2022-04-24, 12:11
Medlem
cacas avatar
Då var första planteringen gjord i växthuset för 2022.
Så nu blir det hålla koll på temperatur ute och troligtvis elda några ggr i kamin så frosten inte tar det jag drivit upp.
Annars brukar det vara tiden man går från beroende av lager till självförsörjande just nu. Men kan vara ärlig och säga att i år har jag inta jagat nässlor, björksav och annat för överlevnad utan det blivit Ica. Kanske det beror på att frugan flyttat hit eller att man fallit tillbaka till bli bekväm? Vem vet och skit samma egentligen då jag själv vet att vi klarar oss om inte Ica har öppet något mer.

Såg på SVT något program med senario om banker hackas och konsekvenser om betalsystem skulle liga nere, tänkte för mig själv att deras senario handla om 4 dagar, själv skulle jag kanske inte ens märka om betalsystem låg nere före den 25 när man ska in och betala de fakturor man har. Känns rätt bra.

Kommer nog även sluta uppdatera här, känns som det rullar på nu och inget nytt händer, har gått från beroende av samhälle till blivit självförsörjande vilket tog 2 år. Så till er där ute, största lärdomen är 1 överlev initialt dvs preppa för det. 2 vilket blir det viktigaste, livet efter 1. Förväntar du dig att samhället går till baka till som innan 1? Eller behöver du en annan plan? Jag har min plan klar, hur ni gör. Ja det är upptill er, men förvänta er inte att någon annan kommer göra jobbet åt er…..
Citera
2022-04-25, 16:28
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Då var första planteringen gjord i växthuset för 2022.
Så nu blir det hålla koll på temperatur ute och troligtvis elda några ggr i kamin så frosten inte tar det jag drivit upp.
Annars brukar det vara tiden man går från beroende av lager till självförsörjande just nu. Men kan vara ärlig och säga att i år har jag inta jagat nässlor, björksav och annat för överlevnad utan det blivit Ica. Kanske det beror på att frugan flyttat hit eller att man fallit tillbaka till bli bekväm? Vem vet och skit samma egentligen då jag själv vet att vi klarar oss om inte Ica har öppet något mer.

Såg på SVT något program med senario om banker hackas och konsekvenser om betalsystem skulle liga nere, tänkte för mig själv att deras senario handla om 4 dagar, själv skulle jag kanske inte ens märka om betalsystem låg nere före den 25 när man ska in och betala de fakturor man har. Känns rätt bra.

Kommer nog även sluta uppdatera här, känns som det rullar på nu och inget nytt händer, har gått från beroende av samhälle till blivit självförsörjande vilket tog 2 år. Så till er där ute, största lärdomen är 1 överlev initialt dvs preppa för det. 2 vilket blir det viktigaste, livet efter 1. Förväntar du dig att samhället går till baka till som innan 1? Eller behöver du en annan plan? Jag har min plan klar, hur ni gör. Ja det är upptill er, men förvänta er inte att någon annan kommer göra jobbet åt er…..

NEEEEEEJ! Du får absolut inte sluta skriva om dina äventyr! Bästa tråden på FB ju!
Citera
2022-04-28, 20:27
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
NEEEEEEJ! Du får absolut inte sluta skriva om dina äventyr! Bästa tråden på FB ju!
Oj och tack för du tycker tråden bra.
Nåja jag gör väl lite sporadiska uppdateringar då och då för din skull.

Idag har första sparrisknoppar börjat komma upp ur jorden. Riktigt trist att det inte blivit varmt ordentligt på natten än så dessa riskerar ju givetvis att frysa ihjäl när frost slår till. Kommer täcka dessa inför natten då det fungerat bra tidigare genom ställa stolsdynor till utemöbel mot varandra så det blir ett litet tält, detta räcker för hålla dem vid liv kalla nätter.

Har även vart till plantskola idag och beställt lite mer bärbuskar, fruktträd mm, då de inte hade allt jag ville ha så fick jag lägga en beställning. Dessa ska senare planteras ut så de delar av åkrar. Dels ger det gynsammare klimat för övrig odling samt att de själva ger skörd.

Hittade även ramslök på plantskolan som jag köpte ett gäng krukor av, dessa ska planteras ner mot sjön, skuggigt och bland lövträd givetvis, förhoppning blir att de sen breder ut sig om det lyckas. Det blir morgondagens projekt!

Ser även på björkarna att de redo tappas på sav nu. I år struntar jag dock det då det inte finns behov av göra det. Men ni andra som vill testa passa på nu när musöron finns på grenarna.

Annars är det väntans tidernas nu, värmen är det man väntar på och när den kommer blir det mer och göra och plantera framför allt.
Citera
2022-04-29, 20:35
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Oj och tack för du tycker tråden bra.
Nåja jag gör väl lite sporadiska uppdateringar då och då för din skull.

Idag har första sparrisknoppar börjat komma upp ur jorden. Riktigt trist att det inte blivit varmt ordentligt på natten än så dessa riskerar ju givetvis att frysa ihjäl när frost slår till. Kommer täcka dessa inför natten då det fungerat bra tidigare genom ställa stolsdynor till utemöbel mot varandra så det blir ett litet tält, detta räcker för hålla dem vid liv kalla nätter.

Har även vart till plantskola idag och beställt lite mer bärbuskar, fruktträd mm, då de inte hade allt jag ville ha så fick jag lägga en beställning. Dessa ska senare planteras ut så de delar av åkrar. Dels ger det gynsammare klimat för övrig odling samt att de själva ger skörd.

Hittade även ramslök på plantskolan som jag köpte ett gäng krukor av, dessa ska planteras ner mot sjön, skuggigt och bland lövträd givetvis, förhoppning blir att de sen breder ut sig om det lyckas. Det blir morgondagens projekt!

Ser även på björkarna att de redo tappas på sav nu. I år struntar jag dock det då det inte finns behov av göra det. Men ni andra som vill testa passa på nu när musöron finns på grenarna.

Annars är det väntans tidernas nu, värmen är det man väntar på och när den kommer blir det mer och göra och plantera framför allt.

Jag tackar så hemskt mycket för det, och säkert många fler än mig som gör det!
Ha nu en bra Valborg och Första maj! Blir det något extra under helgen hos Er pga denna högtid?
Citera
2022-05-01, 05:45
Medlem
cacas avatar
Citat:
Jag tackar så hemskt mycket för det, och säkert många fler än mig som gör det!
Ha nu en bra Valborg och Första maj! Blir det något extra under helgen hos Er pga denna högtid?
Nej det kommer inte firas på något specifikt sätt utan blir som vilken dag som helst. Kanske man tappat lite av känslan att nu är det valborg och man ledig från arbete nuförtiden då man är hemma varje dag?
Är mer de större högtiderna man ser fram mot nu, då släkten samlad, så nästa firande blir midsommar om man bortser från barnbarns födelsedagar innan dess.
Citera
2022-05-01, 19:06
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Nej det kommer inte firas på något specifikt sätt utan blir som vilken dag som helst. Kanske man tappat lite av känslan att nu är det valborg och man ledig från arbete nuförtiden då man är hemma varje dag?
Är mer de större högtiderna man ser fram mot nu, då släkten samlad, så nästa firande blir midsommar om man bortser från barnbarns födelsedagar innan dess.

Samma här, Valborg är inte som det varit. Vad beror det på tror du? Ålder?
Citera
2022-05-03, 06:08
Medlem
cacas avatar
Citat:
Samma här, Valborg är inte som det varit. Vad beror det på tror du? Ålder?
Ja ålder kan inverka, sen har valborg aldrig blivit en familjetradition i samma bemärkelse som ex jul/midsommar.
Visst som liten går man med föräldrar till någon fest/brasa. Sen blir man tonåring och då vill man inte vara på samma brasa som föräldrarna utan med kompisar och supa.
Sen egna barn så är man tillbaka på ruta ett igen osv.

Sen som jag skrev, nu går man hemma och dagarna flyter mer ihop, man kan ibland stå och undra, fan är det måndag eller tisdag idag?
Eller om man känner-rätt ta något glas så behöver man inte vänta på någon helg för det. Av den anledningen så tror jag valborg tappar i betydelse. Är en dag eller egentligen en kväll man ska gå titta på någon brasa som brinner upp på någon timme.

Blir nog aldrig att samla släkten för den anledningen, speciellt om valborg mitt i veckan. Barn jobbar inte en eller någon dag, far xx mil för sen fira valborg, vara trötta dagen efter och sen fara xx mil hem igen för sen åter jobba.
Citera
2022-05-13, 19:23
Medlem
cacas avatar
De passar på…

Var till butik som ligger i mindre ort i tisdags och handla lite sparsamt, givetvis glömde jag köpa smör så på torsdagen åkte jag dit igen och gjorde följande observation. Ost! På tisdagen var priset som vanligt typ en hushållsost för 60 kr och sen priser under 100 kr för de vanliga sorterna som präst, greve mm och sen lite annat över 100 kr.

Tittade på torsdagen i osthyllan och till min förvåning så hade priserna höjts. Hittade ingen ost för under 100 kr. Var hushåll som fortfarande var billigast men låg lite över 100 kr.

Så slutsats. De passar på höja priserna! För med tanke på storlek på ort, butik, avstånd till stormarknader så var det inte att handlaren sålt slut på allt (kollade datum) fått beställa nytt till högre pris som motiverar att man tvingas höja priser som man gjort. Så de passar på skära guld i skuggan av debatter om höga elpriser, krig och drivmedel (som sänkts) genom höja priser. Priser som konsumenter får betala och som i sin tur spär på inflationen.
Man kan ju räkna ut hur matpriser kommer se ut framåt hösten då man kan lägga till torka eller för mycket regn och fan vet vad som motivation till rekord höga matpriser samt accelererande inflation samt räntehöjningar.

Nåja, på gården är sista potatisen i marken nu. Har även avdelat en del av frilandsodlingen med höstpotatis som jag kommer låta ligga kvar i marken riktigt länge även är blast vissnat ner. Har läst om att de klarar sig bra så länge det inte blir riktigt kallt.

Ska bli en intressant jämförelse hur dessa knölar klarar vidare lagring om man jämför med de man tar upp tidigare.
Hur man än vrider och vänder på det så är det ett faktum att förra årets skörd av potatis nu har tappat i kvalité nu i maj. Många får kasseras trotts jag har bra lagringsförhållande i jordkällare.
En petitess kanske men ändå i det stora hela då vi har tillräckligt kvar tills vi kan börja skörda första hinkarna och från land med tidiga sorter.

Men vem vet, nästa år kanske klimat eller annat förändrats och minus fram till maj, och kallt till midsommar och då kan det vara trevligt ha potatis på bordet ändå, samt kunna ta om utsäde då de första inte kunnat planteras ut enligt plan.
Citera
2022-05-20, 16:42
Medlem
Ajembacks avatar
Bra observerat! Många smyghöjningar nu som inte lär bli lägre när lugnet återkommer...
Citera
2022-05-20, 20:58
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

Ska bli en intressant jämförelse hur dessa knölar klarar vidare lagring om man jämför med de man tar upp tidigare.
Hur man än vrider och vänder på det så är det ett faktum att förra årets skörd av potatis nu har tappat i kvalité nu i maj. Många får kasseras trotts jag har bra lagringsförhållande i jordkällare.
En petitess kanske men ändå i det stora hela då vi har tillräckligt kvar tills vi kan börja skörda första hinkarna och från land med tidiga sorter.
.
Hur lagrar du din potatis i jordkällaren? Jag har nämligen också en jordkällare och odlar potatis för första gången i år!
Citera
2022-05-23, 06:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur lagrar du din potatis i jordkällaren? Jag har nämligen också en jordkällare och odlar potatis för första gången i år!
I trälåda/lådor med springor i så att luft kan cirkulera vilket gör att de blir mindre benägna sätta groddar.
Så 4-7 c i källaren idealiskt och rätt hög fuktighet men ändå luftcirkulation då trivs potatisen bäst.

Sen kan man förkorta tiden man har potatis i källaren genom låta den ligga kvar i marken så länge som möjligt även fast blasten vissnat för länge sedan. Ska testa detta själv i år på delar av landet.

https://www.dinbyggare.se/forvara-potatisen-bygg-en-potatisbinge/

Länk på bygga en potatislåda bifogas.

Lycka till med potatisen och glöm inte kupa den nu när det gröna börjar titta upp.
Citera
2022-06-06, 12:01
Medlem
cacas avatar
Då är man väl självförsörjande igen med det gården ger, dvs skulle inte behöva ta något från lager eller köpa i affärer för klara mig på det som finns just nu. Men så fungerar jag ju inte så visst klarar vi oss nu, men rätt nice med en ostbit på det nybakade brödet.

I preppingsyfte så blir det spännande tid nu. Hur kommer sommaren bli, vilken skörd får man i slutet och den del man sparar för överleva vintern? Tja det beror på väder och vind samt mitt engagemang så klart.

Var på plantskola för ett tag sen och beställde en hel del, detta har kommit och givetvis har allt kommit i marken. Ser lite klent ut just nu mot den vision man hade, men en pinne nu blir en buske om par år. Har nu ramat in så det finns 4 kvadrater på en åker där alla sidor omkring består av buskar/träd som ger något ätbart tillbaka så småningom. (-:

Har även vart jätteduktig och registrerat på Jordbruksverket att ett får med 2 lamm (Gotlands) på ingående till gården. Tanken är att de får beta av ovan nämnda fyrkanter, givetvis elstängsel så de inte når fram till det nyplanterade. Sen ska hönsen upp dit och flyttas runt i fyrkanten som fåren går i. Tanken med det är de får sprätta runt och bereda ner fårens skit i marken. Problemet just nu är att jag inte byggt någon mobil anläggning för hönsen som jag kan flytta runt enkelt. Blir och bygga då nät behövs runt om för räv och rovfåglar. Är ju inte beredd ofta hönsen bara för de ska kunna gå fria på dagen. Har ju redan erfarenhet av bli av med höns så…ser fram mot jul då egen rökt fårfiol ska finnas på julbordet!

Annars är det som vanligt, hålla ogräs kort och springa och greja med det ena och det andra, tar aldrig slut på något vis, men ska man bli självförsörjande så…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in