Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-09, 14:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tror faktiskt inte intresset finns för vanliga simtävlingar..

Ser jag till mig själv, så är det helt avgörande med internationella mästerskap för att man ska kolla, har sett någon VC-tävling från Eriksdalsbadet förut och det fångade inte mitt intresse, samma sak med SM..

Tror nog det finns intresse för att kolla på vanliga simtävlingar, i alla fall om våra stjärnor är med och det sänds i en tv-kanal som flertalet har tillgång till. Sedan är ju ett problem att den internationella simningen är så fragmenterad. Väldigt sällen som världens bästa simmare möts, händer bara på mästerskap. Där har ISL inneburit ett lyft.

- - -

Swim Open sänds som sagt inte i någon tv-kanal, däremot sänder simidrottstv.se alla pass men det kostar pengar. Vill man se hela Swim Open kostar det 199 kr. Det är på tok för mycket. Om jag jämför så motsvarar det ungefär halva månadskostnaden för vad jag betalar för Viaplay och då får jag mycket mer sport som är mer professionellt producerad. Är väl bara hardcore simningsfan som är beredd att betala så mycket medan mer casual sportfans inte är beredda att betala så mycket. Och de är väl de man vill nå för att sedan få tv-bolagen att köpa in sändningarna (tävlingsledaren drog i alla fall en parallell till speedway-tv). Man prissätter sig ur marknaden, särskilt som man står för en "ny" tjänst som man vill nå ut med till nya grupper. Men det är ju ofta så som det ser ut när idrotten själva skall stå för streaminglösningar i Sverige.
Citera
2022-04-09, 18:34
Medlem
Lukas Märtens, 20-årig tysk med 3.41.60 på 400 fritt. Inte ofta dom tiderna presterats på senare år. Krävdes bara 3.43.36 för OS-guldet förra sommaren.
Citera
2022-04-09, 22:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Möjligtvis hade man förväntat sig lite mer av Louise idag.
Citera
2022-04-10, 10:03
Medlem
Emmy Hällkvist(-08) krossade alla andra juniorer och tog sig till A-final på 100 fjäril. Hon har gjort 1.00.82(1.01.66 i försöken) tidigare under säsongen och jagar Sjöströms åldersbästa för 14-åringar på 1.00.24. Ifjol var hon 11/100 bakom Sarahs 13-årsbästa.
Citera
2022-04-10, 18:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Den där Märtens är inte att leka med.
Citera
2022-04-10, 20:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Lite svagare form på en del av svenskarna än förväntat?
Citera
2022-04-10, 22:27
Medlem
Individuellt finns bara fyra stycken som har nåt att hämta på VM. Kanske fem beroende på hur bra Seeliger lyckas överföra sina yardstider, men samtidigt brutal konkurrens på 50 fritt.

Junevik och Hoff får väl platser på 50 fjäril. Rosvall en lagkappsplats. Fast och R. Hanson på fjolårsresultat/framtidskriterie. Nystrand beror på 200 medley imorgon.

Det har snackats om lagkappslag på herrsidan, då får Isak Eliasson allt simma på bra imorgon. Men även om han gör det, vem är lagets fyra i frisim? (Eliasson-Hanson-Seeliger-?) Eller om man jobbar för ett medleylag, vad är status på Hökfelt? (Hökfelt-Persson-Hoff-Seeliger alternativt Seeliger-Persson-Hoff-Hanson)
Citera
2022-04-11, 12:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Ur en SVT-intervju med Sophie Hansson:

Citat:
De senaste åren har hon tillbringat på North Carolina State University i USA. Tiden där har lagt grunden till framgångarna.

– Det har gjort väldigt mycket. Träningen där har varit väldigt hård och väldigt annorlunda från hur jag tränade i Sverige, säger hon och fortsätter:

– Framförallt har jag lärt mig att köra på max väldigt många lopp på kort tid. Det har gjort mig väldigt mycket starkare mentalt.

Vet inte riktigt vilka slutsatser man skall dra av det men skulle vara intressant med en liten djupare analys av hur man tränar i USA jämfört med i Sverige. Liknande saker har väl Louise sagt. Men inte alla som får ett lyft av att träna i USA.
Citera
2022-04-11, 19:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Läser att Maggie MacNeil inte skall tävla något individuellt på VM i sommar. Och med tanke på att Sjöström inte längre skall simma 100 fjäril internationellt på mästerskap så öppnar det upp för en medaljchans för Louise. Bästa tiden i år är 56.89 av amerikanska tonåringen Clare Curzan. Sarah fyra med 57.87 och Louise sexa med 57.97. Förra året var MacNeil etta med 55.59, Sarah sexa med 56.18 och Louise sjua 56.22. Räknar man bort McNeil och Sarah från förra årets tider så har Louise en halvsekund upp till tredjeplatsen på världsrankingen.
Uppdatering: Skälet till att McNeil inte skall simma några individuella distanser i VM är pga hennes mental hälsa men nu har det också kommit fram att att hon fick ett brott i sin ena armbåge då hon halkade i samband NCAA-mästerskapen. Inte lika allvarligt som när Sjöström skadade sig men kräver ändå viss rehabilitering.

När det gäller 100 fjäril på VM så skall även Emma McKeon avstå då hon satstar på Samväldesspelen. Utifrån OS-finalen är kinesiskan Zhang Yufei favorit tillsammans med amerikanskan Torri Huske (som inte har kvalt in ännu). Enda övriga OS-finalister som har sagt att de inte skall avstå distansen på VM är Lousie och fransyskan Marie Wattel.

OS-finalen

I år
Citera
2022-04-11, 19:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Sofia Åstedt är ju lite intressant, fyra med 25.41 i finalen på 50 fritt
Citera
2022-04-12, 10:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sofia Åstedt är ju lite intressant, fyra med 25.41 i finalen på 50 fritt

55.67 i försöken på 100 fritt, har inte varit under 56 sekunder tidigare.
Citera
2022-04-12, 20:24
Medlem
Alkibiadess avatar
De svenska insatserna i Swim Open har varit ömsom vin ömsom vatten, lite för mycket vatten enligt mitt tycke. Väldigt varierande form. Sådana som Louise och Sophie Hansson har ju uttalat att de inte har toppat sig och de är ju förhandsnominerade till VM och gör det i OK i flera lopp. Däremot har Emelie Fast och Ida Liljeqvist inte visat någon toppform alls. Och var är Klara Thormalm. Forna juniortalangerna Sara Junevik och Hanna Rosvall hade ju ett par tunga år och har tagit sig tillbaka till en betydligt bättre nivå under de senaste året även om de kanske inte heller är i bästa toppform. En som däremot är i toppform är Sofia Åstedt och det kan ju behövas nu när Coleman tagit ett break. Väldigt få som kvalar in till JEM, är vad jag kan se bara Thilda Häll (400, 800 och 1500 fritt), Olivia Klint Ipsa (100 och 200 bröst) och Lisa Nystrand (200 och 400 medley samt 200 rygg). Är väl betydligt fler från det finska juniorlaget som gjort det nu under Swim Open vilket också säger något. Finns dock några yngre talanger som Emmy Hällkvist och Isabella Nilsson, båda födda på 2008.

På herrsidan är det väl bara Erik Persson och Oskar Hoff som stått ut. Isak Eliasson har väl kanske också gjort det OK. Men i övrigt är svensk herrsimning inte något roligt (om man inte räknar med Björn Seeliger och Robin Hansson borta i USA). Och ingen svensk kille kvalade in till JEM under detta Swim Open. Bedrövligt och där har förbundet mycket att jobba med.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-04-12 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in