Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Ja, det är mer våld i muslimska familjer än i den av dig sågade vita familjen.
Jag sågar moderna konstruktionen av en vit familj, du förstår att vi inte levde i denna moderna konstruktion för 150 år sedan? Det var stora trångbodda familjer då som hade mycket förmedling av värderingar och traditioner mellan generationer.
Jag bryr mig inte närmvärt om barnagga sedan, det finns olika nivåer på barnagga och den mildare formen som bara söker disciplinera barnen tror jag inte gör någon skada (fråga vilken italienare som helst ifall han inte har fått sin stjärt röd av någon farmor eller mamma så är svaret alltid densamma). Det är den mer sadistiska formen av våldsutövning som saknar någon högre syfte som gör stor skada på barn.
Min farsa blev själv piskad en gång av sin morfar, och han berättar det mer som en rolig skröna och indikerar att han absolut förtjänade det (han stal hälften av pengarna i hans morfars plånbok).
Men en styvfars eller styvmoders bestraffningar kan vara av mycket mer sadistisk natur, och ha mindre att göra med disciplin, och mer att göra med exempelvis avundsjuka och andra negativa mänskliga käsloregister.
Men sitt för all del och försvara moderna konstruktionen av svenska "kärnfamiljen" medan den faller sönder i bitar medan muslimska familjer som lever mer likt svenska 1800-tals familjer befolkar framtida Sverige. Det här känns direkt kopplad till diskussionen om försvaret av "svenska värderingar" vilka känns helt främmande för en svensk familj från 1800-talet - vad hade svenska 1800-talsfamiljen enligt dig? Muslimska värderingar?