2022-04-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Norges Skiforbund, med sitt vanlige øye for god PR, har bestemt at ingen kvinner inkluderes i de seks som blir intervjuet til rollen som ny trener for kvinnelandslaget.

Om man läser rubriken får man en förklaring:

"Ingen kvinner vil bli trener for langrennskvinnene". Detta tolkar jag som att antingen har ingen kvinna sökt tjänsten eller så finns det ingen kvinna som har tillräckliga merinter och kompetens. Varför skulle man tillsätta en tränare utan kompetens bara för att få en kvinna på posten? Ingen transperson har kallats till intervju heller. Så nu kommer väl HBTQ-maffian att gorma i högans sky.
Citera
2022-04-29, 16:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Om man läser rubriken får man en förklaring:

"Ingen kvinner vil bli trener for langrennskvinnene". Detta tolkar jag som att antingen har ingen kvinna sökt tjänsten eller så finns det ingen kvinna som har tillräckliga merinter och kompetens. Varför skulle man tillsätta en tränare utan kompetens bara för att få en kvinna på posten? Ingen transperson har kallats till intervju heller. Så nu kommer väl HBTQ-maffian att gorma i högans sky.

Om du hade läst artikeln och inte bara rubriken så hade du sett att det inte finns någon (eller väldigt liten) täckning för din tolkning. Det är nämligen så att flera kvinnor har sökt tjänsten/tjänsterna och rimligtvis bör de kvinnor som har sökt ansetts vara tillräckligt kompetenta och ha tillräckliga meriter (så har jag tolkat det i alla fall). Jag tror att vil bli här inte skall tolkas som vill normalt används på svenska utan snarare som kommer bli. Och sedan varför du drar in trans i denna diskussion förstår jag inte alls, av det som känt så är det nämligen ingen trans som har sökt tjänsten/tjänsterna.

I sakfrågan håller jag med pg46, det hela är mycket märkligt.
Citera
2022-04-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om du hade läst artikeln och inte bara rubriken så hade du sett att det inte finns någon (eller väldigt liten) täckning för din tolkning. Det är nämligen så att flera kvinnor har sökt tjänsten/tjänsterna och rimligtvis bör de kvinnor som har sökt ansetts vara tillräckligt kompetenta och ha tillräckliga meriter (så har jag tolkat det i alla fall). Jag tror att vil bli här inte skall tolkas som vill normalt används på svenska utan snarare som kommer bli. Och sedan varför du drar in trans i denna diskussion förstår jag inte alls, av det som känt så är det nämligen ingen trans som har sökt tjänsten/tjänsterna.

I sakfrågan håller jag med pg46, det hela är mycket märkligt.

Om det är så att din uppfattning stämmer, dvs att kvinnorna som har sökt tjänsten är tillräckligt kompetenta och har tillräckliga meriter, hur kommer det sig då att ingen av dem blivit uttagen för intervju? Menar du att det finns en mystik konspiration om att kvinnorna inte blir utvalda på grund av att de är just kvinnor och inte för att man ansett att de saknar tillräcklig kompetens? Ledningen skiter väl i vilket kön personerna i fråga har, det enda man bryr sig om borde väl rimligen vara att få in så bra folk som möjligt?
Senast redigerad av abbe446 2022-04-29 kl. 18:09.
Citera
2022-04-29, 19:10
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Om det är så att din uppfattning stämmer, dvs att kvinnorna som har sökt tjänsten är tillräckligt kompetenta och har tillräckliga meriter, hur kommer det sig då att ingen av dem blivit uttagen för intervju? Menar du att det finns en mystik konspiration om att kvinnorna inte blir utvalda på grund av att de är just kvinnor och inte för att man ansett att de saknar tillräcklig kompetens? Ledningen skiter väl i vilket kön personerna i fråga har, det enda man bryr sig om borde väl rimligen vara att få in så bra folk som möjligt?
Finns gott om gubbar som tycker att bara gubbar duger. Om det är så i norsk langrenn ska jag låta vara osagt dock.
Men det är ett rejält självmål av norska förbundet att bara intervjua män.
Citera
2022-04-29, 19:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Finns gott om gubbar som tycker att bara gubbar duger. Om det är så i norsk langrenn ska jag låta vara osagt dock.

... och det finns många som tycker att det måste vara en kvinna bara för att. Jag skulle tro att det senare är betydligt vanligare i dag än att "gubbar" håller varandra om ryggen, åtminstone i Sverige. Men jag utesluter inte alls att man i Norge i första hand vill ha kompetens, och jag förstår att det retar många svenskar.
Citera
2022-04-29, 19:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
... och det finns många som tycker att det måste vara en kvinna bara för att. Jag skulle tro att det senare är betydligt vanligare i dag än att "gubbar" håller varandra om ryggen, åtminstone i Sverige. Men jag utesluter inte alls att man i Norge i första hand vill ha kompetens, och jag förstår att det retar många svenskar.
Båda fenomenen är rätt vanliga vågar jag påstå, dvs att såväl kvinnor som män väljs på kön snarare än kompetens ibland. Min poäng är dock att det är en miss att inte ens intervjua nån kvinna.
Citera
2022-04-29, 19:41
Moderator
Hjv9s avatar
Det var väl tre kvinnor som var aktuella som tränare vad jag har läst så att ingen av de har blivit antagna för intervjuer är onekligen lite märkligt. Både Marthe Kristoffersen och Monica Kørra har ju goda tränarerfarenheter sedan tidigare och borde vara mer än kvalificerade för jobbet. Dessutom behöver man nog få in lite nya influenser i norsk damskidåkning vilket också har hörts från flera håll.
Citera
2022-04-29, 19:45
Medlem
Citat:
Båda fenomenen är rätt vanliga vågar jag påstå, dvs att såväl kvinnor som män väljs på kön snarare än kompetens ibland. Min poäng är dock att det är en miss att inte ens intervjua nån kvinna.
Tycker du att man borde intervjua en kvinna, även om hon inte anses vara kvalificerad, bara för att det skulle se bättre ut?
Jag tror ingen vill vara den kvinna som blir intervjuad eller får ett jobb och får reda på att det var på grund av hennes kön, och inte för att hon var den bästa. På samma sätt tror jag ingen vill vara den man som inte får jobbet och får reda på att han visserligen var bäst kvalificerad men nekas på grund av att han är en man (och vice versa förstås).
Jag utgår från att alla arbetsgivare och chefer som stävar efter kompetensutveckling väljer den mest lämpade och inte viker sig för att något ska se bättre ut i tex media.
Det kan vara så att man faktist har diskriminerat dem kvinnliga kandidaterna i det här speficika fallet, men det är omöjligt för oss att kunna veta det och då tycker jag att man bör utgå från att man arbetar med just kompetensutveckling och inte någon diskriminering.
Senast redigerad av abbe446 2022-04-29 kl. 19:55.
Citera
2022-04-30, 01:19
Medlem
Lars Öberg summerar sina första sex månader som längdchef:
https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/Nyhetsbrev-Artiklar/langdchefenvilaggerralsen?utm_source=Paloma&utm_me dium=Newsletter&utm_campaign=Nyheter+i+L%c3%a4ngds verige+%e2%80%93+April+2022

Skidförbundet ska anställa en till tränare, som tillträder 1a juni. "Tjänsten som landslagstränare innebär att du arbetar som assisterande tränare i A-landslaget och Team Bauhaus."

https://jobb.skidor.com/jobs/1725143-landslagstranare-langdskidor
Citera
2022-04-30, 09:27
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Tycker du att man borde intervjua en kvinna, även om hon inte anses vara kvalificerad, bara för att det skulle se bättre ut?
Jag tror ingen vill vara den kvinna som blir intervjuad eller får ett jobb och får reda på att det var på grund av hennes kön, och inte för att hon var den bästa. På samma sätt tror jag ingen vill vara den man som inte får jobbet och får reda på att han visserligen var bäst kvalificerad men nekas på grund av att han är en man (och vice versa förstås).
Jag utgår från att alla arbetsgivare och chefer som stävar efter kompetensutveckling väljer den mest lämpade och inte viker sig för att något ska se bättre ut i tex media.
Det kan vara så att man faktist har diskriminerat dem kvinnliga kandidaterna i det här speficika fallet, men det är omöjligt för oss att kunna veta det och då tycker jag att man bör utgå från att man arbetar med just kompetensutveckling och inte någon diskriminering.
Nu finns det redan ett utalat missnöje bland åkarna som gett uttryck för att de vill ha en kvinnlig tränare. I det läget är det en rätt tydlig signal att man inte ens intervjuar en av de kvinnor som sökt tjänsten. De är ju bevisligen inte helt okunniga. Nu blir man tvungen att säga att de sökande kvinnorna inte uppfyller kraven eftersom de inte ens kom till en intervju. Att ingen av dem var bäst är en sak, men nu tycker man bevisligen ingen av dem ens är värda att intervjua. De kvinnliga sökandena har ju meriten att de ör kvinnor, vilket faktiskt bör anses vara en merit för en post som tränare för kvinnor.
Det enda namnet jag kunde hitta på nån som blivit kallad på intervju är Erik Bråten vars meriter verkar vara att han varit landslagstränare i Kanada (som har bra yngre herrar men rätt mediokra damer) samt att han har Mikkelsplass som mentor. Inga superimponerande meriter (jag har aldrig förstått hur det kan anses vara en merit att haft en liknande position där man inte lyckats) och för mig svårt att förstå hur han går klart före Marthe så att han ska intervjuas men inte hon.
Min enda reservation är att t ex Marthe kan ju ha med sånt i sin ansökan som gör henne ointressant som huvudtränare. Dessutom så ska man ju anställa ytterligare en tränare och det är ju inte omöjligt att t ex Marthe kommer intervjuas för den tjänsten (för den kan jag inte mer om än att man ska anställa under maj).
Citera
2022-04-30, 10:09
Medlem
Citat:
Men den enkla förklaringen är väl att ingen av kvinnorna som sökte hade rätt kompetens för jobbet. Ingen här har ju sett ansökningarna eller vilka som sökt.
Citera
2022-04-30, 10:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
De kvinnliga sökandena har ju meriten att de ör kvinnor, vilket faktiskt bör anses vara en merit för en post som tränare för kvinnor.

Bör det verkligen det? Ett sånt synsätt luktar identitetspolitik och kvotering lång väg, vilket inte har lett till något gott för världen. Anser du även att det bör anses vara en merit för en post som tränare för män att vara man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in