2022-03-25, 22:21
Medlem
Trilecces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Mycket välkänt för den som är aktiv i UE forumet. Läs och begrunda här.

Korta svaret är att bortom Rannebergen så planerades det många fler områden ut mot Bergum samt Vättlefjäll, men inget av dessa områden kom att byggas. Detaljerna finns i tråden.
Ingen som verkar veta exakt vart mynningen till tunneln låg. Någon som vet mer får gärna berätta.
Citera
2022-04-09, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Visa mod stängdes för många år sedan och det var ett bra tag sedan jag besökte. Sidotunneln såg dock ut som vanligt.

Förmodar att det är något annat du avser, så du får nog komma med mera ledtrådar.

För övrigt: En observation i området inte så långt bort såg jag att man lyft upp en förmodad gammal stigortsstege. Var någon månad sedan, så vet inte om den är kvar.
Du nämner en gammal stigortsstege. Törs jag gissa att du menar luckan invid lv155, nära Oljehamnsmotet (numera omdöpt till Ytterhamnsmotet ifall jag minns rätt), att det låg en stege på gräset bredvid luckan där?
Gissar att det inte är värt att åka förbi och kolla nu, stegen är antagligen bortplockad då flera månader passerat. Har du lust att visa något foto, ifall du har? Hur lång var stegen typ?
Jag har klättrat upp där i den stigorten för många år sedan, stigorten var ordnad i flera sektioner med mellanliggande våningsplan. Så gissar att varje del av stegen var max 5-7 meter höga typ. Dvs ingen riktigt hög stege, vilket finns på andra platser i stan. Vore kul om du ville jämföra det du såg med min beskrivning av stigorten. Tydligen pågår arbete med att byta ut stegar på flera platser i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Finns en dagvattenstunnel dem håller på att arbeta med i guldhedesområdet, dem lägger en metallbit för luckan om natten/helgerna, vet ej vad dem gör i själva tunnlarna. Ligger mycket grus utanför.

En liknande tunnel nära västra kyrkogården som fått ny dörr men gallret är löst igen.

Har personligen inget intresse av dessa tunnlar men vet att folk varit inne i dessa förut.
Jag gissar att ditt första stycke handlar om Medicinarebergets parkeringsplats, strax bredvid gångvägen ner till Annedal? Man brukar göra någon slags slamsugning där med jämna mellanrum, hissa upp sediment som lagrats där nere. Antagligen det som pågår.
Den andra platsen du nämner, vid Högsbohöjd, har jag traskat i några gånger. Mysigt ställe. Får åka förbi och kolla på ändringarna du beskriver.

Mig veterligen finns ingen närmare beskrivning här i tråden av grejen vid Annedal/Medicinarebergets parkeringsplats, närmare bestämt ingen som beskrivit vad som finns under jord där och hur det ser ut där nere (mer än att det är ett dagvattenmagasin). Om du varit nere och tagit en titt, har du lust att skicka PM, alternativt beskriva lite mer här i tråden? Du råkar inte ha foton? Om du annars vet vem som varit nere på den platsen, hänvisa mig gärna vidare på lämpligt sätt (PM?), eller kolla om du kan lösa lite foton eller en beskrivning av insidan på det stället från rätt person
Citera
2022-04-12, 18:50
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Du nämner en gammal stigortsstege. Törs jag gissa att du menar luckan invid lv155, nära Oljehamnsmotet (numera omdöpt till Ytterhamnsmotet ifall jag minns rätt), att det låg en stege på gräset bredvid luckan där?
Gissar att det inte är värt att åka förbi och kolla nu, stegen är antagligen bortplockad då flera månader passerat. Har du lust att visa något foto, ifall du har? Hur lång var stegen typ?
Jag har klättrat upp där i den stigorten för många år sedan, stigorten var ordnad i flera sektioner med mellanliggande våningsplan. Så gissar att varje del av stegen var max 5-7 meter höga typ. Dvs ingen riktigt hög stege, vilket finns på andra platser i stan. Vore kul om du ville jämföra det du såg med min beskrivning av stigorten. Tydligen pågår arbete med att byta ut stegar på flera platser i stan.
Kul att se dig skriva igen.

Rätt plats.

Trodde stegen skulle försvinna fort och att mera arbeten pågå kort därefter. För ett par veckor sedan låg den dock kvar bråttom visade det sig inte vara. Själva stegen är ingenting att se, men det finns indikationer på att andra arbeten är på gång, så det kan vara värt att ha fortsatt uppsikt.

Har själv varit inne, men då kom jag ifrån andra hållet och klättrade därför aldrig. Länge sedan nu. Platsen har ju sina unika märkligheter.

Då Bulycke stod delvis öppet förra året så kunde man se att det idag är spiraltrappor där. Inte omöjligt att det är detta man har satt in här.

Vad det gäller Medicinarebergets så kan jag bekräfta att det iallafall tidigare pågått arbete där. Jag valde att inte undersöka närmare.

Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Nån som besökt ”plaskdammen” under jord på Hisingen det sista? Tog med mig kanoten dit senast. Man kommer en hyfsad bit in ändå.
Jag lyckades aldrig lista ut vad detta är för ställe, så du får gärna komma med fler detaljer.
Citera
2022-04-28, 10:38
Medlem
Hur ser det ut i göteborg dagar som dessa? det byggs om i hela staden och har vi några godbitar kvar? Eller något nytt att se?

Går man igenom dem flesta trådarna här så är ju 90% av ställena plomberade eller rivna idag.

Någon som vill diskutera och byta lite spots ?
Citera
2022-04-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimosa22
Hur ser det ut i göteborg dagar som dessa? det byggs om i hela staden och har vi några godbitar kvar? Eller något nytt att se?

Går man igenom dem flesta trådarna här så är ju 90% av ställena plomberade eller rivna idag.

Någon som vill diskutera och byta lite spots ?

Jag hade velat utforska vidare, varit sugen på Kungsgaraget, det som gömmer sig under där, men samtliga dörrar är stängda och låsta tyvärr.
https://www.youtube.com/watch?v=2SIWsdfYQdU

Undrar även vart fasiken dom hittade den där ammunitionslagret som skulle vara från en jädra massa år sedan som fanns med i GP, det störde tydligen västlänken, såg ut som ett stort bergsrum rakt under göteborg
Citera
2022-04-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Kan det trots allt vara Spoven du menar?

http://web.archive.org/web/20080331122528/http://hem.bredband.net/rehpat3/bunker/bilder/bergrum/index.html

Dock är det ju en liten bit från Delsjömotet till både vattenlinjen och Brudaremossenmasten, men ta en titt på bilderna och se om du känner igen dig. Skulle stämma in på civilförsvaret, som jag vill minnas att du nämnde i tidigare inlägg. Jag gick även förbi här under slutet av min tur, kolla de sista bilderna så finns det några enstaka, dock såklart tagna från utsidan.

Går det att ta sig in här??? Verkar riktigt intressant
Citera
2022-05-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Går det att ta sig in här??? Verkar riktigt intressant

nja inte riktigt, eller asså inget är omöjligt, var och spanade inne på området som btw är inhägnat ifrån vägen.

Bilder: https://www.flickr.com/photos/192910946@N07/albums/72177720297747399
Citera
2022-05-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmqvistarn
nja inte riktigt, eller asså inget är omöjligt, var och spanade inne på området som btw är inhägnat ifrån vägen.

Uttern är väll aktivt idag? Har för mig det är serverhall eller liknande där nu? eller är det militärt fortf?

ser att dem har satt upp en stor plåtdörr där, minns för några årsen. Då det var galler där innan och ett litet hål man kunde krypa in i ner för en trappa sen en stötvågsdörr. ingenting intressant direkt.
Citera
2022-05-08, 20:58
Medlem
Citat:

Hehe lurigt med sista bilden, en fin kamera sitter ju där... Synd :/
Citera
2022-05-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Hehe lurigt med sista bilden, en fin kamera sitter ju där... Synd :/

Hahahaha jaa la märke till den först i efterhand när jag kollade igenom bilderna jag tog :P. Men tror inte att den var igång för den såg rätt sliten ut, men man kan aldrig vara säker.
Citera
2022-05-14, 09:02
Medlem
Citat:
Hahahaha jaa la märke till den först i efterhand när jag kollade igenom bilderna jag tog :P. Men tror inte att den var igång för den såg rätt sliten ut, men man kan aldrig vara säker.
https://www.flickr.com/photos/192910946@N07/51971888881/in/album-72177720297747399/ syftar ni på den kameran så är den inte i bruk ni kan va lugna! samma sak gäller den andra kameran som sitter vid ingången / första grinden från ingången är inte heller aktiv. Var inte det för 2 årsen iaf och ser ut att vara samma kamera/kameror :P
Citera
2022-05-14, 13:58
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimosa22
Uttern är väll aktivt idag? Har för mig det är serverhall eller liknande där nu? eller är det militärt fortf?

Det är inte serverhall och det har aldrig varit militärt. Alla system fungerar men det har ingen regelbunden aktiv användning.

Kamerorna är interna till inpasseringsvaktkuren.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in