Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Läser att Maggie MacNeil inte skall tävla något individuellt på VM i sommar. Och med tanke på att Sjöström inte längre skall simma 100 fjäril internationellt på mästerskap så öppnar det upp för en medaljchans för Louise. Bästa tiden i år är 56.89 av amerikanska tonåringen Clare Curzan. Sarah fyra med 57.87 och Louise sexa med 57.97. Förra året var MacNeil etta med 55.59, Sarah sexa med 56.18 och Louise sjua 56.22. Räknar man bort McNeil och Sarah från förra årets tider så har Louise en halvsekund upp till tredjeplatsen på världsrankingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Uppdatering: Skälet till att McNeil inte skall simma några individuella distanser i VM är pga hennes mental hälsa men nu har det också kommit fram att att hon fick ett brott i sin ena armbåge då hon halkade i samband NCAA-mästerskapen. Inte lika allvarligt som när Sjöström skadade sig men kräver ändå viss rehabilitering.
När det gäller 100 fjäril på VM så skall även Emma McKeon avstå då hon satstar på Samväldesspelen. Utifrån OS-finalen är kinesiskan Zhang Yufei favorit tillsammans med amerikanskan Torri Huske (som inte har kvalt in ännu). Enda övriga OS-finalister som har sagt att de inte skall avstå distansen på VM är Lousie och fransyskan Marie Wattel.
Torrie Huskie vann 100 fjäril på de amerikanska OS-uttagningarna med 56.28 före Claire Curzan med 56.35. Kelsia Dahlia trea med 57.58. Dahlia långt ifrån sin bästaform och kommer missa 100 fjäril på VM (men får simma halva distansen). Huskie och Curzan etta och två i världen i år före Sjöström (56.70) och Hansson (56.89). Jag måste korrigera mig för vad jag skrev tidigare, Zhang Zufei har inte årets bästa tid med 56.24 utan den tiden gjorde hon i höstas och inte i år. SwimSwam redovisar "världsårsbästatiderna" för 21-22 och inte bara för 2022.
En annat toppnamn som det går lite knackigt för i sitt bästa simsätt är Regan Smith (världsrekordhållare på 200 rygg), hon blev bara trea på 200 rygg och tvåa på 50 rygg (dock inkvalad till VM på 200 fjäril).