Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Båda fenomenen är rätt vanliga vågar jag påstå, dvs att såväl kvinnor som män väljs på kön snarare än kompetens ibland. Min poäng är dock att det är en miss att inte ens intervjua nån kvinna.
Tycker du att man borde intervjua en kvinna, även om hon inte anses vara kvalificerad, bara för att det skulle se bättre ut?
Jag tror ingen vill vara den kvinna som blir intervjuad eller får ett jobb och får reda på att det var på grund av hennes kön, och inte för att hon var den bästa. På samma sätt tror jag ingen vill vara den man som inte får jobbet och får reda på att han visserligen var bäst kvalificerad men nekas på grund av att han är en man (och vice versa förstås).
Jag utgår från att alla arbetsgivare och chefer som stävar efter kompetensutveckling väljer den mest lämpade och inte viker sig för att något ska se bättre ut i tex media.
Det kan vara så att man faktist har diskriminerat dem kvinnliga kandidaterna i det här speficika fallet, men det är omöjligt för oss att kunna veta det och då tycker jag att man bör utgå från att man arbetar med just kompetensutveckling och inte någon diskriminering.