2022-04-27, 12:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tar du betalt så är du illa ute.

Ok, tack för info.
Citera
2022-04-28, 01:27
Medlem
Drozds avatar
Satsa på UL-cert om du vill hobbyflyga. Kostar typ hälften av PPL (och jag tror inte LAPL är mycket billigare än PPL). Det är också betydligt billigare att chartra en UL-kärra än en Cessna 152 eller en Piper Cherokee, och UL drar mindre soppa. Minst lika bra flygkänsla i en UL om inte bättre. Och de flesta UL är tvåsitsiga vad jag vet (typ Tecnam).

Mer teori (onödigt mycket) om du tar LAPL eller PPL också. Har för mig att teoriprov och uppflygning sköts av flygskolan när du tar UL-cert, vid LAPL/PPL är det Transportstyrelsen som sköter proven (dvs svårare).

Glöm inte bort att flygskolor ofta skönmålar priserna i sina paketerbjudanden. Är bränsle inräknat, start- och landningsavgifter, flyglärartid?

Nu låter jag negativ, du kommer att få askul, så lycka till!
Citera
2022-04-28, 15:02
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Satsa på UL-cert om du vill hobbyflyga. Kostar typ hälften av PPL (och jag tror inte LAPL är mycket billigare än PPL). Det är också betydligt billigare att chartra en UL-kärra än en Cessna 152 eller en Piper Cherokee, och UL drar mindre soppa. Minst lika bra flygkänsla i en UL om inte bättre. Och de flesta UL är tvåsitsiga vad jag vet (typ Tecnam).

Mer teori (onödigt mycket) om du tar LAPL eller PPL också. Har för mig att teoriprov och uppflygning sköts av flygskolan när du tar UL-cert, vid LAPL/PPL är det Transportstyrelsen som sköter proven (dvs svårare).

Glöm inte bort att flygskolor ofta skönmålar priserna i sina paketerbjudanden. Är bränsle inräknat, start- och landningsavgifter, flyglärartid?

Nu låter jag negativ, du kommer att få askul, så lycka till!

Det lutar nog åt ultralätt. Jag får ta en flygskola som ligger längre bort så det blir mer åkande men jag tror det är värt det.
Citera
2022-04-28, 15:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fördelen med certifikat där du iallafall kan ta med passagerare är väl just att du kan ta med vänner eller företag som behöver snabb transport.
Du får flyghyran och bensinen betald plus att du får flygtimmar och en liten peng.

Finns många företag som kanske behöver åka på ett akut serviceärende för ett par timmar och kan då vara en stor vinst att hyra ett plan och pilot för en dag.
Om man själv skall delta i något möte så får man flyga dit, ta kollegor med sig & få ersättning för de faktiska kostnaderna.
flygverksamhet som bedrivs för ett företags eller en organisations egen räkning utan ersättning från utomstående och som utgör en mindre del av företagets eller organisationens verksamhet, tidigare benämnd firmaflyg
https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202021_103.pdf
Citera
2022-04-28, 15:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man själv skall delta i något möte så får man flyga dit, ta kollegor med sig & få ersättning för de faktiska kostnaderna.
flygverksamhet som bedrivs för ett företags eller en organisations egen räkning utan ersättning från utomstående och som utgör en mindre del av företagets eller organisationens verksamhet, tidigare benämnd firmaflyg
https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202021_103.pdf

Ok, tack för info.
Citera
2022-05-07, 20:20
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nu har jag nya ideer igen här. Jag brukar få det. Jag har bestämt mig för att sälja min MC och ta ett flygcertifikat.

Det som känns aktuellt är antingen Ultralätt cert eller det som kallas LAPL. Vad är för och nackdelar mellan dessa?

Som jag fattat det så finns det liksom inte plats att ha med en passagerare i ett ultralätt flygplan. Har jag fel?

Vad kostar det att flyga senare när man tagit sitt cert? Att hyra ett ultralätt plan borde ju vara billigare än att hyra ett större för LAPL cert?

Är bästa vägen att gå att börja med att ta det billigare ultralätta certet? Flyga nått år och sedan utöka det hela om man vill fortsätta?

Jag har nyligen tagit PPL.

LAPL ska du inte ta för att spara pengar. De flesta är inte riktigt redo att klara uppflygning vid 30 timmar och fortsätter upp mot 45 timmar innan dem är i korrekt trim att flyga upp. Då sitter dem där med ett LAPL-cert till samma kostnad som ett PPL.

Tar du ett PPL får du flyga UL. Dock har du viktbegränsning och det är inte bara att smälla in dig själv i maskinen, en passagerare, packning och full tank. Du kommer få övervikt. Jag har en god vän som flyger UL på PPL och jag har flugit den maskinen. När vi två satt i maskinen hade vi bränsle som räckte till 40 minuters flygning plus reserv. Det blir några stopp om man ska flyga några timmar.

Ett PPL kostar cirka 120-130 tusen och när du har certifikatet i handen kan du hyra en Cessna av din flygklubb för 1300-1400 kr per motortimme/flygtimme. De flesta fyrsitsiga maskiner av äldre modell ligger kring det priset. Själv har jag tillgång till en DA40 med Garmin glasscockpit och den ligger på 1640 per flygtimme.

Jag har budgeterat för 30 flygtimmar/år plus klubbavgift och pilotavgift. Det blir cirka 55.000/år.

Ska tilläggas att det finns gott om UL-klubbar i södra Sverige och då blir kostnaden under 1000 kr/timmen. I Norra Sverige, norr om Dalarna finns det ont om UL-maskiner att hyra. Men har du råd att köpa en egen maskin så kan du få en maskin för runt 1 miljon.
Senast redigerad av Jofandu 2022-05-07 kl. 20:24.
Citera
2022-05-12, 17:24
Medlem
Det finns få argument för att ta ett PPL om man inte avser att fortsätta mot kommersiella cert. Det är väldigt få flygklubbar som har flygplan som är större än 4-sitsiga och då behövs inget mer än LAPL.

Fördelen med UL-cert är enklare teori, praktik och examination och därmed lägre kostnader. Nackdelen är viktsbegränsningar som dock kommer att bli bättre när nya nationella lätta flygplan får flygas på UL-cert. De får under överskådlig tid inte användas för brandflyg och för den civila flygkåren, men däremot för bogsering av segelflygplan.

Fördelen med LAPL är att man får flyga enmotoriga flygplan upp till 2 ton, med maximalt 4 personer ombord. Nackdelen är att de flesta skolflygplan är från tiden när soppan kostade under 1 krona litern vilket blir dyrt nu när kostanden är omkring 30 kr/liter.

Det går utmärkt att sen flyga UL på sitt LAPL för att få ner kostnaden. Omvänt kan man mycket väl ta ett UL-cert först och sen fortsätta med utbildning till LAPL. Det man ska tänka på då är att det kan vara praktiskt att när man läser teorin för UL så passar man på att börja göra de teoretiska proven för LAPL när man ändå har kunskapen aktuell. Sen kan man vänta flera år innan man slutligt bestämmer sig för att börja den praktiska utbilden till LAPL.

Ett annat alternativ är att först ta ett segelflygcertifikat på så kallade motorseglare, TMG. Sen flyger man dem i minst 21 timmar och börjar därefter utbildningen till LAPL. Då är minimikravet så lågt som 3 timmar på motorflygplan och man behöver inte göra någon ny teoriskrivning. Det är väl ingen som klarar det på så lite tid, men man slipper många timmar med bensinslukande flygplan på det sättet.

Det bästa brukar vara att ta några olika provlektioner i de olika typerna av flygplan. Då får man detaljuppgifter om varje utbildningsväg och får känna på lite olika karaktärer.
Citera
2025-05-01, 20:26
Medlem
Tratten52s avatar
Dom flesta tröttnar efter några år. Jag tog ett PPL för typ 20år sedan, höll på och flög runt och drack kaffe på diverse flygklubbar i några år sen händer inget mer, det blev bara tråkigare och tråkigare att bröla runt i ett litet skitplan. Oftast så är man tvungen att flyga själv pga att ingen vågar åka med. Sen handlar allt om att flyga in timmarna så att man behåller ratingen. Ska man börja flyga så ska man ha ett eget plan och hangar och vara stenrik så man kan köpa en riktig kärra typ DA40 eller liknande. I dag så har jag lagt av helt och är minst 500 000kr fattigare. Jag kanske får tillbaka lusten igen i framtiden och börjar. Men det känns avlägset 👍
Citera
2025-05-02, 10:09
Medlem
forumusers avatar
Jag har varit intresserad av detta också. Började läsa teorin, har några flygtimmar med instruktör.
För egen del så är teorin väldigt tung, men inte omöjlig. Det är väldigt mycket du ska förstå samt förstå sammanband mellan de olika ämnena.

Jag länkar till utbildningsmaterial för PPL/LAPL som jag själv har köpt. Genom att börja läsa det så kan du få ett hum om du är tillräckligt intresserad. Det kostar 5 255 och om du tycker det är dyrt så är ju fortsättningen (flygtimmar, kostnader för cert och kostnader för flygning efter cert osv) väldigt mycket dyrare. Du kan såklart köpa en enskild bok för ett ämne och läsa den istället för att köpa alla böcker. Rekommenderar i så fall boken "Flygningens grundprinciper"

https://www.pilotshop.se/product/ksab-teoripaket-ppl

https://www.pilotshop.se/product/fly...inciper-ppl-ul

Jag har lagt detta på is på grund av teorin som jag nämnde men också på grund av kostnaden.

Om drivet för att få flyga är tillräckligt starkt så tror jag att det kan vara en rolig hobby, men som sagt så är jag inte en pilot.

Nu har jag börjat intressera mig för skärmflygning istället

PS. Håll ögonen öppna för diverse lokala flygklubbar under sommarhalvåret, de kan ha flygdagar där du får följa med på en flygtur i ett litet plan.
Senast redigerad av forumuser 2025-05-02 kl. 11:04.
Citera
2025-05-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Dom flesta tröttnar efter några år. Jag tog ett PPL för typ 20år sedan, höll på och flög runt och drack kaffe på diverse flygklubbar i några år sen händer inget mer, det blev bara tråkigare och tråkigare att bröla runt i ett litet skitplan. Oftast så är man tvungen att flyga själv pga att ingen vågar åka med. Sen handlar allt om att flyga in timmarna så att man behåller ratingen. Ska man börja flyga så ska man ha ett eget plan och hangar och vara stenrik så man kan köpa en riktig kärra typ DA40 eller liknande. I dag så har jag lagt av helt och är minst 500 000kr fattigare. Jag kanske får tillbaka lusten igen i framtiden och börjar. Men det känns avlägset 👍
Haha tack sällsynt med ärlighet
Vilka är gubbarna som blir kvar då? Tycker det är kul att meka och sälja lektioner?
Citera
2025-05-04, 16:29
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Haha tack sällsynt med ärlighet
Vilka är gubbarna som blir kvar då? Tycker det är kul att meka och sälja lektioner?

Det finns ett antar riktiga flygnördar som inte har någon annan liv än att hänga på flygklubben, dom skulle sova i sovsäck under vingarna inne i hangaren om dom fick. Jag tyckte det var kul dom första åren, men jag tröttnade snabbt på att bara flyga C172 som man måste hyra. Man ska ha ett eget plan men problemet är att hitta en hangarplats som man kan själv. Köpa ett plan är hur enkelt som helst. Men vart skall du ha det 😀
Citera
2025-05-04, 17:55
Medlem
Det verkar mer värt och praktiskt användbart att skaffa sig en båt. Flyg är stora kostnader och mycket besvär för en sak som används sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in