2021-09-17, 13:42
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Noll koll på prepping, men vanlig ljus lager som köps i Tyskland bör klara sig i minst två år om man inte klantar sig för mycket med förvaringen.
Att göra (och upprepa) en god ljus lager är dock inte så lätt, jag rekommenderar dig att istället satsa på lagringsvänlig ale/porter istället och kanske någon pale ale till varma sommardagar. Lättaste ölen att göra själv är IPA och liknande (men det förutsätter trevlig humle), så länge man inte gör några extrema dumheter blir det en helt OK bärs. Ska du odla humle så kan det nog bli svårt att fixa roligare humlesorter.
Och som komplement kan du ha ett lager tysk lager.
De öl jag brukar köpa är oftast svensk öl när man passerar gräns Tyskland. Dessa brukar dock tappa kolsyran efter ca 1 år och därmed värdelösa köpa på sig större mängd av.
Köper jag flaskor så brukar dessa ha en tendens gå åt rätt tidigt så dessa har jag inte provat att lagra längre tid.

Det finns givetvis bättre öl lagra, de över 6%, mörkare sorter osv, har rätt förutsättningar med källare som är mörk och håller jämn temperatur så det borde fungera prova lagra öl där.

Tanken med min prepping är att klara sig själv och över längre tid vilket för mig innebär mycket lång tid, kanske resten av livet utan affärer att tillgå. I ett sådant scenario skulle jag även framöver vilja knäppa en kall en varm sommardag och för kunna det så behöver jag lära mig göra öl från grunden.
Jag behöver odla korn till malt samt humle för smak.

Just humle var något det var lag på odla från 1400 talet till mitten av 1800 talet, men sedan försvann det och den lokala odlingen upphörde i princip. Finns en del svenska gamla sorter kvar som man kan satsa på, annars är det tyska och tjeckiska sorter som verkar gälla om man ser på vad svenska bryggerier använder.

Ska läsa på mer om detta under vintern och sen blir det ordna hem några olika sorter och prova om de fungerar odla där jag bor beträffande skörd, smak, beska.

Sen själva bryggningen av öl. Även här är jag totalt novis. Finns bryggverk köpa för rimlig peng om man vill ha det enkelt, annars får man köra på spisen och fixa. Är intresserad av båda formerna, den bekväma för kunna göra egen öl i nutid då man har el. Själva tekniken att göra från grund och utan el på vedspis är också en kunskap jag eftersträvar få till mig. Är ju kanske där man hamnar vid en total kollaps av samhället.

Blir hugga störar av gran i vinter och sen starta odling av humle till våren, tar ju 3 år innan de ger rikligt och under den tiden borde jag lärt mig behärska själva öl bryggeriet fast med köpta råvaror.
Citera
2021-09-17, 21:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
De öl jag brukar köpa är oftast svensk öl när man passerar gräns Tyskland. Dessa brukar dock tappa kolsyran efter ca 1 år och därmed värdelösa köpa på sig större mängd av.
Köper jag flaskor så brukar dessa ha en tendens gå åt rätt tidigt så dessa har jag inte provat att lagra längre tid.

Det finns givetvis bättre öl lagra, de över 6%, mörkare sorter osv, har rätt förutsättningar med källare som är mörk och håller jämn temperatur så det borde fungera prova lagra öl där.

Tanken med min prepping är att klara sig själv och över längre tid vilket för mig innebär mycket lång tid, kanske resten av livet utan affärer att tillgå. I ett sådant scenario skulle jag även framöver vilja knäppa en kall en varm sommardag och för kunna det så behöver jag lära mig göra öl från grunden.
Jag behöver odla korn till malt samt humle för smak.

Just humle var något det var lag på odla från 1400 talet till mitten av 1800 talet, men sedan försvann det och den lokala odlingen upphörde i princip. Finns en del svenska gamla sorter kvar som man kan satsa på, annars är det tyska och tjeckiska sorter som verkar gälla om man ser på vad svenska bryggerier använder.

Ska läsa på mer om detta under vintern och sen blir det ordna hem några olika sorter och prova om de fungerar odla där jag bor beträffande skörd, smak, beska.

Sen själva bryggningen av öl. Även här är jag totalt novis. Finns bryggverk köpa för rimlig peng om man vill ha det enkelt, annars får man köra på spisen och fixa. Är intresserad av båda formerna, den bekväma för kunna göra egen öl i nutid då man har el. Själva tekniken att göra från grund och utan el på vedspis är också en kunskap jag eftersträvar få till mig. Är ju kanske där man hamnar vid en total kollaps av samhället.

Blir hugga störar av gran i vinter och sen starta odling av humle till våren, tar ju 3 år innan de ger rikligt och under den tiden borde jag lärt mig behärska själva öl bryggeriet fast med köpta råvaror.
Glöm inte jästen!
Det kanske kan vara intressant att svänga förbi https://www.nordiskamuseet.se/slott-gardar/julita-gard/om-julita-gard/julitas-tradgardar/humlegarden på en semestertur nästa sommar?
Citera
2021-09-19, 11:33
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Glöm inte jästen!
Det kanske kan vara intressant att svänga förbi https://www.nordiskamuseet.se/slott-gardar/julita-gard/om-julita-gard/julitas-tradgardar/humlegarden på en semestertur nästa sommar?
Julita har jag vart på men det var många år sen, såg dock de säljer humleplantor så den infon tackar jag för!

Jästen hade jag inte tänkt på, antar man kan lagra torrjäst ett bra tag men om den tar slut får man förlita sig på vildjäst. Ganska enkelt göra själv för brödbak etc med hjälp av frukt. Frågan är mer hur det fungerar när man gör öl?
Blir också något att efterforska i, antar att det kommer fungera då jäst är jäst men slutresultatet kanske inte blir det samma som om man använder sig av öljäst. Får bli prova göra en sats och låta hälften jäsa med öljäst anpassad för ändamålet och andra halvan med egen tillverkad vildjäst och sen jämföra resultatet.

Steg ett får dock bli lära sig göra egen öl med köpta satser av allt innan man ger sig på experimentera. Men ska man vara hållbar över tid så bör man kunna jäsa sitt öl utan hjälp från butik. Men vad fan klara man det förr i tiden så lär det gå göra igen bara man vet hur!
Citera
2021-10-21, 21:48
Medlem
cacas avatar
Då var årets älgjakt till ända och köttet snyggt styckat och det mesta redan i frysen tillsammans med hjort, vildsvin. Nästan så man får svårt stänga locket.

Har dock sparat ca 1 kg ytterlår ca 3 cm strimlor som jag saltat med grovsalt utan jod och svartpeppar i påse. Ska efter 9 dagar väga bitarna och sen prova på att torka. Att man väger är för se att de blir lättare, dvs att de torkar, man bör tappa 20% eller mer har man kommit förbi ev problem med mögel. Vi får se hur resultatet blir, fungerar det bra så är jag sugen testa på skinka från vildsvin.

Att torka är också en lite bortglömd teknik, man kanske i första hand tänker på kryddor man odlat, svamp man plockat och sen inget mer. Kött är en produkt man kan torka men även fisk, borde alla som äter lutfisk veta. Men även här en lite bortglömd teknik. Men sättet rätt enkelt, salta och sen torka. Hållbarhet blir lång om allt går som det ska och en hållbarhet som inte kräver ström för framställa.

Annars är i princip allt som ska plockas och ta tillvara på gjort på gården, källaren dignar av konserver och inläggningar och potatislådan fylld till brädden. Ett bra odlingsår och nu har jag mat så jag i princip klarar mig mer än året om det skulle krisa.

Sen behöver jag fortfarande komplettera med ex smör, socker mm dvs sånt jag inte kan göra själv idag. Matfett har jag i lager, en del socker men här behövs det fyllas på. För övrigt blir det att göra en inventering och sen komplettera så att man har hemma.

Mycket fröer tagna som vanligt, har även tagit in ett 10 tal chili plantor som jag klippt ner så de på nytt får skjuta fart och komma tillbaka med ännu bättre skörd än i år. Ja om jag inte lyckas med konsten försumma dem så de dör ifrån mig.

Nu går arbetet in i en lugnare fas, det mesta gjort och klart inför nästa år. Klart saker som hugga lite ved i vinter ligger framför mig mm. Så nu tänker jag ta det lite lugnare, ska sammanställa året så jag får aktuella siffror över det mesta. Är enda sättet för kunna få kontroll på hur mycket man behöver odla för kunna överleva. Att bara köra på ger mycket men kan även ge problem då man tömmer lager, att det inte blir så hållbart man tänkt etc.
Citera
2021-11-18, 05:11
Medlem
Sesuss avatar
Nyfiken hur det här slutade eller om du försvann i skogen?
Citera
2021-11-22, 03:25
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
Nyfiken hur det här slutade eller om du försvann i skogen?
Nej jag försvinner inte i någon skog.

Detta slutar inte utan är en fortgående process.

Avser din kommentar resultat av torkat älgkött så vart det salt och helt ok enligt mig. Har dock endast provsmakat och kommer spara och se hur det utvecklas om det får hänga ett bra tag.

Nu går gården in i vintervila och för mig kommer det bli skaffa mer kunskap inom vissa områden inför nästa säsong/framtiden och börja planera inför 2022, vad ska jag odla, hur mycket (odlar för mycket av vissa saker idag, balans?), några nya grödor, några grödor som inte ska odlas, djur till gården, hur allt ska tas om hand sen en realistisk plan för hinna med allt.
Citera
2021-11-22, 03:31
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Nej jag försvinner inte i någon skog.

Detta slutar inte utan är en fortgående process.

Avser din kommentar resultat av torkat älgkött så vart det salt och helt ok enligt mig. Har dock endast provsmakat och kommer spara och se hur det utvecklas om det får hänga ett bra tag.

Nu går gården in i vintervila och för mig kommer det bli skaffa mer kunskap inom vissa områden inför nästa säsong/framtiden och börja planera inför 2022, vad ska jag odla, hur mycket (odlar för mycket av vissa saker idag, balans?), några nya grödor, några grödor som inte ska odlas, djur till gården, hur allt ska tas om hand sen en realistisk plan för hinna med allt.

---

Chill. Blir lite avundsjuk. Planerar att lägga om livet men inte i Sverige då det är för kallt för mig. Men vem vet. Följer och väntar på uppdateringar.
Tack och lycka till.
Citera
2021-11-23, 06:19
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
---

Chill. Blir lite avundsjuk. Planerar att lägga om livet men inte i Sverige då det är för kallt för mig. Men vem vet. Följer och väntar på uppdateringar.
Tack och lycka till.
Tack!

Kommer uppdatera här då och då.
Citera
2022-01-08, 10:06
Medlem
cacas avatar
Efter haft jul med barn, barnbarn och respektive, givetvis körde vi traditionellt för oss med tidig väckning, julgröt och sedan ner för gemensam bastu med efterföljande glögg över öppen eld. Julpyssel för barn som får klä gran medan julmat som givetvis domineras av produkter från egna gården ordnas av de vuxna.

Två barnbarn stanna och åker hem nu i helgen. Dessa fick vara med och starta odlingsåret 2022 genom hjälpa till så i krukor inne. Vart chili så klart då dessa tar längst tid för driva upp. De har även fått hjälpa till med annat på gården, vilket man märker de tycker är intressant. Kul om man kan föra över lite av ens eget intresse till efterkommande generationer.

Har även börjat planen med fortsatt utveckling av gården. I år ska korn av sort Laureate odlas, detta för mitt projekt göra egen öl. Givetvis ska även humle planteras och stöttor redan tillverkade. Så även här blir det gå fullt in för vara oberoende av andra. ( har övat med köpa färdiga kit och blir helt ok öl )

Djur, hönor i all ära men hjärta det dax ta nästa steg och utöka försiktigt, överväger just nu någon gris och velar mellan får/lamm, nöt eller getter. Samtliga med syfte lära mig, men även för få kött på bordet men det lockar även med avel och bli helt självförsörjande på djur. Men som sagt lära mig mer hur mycket jobb, problem mm det innebär med djur innan man tar sig vatten över huvudet.

Sen som den analytiker jag är, vilken balans måste man ha för ha kött på bordet med egen avel, förväntat utbyte från jakt osv. Har ju problem med just odling då man oftast odlar för mycket och får slänga. Visst odling kan man ha ett överskott på så man vet mer säkert att man får tillräckligt även dåliga år.
Blir mer jobbigt om man får 1000 kg kött för mycket varje år. Är ju bortkastat arbete och resurser om man inte har avsättning, så försiktighet får gälla här och lära längs vägen så man kan få en balanserad bild över verkligt behov samt om det är värt den låsning till gården man får när man har djur, är det värt besväret just nu eller ska andra faktorer som oberoende väga tyngre. Är bara testa så vet man.
Citera
2022-02-24, 11:59
Medlem
cacas avatar
Då gick visst ryssen in i Ukraina, kanske det är startskottet på ett större krig och kanske något jag faktist förberett mig på?

Kom nyss hem från ”stan” där jag bunkrat ytterligare ammunition bla, förhoppningsvis i onödan men vem vet.

Annars löper livet på gården på, mycket är redan planterat som chili, tomat mm och vi väntar på värmen och få ut i växthus med grödorna. Har under vintern röjt de sista av träd och sly på gamla åkrar så dessa redo tas i bruk till våren.
Planen är rama in dem med div träd, buskar mm som ger något ätbart tillbaka. Dels för åkrarna ska få skydd mot väder och vind samt att odlingsklimatet blir mer gynnsamt genom denna åtgärd. Sen att använda mig av växter som ger tillbaka skörd så blir det ännu mer gynnsamt. Har inte bestämt hundra än men det lutar åt plantera träd som körsbär, päron, äpple mm som stomme och sedan under för täcka upp krusbär, vinbär, hallon mm, även humle ska in mellan osv. Blir runt åkern samt som ett kors igenom också men där struntar jag i plantera träd då jag vill ha in sol på åkern.

För driva upp plantor har jag även gjort iordning ett mindre rum i ladan som isolerats ordentligt och värme, ljus mm har fixats. Brukade tidigare driva upp inomhus men nu när frugan flyttat hit så vart det mer praktiskt skapa ett eget rum för detta utanför huset. Sen blir det ju lättare när jag kan styra ljustid, värme mm vart efter mot ha i huset där värmen ganska konstant. Man vill ju snabbt få upp plantorna men sen bromsa dem lite så de inte skjuter iväg och bara blir rangliga. Detta kan jag nu justera bättre via värme mm i rummet, så det känns riktigt bra.

Av förrådet från förra årets skörd så har jag nog så jag kanske klarar mig ett år till utan odla. Sen kommer jag i år inte slänga för byta ut till nytt som jag tidigare gjort, jag kommer behålla och sen fylla på med nytt istället. Så lagret kommer sakta växa och har funderat vilken nivå man ska lägga sig på. Är det fylla på tills det är proppfullt eller ska jag lägga en rotation på 5 år eller liknande. Känslan veta att man kan överleva utan odlingsmöjligheter lång tid lockar en del.

Djur, har fler hönor nu som totalt ger mer ägg än vad vi förbrukar just nu, men överskott ger hundarna bra mat så det får va några för mycket så länge. Man kan ju alltid slakta ifall man behöver mat också.
Annars kommer jag till våren fylla på djurbesättning med någon gris samt får eller getter. Inte förlag behöver kött då frysar proppfulla med kött från jakten som gick otroligt bra förra året. Men mer för lära mig om ha djur. Vi får väl se härjat går vidare med detta.

Sen var planen även bege mig till huset i Italien nu när Corona försvunnit, planen där är att plantera massa träd och buskar på baksidan som passivt matförråd på sikt. Har tänkt på det länge nu och att även förberedda den platsen börjar bli lite prioriterat känner jag. Att veta om man lämnar landet så har man en plats ta sig till och att där kommer det finnas mat att skörda är inte en fel tanke.
Kommer även att ta med och bygga upp ett frö förråd där nere, det är ju en förutsättning för snabbt kunna köra igång och odla i händelse av kris och att sitta utan möjlighet är inget alternativ för mig. Sen får man rotera fröer då man reser dit så man har ett nytt lager liggande ifall att.
Senast redigerad av caca 2022-02-24 kl. 12:02.
Citera
2022-03-15, 19:21
Medlem
cacas avatar
Det var värst vad nya trådar det dyker upp här just nu. Lite kul att fler helt plötsligt fått upp ögonen att det kan hända något under ens livstid som man kanske borde vart förberedd på. För ett år sen om man skrev krig hånades man som ufo. Men nu har verkligheten kommit närmare och konservburkar staplas i var och varannat hem.

För mig var det som jag kände på att nått är på gång för flera år sen och med Corona och jobba hemma tog jag tag i saken bli självförsörjande, just in time så att säga.

Nåja, läget på gården oförändrat då kyla håller i sig än. Plantor som förädlats inne växer så de knakar så ut i växthus när värme kommer välkomnas.

Annars, egen potatis, grönsaker, kött från skog på tallriken idag till en kostnad av ca noll kr, nja någon kr då grädde till svampsås användes samt vin köpt i Tyskland för några år sen till det, men annars i princip självförsörjande.
Men om Ica stängt för gott imorgon så lär jag klara mig ändå.
Citera
2022-04-05, 07:36
Medlem
cacas avatar
Ödrift.

Då jag installerade solpaneler så ordnade jag med batteridrift för kunna ha el även när ström försvinner. Separat 12 DC för led belysning drogs samt att jag har AC till kökets uttag.

Bekymmer som framkommit är att på vintern räcker inte elen till från panelerna att hålla laddning. Par dagar fungerar det men sen kroknar systemet vilket främst kommer från AC förbrukare som kyl mm. Givetvis skulle man kunna baxa ut innehåll om temperatur ute är rätt vid ett skarpt läge, men då tappar man ju hela vitsen med det hela på något vis.

Så funderingar att skaffa ett till batteri på 10,2kw för kunna lagra mer samt att komplettera solceller med vindsnurra/or för även få ström bara det blåser. Vindsnurror kostar inte speciellt mycket om man jämför mot vad ett batteri kostar (+100k) Eller ska man satsa på få tag på halvdana batterier från elbilar då dessa börjar finnas på marknaden.

Sen vet jag inte om vindsnurror även model mindre väsnas mycket. Är ju inget man direkt skulle vilja sitta och lyssna på 24/7.
Man skulle iofs kunna placera dessa en bra bit från hus/anläggning för slippa höra dem.

Sen är ju frågan kommer man få avsedd effekt med detta eller slängar man pengar i sjön bara? Gillar inte riktigt att vända mig till någon ”expert” på området då dessa gärna gör pr för sig själva efter gjort något jobb. Känns som man outar sig lite för mycket.

Får nog fundera ordentligt hur jag ska göra, vara nöjd som det är eller försöka få det som man egentligen vill ha det? Vore nice i princip klara sig utan el från leverantör, ja eller till huset minst, övriga byggnader har man ju inte kopplat till systemet på något vis så där är man ju beroende av köpa el till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in