• 1
  • 2
2022-04-27, 09:13
Medlem
sfrges avatar
Nu har jag nya ideer igen här. Jag brukar få det. Jag har bestämt mig för att sälja min MC och ta ett flygcertifikat.

Det som känns aktuellt är antingen Ultralätt cert eller det som kallas LAPL. Vad är för och nackdelar mellan dessa?

Som jag fattat det så finns det liksom inte plats att ha med en passagerare i ett ultralätt flygplan. Har jag fel?

Vad kostar det att flyga senare när man tagit sitt cert? Att hyra ett ultralätt plan borde ju vara billigare än att hyra ett större för LAPL cert?

Är bästa vägen att gå att börja med att ta det billigare ultralätta certet? Flyga nått år och sedan utöka det hela om man vill fortsätta?
Citera
2022-04-27, 09:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nu har jag nya ideer igen här. Jag brukar få det. Jag har bestämt mig för att sälja min MC och ta ett flygcertifikat.

Det som känns aktuellt är antingen Ultralätt cert eller det som kallas LAPL. Vad är för och nackdelar mellan dessa?

Som jag fattat det så finns det liksom inte plats att ha med en passagerare i ett ultralätt flygplan. Har jag fel?

Vad kostar det att flyga senare när man tagit sitt cert? Att hyra ett ultralätt plan borde ju vara billigare än att hyra ett större för LAPL cert?

Är bästa vägen att gå att börja med att ta det billigare ultralätta certet? Flyga nått år och sedan utöka det hela om man vill fortsätta?

Fördelen med certifikat där du iallafall kan ta med passagerare är väl just att du kan ta med vänner eller företag som behöver snabb transport.
Du får flyghyran och bensinen betald plus att du får flygtimmar och en liten peng.

Finns många företag som kanske behöver åka på ett akut serviceärende för ett par timmar och kan då vara en stor vinst att hyra ett plan och pilot för en dag.
Citera
2022-04-27, 09:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fördelen med certifikat där du iallafall kan ta med passagerare är väl just att du kan ta med vänner eller företag som behöver snabb transport.
Du får flyghyran och bensinen betald plus att du får flygtimmar och en liten peng.

Finns många företag som kanske behöver åka på ett akut serviceärende för ett par timmar och kan då vara en stor vinst att hyra ett plan och pilot för en dag.

Annat cert för kommersiell trafik. Mycket dyrare.
Citera
2022-04-27, 09:34
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Precis. LAPL är väl bara för privat?
Det var någon av dessa cert jag hade tänkt mig eftersom dom var relativt billiga.
Citera
2022-04-27, 09:55
Medlem
Börja med UL (ultralätt) och flyg ett år. Sen kan du bygga på med LAPL om du känner behovet. Då kan du flyga lite större flygplan med 4 säten, typ PA28 eller C172. Sen kan du bygga på med ett PPL, då kan du flyga upp till Cessna Citation. Därifrån är det CLP och ATPL om du vill arbeta som pilot!

Jag kan bara säga att jag verkligen rekommenderar dig att ta flygcert, det är fantastiskt att flyga!
Citera
2022-04-27, 10:37
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart_1
Börja med UL (ultralätt) och flyg ett år. Sen kan du bygga på med LAPL om du känner behovet. Då kan du flyga lite större flygplan med 4 säten, typ PA28 eller C172. Sen kan du bygga på med ett PPL, då kan du flyga upp till Cessna Citation. Därifrån är det CLP och ATPL om du vill arbeta som pilot!

Jag kan bara säga att jag verkligen rekommenderar dig att ta flygcert, det är fantastiskt att flyga!

Det känns rätt nu faktiskt. Det kanske blir ultralätt då.
Nått blir det i alla fall. Finns det intensivkurser för ultralätt?
Citera
2022-04-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det känns rätt nu faktiskt. Det kanske blir ultralätt då.
Nått blir det i alla fall. Finns det intensivkurser för ultralätt?
Du skall nog hålla dig på jorden för allas bästa.
Citera
2022-04-27, 11:23
Medlem
dyrt..dyrt..dyrt....min farbror hade det på 70talet i torslanda.....han var ändå byggmästare men det blev en för dyr hobby...vi åkte med några gånger...
Citera
2022-04-27, 11:25
Medlem
du måste väl flyga vissa tim om året med.....då går ju kostnaden att räkna ut.
Citera
2022-04-27, 11:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Oki men nu tänkte jag inte detta som ett kommersiellt syfte utan endast stå till buds ifall att företag eller vänner behöver hjälp men det kanske alltid räknas som kommersiellt då?
Citera
2022-04-27, 12:01
Medlem
Jag skulle rekommendera att satsa först bara på att nå Solo nivå (ca 20h). Se om du gillar det, sen kör resten.
Även Segelflyg kanske kan vara något att börja med. Igen lite billigare. De vänner jag har som har tagit ett helt PPL har inte nyttjat det nämnvärt, och för dem knappast värt investeringen.
Citera
2022-04-27, 12:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oki men nu tänkte jag inte detta som ett kommersiellt syfte utan endast stå till buds ifall att företag eller vänner behöver hjälp men det kanske alltid räknas som kommersiellt då?

Tar du betalt så är du illa ute.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in