Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Både en intressant och svårbesvarad fråga.
Kanske en blandning? En del föds troligtvis med "goda förutsättningar" att kunna bli onda? Under livets gång kommer den här s. k. "gåvan" sedan att kunna utvecklas. Jag tror nog, som en annan skribent också skrev, att en person föds på det sättet.
Jag tror att det finns en hel del forkning på det här och det som jag har förstått är att man tror att en del (nu pratar jag om psykopati) är ärvda anlag (ca 50%), medan den andra delen är beroende av hur man växer upp, fostras och vad man utsätts för.
Om du har anlagen, men växer upp i en bra miljö, är chanserna större att du kan komma kunna fungera i samhället i stort. Kanske alltid ha otrevliga sidor, exploaterande mot andra, inte bry dig om andras lidande, men ändå kanske klara att ha ett jobb och en familj. Och tvärtom naturligtvis, större risk att du blir kriminell och utför hemska saker mot andra om du har utsatts för kärlekslös uppväxt med misshandel och neglekt.
Jag tror att man säger att runt 1 % av en befolkning "lider" av psykopati) felaktigt att påstå att de lider av det, det gör de inte vanligtvis).
Jag har aldrig hört/läst det som en del här inne påstår, att en hel fokgrupp är psykopatiska, utan att det är liknade siffror i olika studier i olika befolkningar.
Jag kan tänka mig att männsikor i krig, människor som växer upp i sådan miljö, där man ser lidande, utsätts för lidande själv osv, gör att man blir mer avtrubbad.
Nu är det väl grader av allting, och man behöver ju inte vara en fullblodspsykopat, utan kan ha drag av allting. I forskning har man sett att psykopatiska hjärnor fungerar annorlunda än andras.
I det här fallet vet vi ju inget om personens uppväxt, och inte fullt ut hur han är som person.
Man behöver ju inte vara psykopat för att döda, men det här brottet; att under lång tid (komma tillbaka upprepade gånger och kasta sten på henne), och att plåga kvinnan psykiskt och fyskt innan brottet, visar på en mycket hård sida.
Om han dessutom har mördat sin tidigare fru, verkar det ju finnas en sida hos honom som kanske inte bara handlar om att fick ett ursinnesanfall, utan att det är ett sätt för honom att lösa problem. Det bekommer inte honom att döda. Han kan göra det på nytt. Det talar han ju om för kvinnan innan han kastar ner henne.
Det är uppsåt att döda, när man deklarerar inför hennes förmodade död att det är det man har gjort tidigare.