2022-04-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Ok, ursäkta då hade jag fel.

Heder åt dig. Inte ofta folk ber om ursäkt här.
Citera
2022-04-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Lönen inom inom gruva är standard som du tjänar om du skulle jobba vanligt... OB är inget du ska räkna med utan det är något de kommer fråga dig om om du gör ett bra jobb... tillägg får du bara om du jobbar under jord vilket inte är säkert på att du kommer att få göra! så allt som allt de där med att tjäna bra i gruvor är bara en seglivad myt.

Jag vet inte, de som bor i Kiruna och arbetar på LKAB verkar ha gott om pengar. De har alla snöskotrar, cross och dyra bilar så som Porsche Panamera, BMW X5, nästan sprillans nya. Har åkt förbi där några gånger men jag måste erkänna att jag inte har jätte stor koll.

Vad skulle du tippa att medellönen är för en lastbilschaufför på LKAB? Med alla tillägg osv.
Citera
2022-04-28, 18:25
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jag vet inte, de som bor i Kiruna och arbetar på LKAB verkar ha gott om pengar. De har alla snöskotrar, cross och dyra bilar så som Porsche Panamera, BMW X5, nästan sprillans nya. Har åkt förbi där några gånger men jag måste erkänna att jag inte har jätte stor koll.

Vad skulle du tippa att medellönen är för en lastbilschaufför på LKAB? Med alla tillägg osv.

Jag vet inte vad den slutar på, men som sagt jag var upp förra sommaren för o söka jobb där, men när jag fick höra om lönen där och att den var i stort sätt som en vanlig lastbilsförare så tacka jag för mig! eftersom enda sättet du kunde göra de stora pengarna på berodde på om de ville ha dig att jobba övertid vilket inte var garanterat att man skulle få.
Citera
2022-04-28, 23:29
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Kör man dåligt så antar jag att de inte vill släppa ut en i trafiken . Jo, exakt men kommer verkligen vi upp i 150k? Jag pratade med en polare förut som ville få in mig i sopbranschen och då snackade vi max 60k.

Det är förmodligen endast för ett C-kort. Jag blev erbjuden en utbildning och då räknade man med 150k, men då var det inte sopor jag skulle köra utan gods från Bofors bla.

Ringde körskolan som jag blev rekommenderad för att boka utbildningen och de sa " Jag ska vara ärlig med dig, du pratar svenska och har ingen framtid i branschen." Detta är snart 10år sedan.
Citera
2022-04-29, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag vet inte vad den slutar på, men som sagt jag var upp förra sommaren för o söka jobb där, men när jag fick höra om lönen där och att den var i stort sätt som en vanlig lastbilsförare så tacka jag för mig! eftersom enda sättet du kunde göra de stora pengarna på berodde på om de ville ha dig att jobba övertid vilket inte var garanterat att man skulle få.

Ah då förstår jag, tack för ditt svar! Kanske inte är så lönsamt som vissa säger då....
Citera
2022-04-29, 06:22
Medlem
Citat:
Ah då förstår jag, tack för ditt svar! Kanske inte är så lönsamt som vissa säger då....
Det är inte det. Hur fan kan man tro att det ska betala sig att köra lastbil? Det är ett enkelt jobb som snabbt fylls upp med svartingar som dumpar löner och villkor. Lite som städerska fast för män.

De som säger att de tjänar bra löner jobbar natt, har traktamenten (som ska täcka utgifter) och jobbar övertid. Lönen är ca 28-29k, nästan utan undantag. Skulle vara om du kör typ riktig kranbil eller liknande. En sån stor kran de har på byggen. Då kan du kanske tjäna bra pengar har jag hört men det kan vara hörsägen.
Citera
2022-04-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schengenvisering
Det är inte det. Hur fan kan man tro att det ska betala sig att köra lastbil? Det är ett enkelt jobb som snabbt fylls upp med svartingar som dumpar löner och villkor. Lite som städerska fast för män.

De som säger att de tjänar bra löner jobbar natt, har traktamenten (som ska täcka utgifter) och jobbar övertid. Lönen är ca 28-29k, nästan utan undantag. Skulle vara om du kör typ riktig kranbil eller liknande. En sån stor kran de har på byggen. Då kan du kanske tjäna bra pengar har jag hört men det kan vara hörsägen.

Ja, du har helt rätt. Men tydligen så har Covid pressat upp löner pga hög efterfrågan i branschen. Hörde från en snubbe att de med erfarenhet på LKAB tjänar 80k brutto med övertid och underjordstillägg inkluderat. Men som sagt, jag har inga bevis för detta, bara hörsägen. Men å andra sidan har jag åkt förbi Kiruna några gånger och det finns många dyra bilar där.....så visst måste det finnas folk som tjänar bra.
Citera
2022-04-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ja, du har helt rätt. Men tydligen så har Covid pressat upp löner pga hög efterfrågan i branschen. Hörde från en snubbe att de med erfarenhet på LKAB tjänar 80k brutto med övertid och underjordstillägg inkluderat. Men som sagt, jag har inga bevis för detta, bara hörsägen. Men å andra sidan har jag åkt förbi Kiruna några gånger och det finns många dyra bilar där.....så visst måste det finnas folk som tjänar bra.
De har säkert nåt slags tillägg men 80k är garanterat lögn. Många losers ljuger om sin lön. Sen är all tillägg på lönen sånt som man lider av, det ska man inte glömma.
Citera
2022-04-30, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schengenvisering
De har säkert nåt slags tillägg men 80k är garanterat lögn. Många losers ljuger om sin lön. Sen är all tillägg på lönen sånt som man lider av, det ska man inte glömma.

Mjo, folk tenderar att överdriva tyvärr.
Citera
2022-04-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jämfört med sopåkaren börjar du alltså 4 (?) årslöner efter förutom dina CSN-lån. Detta ska du först tjäna in jämfört med sopåkaren innan du ens är i balans. Du kan göra matten själv.

1. Lönen slutar inte på 50k
2. Vill du jobba som skitgubbe?
Citera
2022-05-01, 21:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justforthefun
1. Lönen slutar inte på 50k
2. Vill du jobba som skitgubbe?
1 lön minus studielån från start till pension
2 nej jag valde sämre lön men borde ha fått högre lön med utbildning
Citera
2022-05-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Det är förmodligen endast för ett C-kort. Jag blev erbjuden en utbildning och då räknade man med 150k, men då var det inte sopor jag skulle köra utan gods från Bofors bla.

Ringde körskolan som jag blev rekommenderad för att boka utbildningen och de sa " Jag ska vara ärlig med dig, du pratar svenska och har ingen framtid i branschen." Detta är snart 10år sedan.

Okej, trodde dock inte det var sådan stor skillnad men kan nog stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in