Citat:
De öl jag brukar köpa är oftast svensk öl när man passerar gräns Tyskland. Dessa brukar dock tappa kolsyran efter ca 1 år och därmed värdelösa köpa på sig större mängd av. Noll koll på prepping, men vanlig ljus lager som köps i Tyskland bör klara sig i minst två år om man inte klantar sig för mycket med förvaringen.
Att göra (och upprepa) en god ljus lager är dock inte så lätt, jag rekommenderar dig att istället satsa på lagringsvänlig ale/porter istället och kanske någon pale ale till varma sommardagar. Lättaste ölen att göra själv är IPA och liknande (men det förutsätter trevlig humle), så länge man inte gör några extrema dumheter blir det en helt OK bärs. Ska du odla humle så kan det nog bli svårt att fixa roligare humlesorter.
Och som komplement kan du ha ett lager tysk lager.
Att göra (och upprepa) en god ljus lager är dock inte så lätt, jag rekommenderar dig att istället satsa på lagringsvänlig ale/porter istället och kanske någon pale ale till varma sommardagar. Lättaste ölen att göra själv är IPA och liknande (men det förutsätter trevlig humle), så länge man inte gör några extrema dumheter blir det en helt OK bärs. Ska du odla humle så kan det nog bli svårt att fixa roligare humlesorter.
Och som komplement kan du ha ett lager tysk lager.
Köper jag flaskor så brukar dessa ha en tendens gå åt rätt tidigt så dessa har jag inte provat att lagra längre tid.
Det finns givetvis bättre öl lagra, de över 6%, mörkare sorter osv, har rätt förutsättningar med källare som är mörk och håller jämn temperatur så det borde fungera prova lagra öl där.
Tanken med min prepping är att klara sig själv och över längre tid vilket för mig innebär mycket lång tid, kanske resten av livet utan affärer att tillgå. I ett sådant scenario skulle jag även framöver vilja knäppa en kall en varm sommardag och för kunna det så behöver jag lära mig göra öl från grunden.
Jag behöver odla korn till malt samt humle för smak.
Just humle var något det var lag på odla från 1400 talet till mitten av 1800 talet, men sedan försvann det och den lokala odlingen upphörde i princip. Finns en del svenska gamla sorter kvar som man kan satsa på, annars är det tyska och tjeckiska sorter som verkar gälla om man ser på vad svenska bryggerier använder.
Ska läsa på mer om detta under vintern och sen blir det ordna hem några olika sorter och prova om de fungerar odla där jag bor beträffande skörd, smak, beska.
Sen själva bryggningen av öl. Även här är jag totalt novis. Finns bryggverk köpa för rimlig peng om man vill ha det enkelt, annars får man köra på spisen och fixa. Är intresserad av båda formerna, den bekväma för kunna göra egen öl i nutid då man har el. Själva tekniken att göra från grund och utan el på vedspis är också en kunskap jag eftersträvar få till mig. Är ju kanske där man hamnar vid en total kollaps av samhället.
Blir hugga störar av gran i vinter och sen starta odling av humle till våren, tar ju 3 år innan de ger rikligt och under den tiden borde jag lärt mig behärska själva öl bryggeriet fast med köpta råvaror.