att det kom ett gäng ”bättre” gäster.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVy647/skulle-fira-brollopsdag-pa-steam-hotel-i-vasteras-blev-avbokade-nar-det-kom-battre-gaster

– Det vore intressant att veta vilket företag det är som som kör över oss, och om företaget vet att de gör såhär. Jag antar att jag inte var den enda med det paketet den helgen, så de måste ha ringt runt till flera och sagt att de måste boka av eller boka om.

Nån som vet vilket företag det rör sig om?
Kungen?
Citera
2022-04-30, 16:43
Medlem
swedsters avatar
Skulle göra samma sak om jag ägde hotellet,däremot skulle jag lösa in deras kupong mot cash plus något extra som plåster på såren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in