2022-04-26, 11:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte så konstigt. Hitler hade några judar i höga positioner under www2.
Ja det sägs ju till och med att Hitler själv var jude. .
Azov brigaden bygger på toknationalismnoch högerextremism.

Enda hatet mot Judar jag funnit i denna tråd har kommit från Putin supporters.
Citera
2022-04-26, 11:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Det är isf ryssarna som demilitariserar sig själva som är så jävla dumma att dom går in i ett annat land och krigar. Vad är det för fel på er logik? Ska inga länder ha rätt att försvara sig mot psykopat-ryssarna?
Nu tror jag att du tjafsar med en annan användare som också "hejar på Ukraina", ba så du vet.

En väldigt prominent företrädare för USA har även gjort ett sådant uttalande helt nyligen.
Citera
2022-04-26, 11:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Igår och kanske i förrgår, de får knappast in sina rapporter från fronten direkt vid midnatt. Men det har varit en massa anfall på liveuamap. Lite osäkert ibland vad som händer med anfallen, man får inte så mycket feedback hur det gått.

Jag tror inte siffrorna är så överdrivna för de visuellt bekräftade är ju också många och de har ju inte sett en blid på varenda förstörd eller erövrad stridsvagn. okej lite överdrivna kanske men inte drastiskt överdrivna. Man kanske kan dra av 20 %.

Men dessa förlustsiffror motsvarar stridsvagnarna i 3 "BTG" och pansarvagnarna i 1½ "BTG". Det är som 2 BTG-er utslagna på ett dygn. Undrar om Ryssland kan ersätta alla dessa fordon?

Mycket materiel och soldater som slås ut om dessa siffror stämmer, vilket ju är bra för Ukraina, eftersom det är Ryssland som anfaller så blir ju deras förluster högre.

Vet inte om du såg mitt inlägg om vad en av kämparna på fronten i syd twittrade om för förluster som Ryssland hade där i natt så här kommer det igen.

Citat:
The numbers: in the last 24 hrs on the S front, the #Russians have lost 150+ military personnel, 3 tanks, 4 armored vehicles, 2 trucks, 6 engineering vehicles and 2 UAVs. These numbers aren't final.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1518809788632735744

Bra siffror.
Citera
2022-04-26, 11:20
Medlem
Salcinns avatar
Undra hur Tysklands föråldrade materiell de tillslut valde att skicka står sig idag, luftvärnskanonvagnen gepard utvecklades på 60:talet och har avvecklats av de mesta länder för mer moderna system.
Citera
2022-04-26, 11:21
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nu tror jag att du tjafsar med en annan användare som också "hejar på Ukraina", ba så du vet.

En väldigt prominent företrädare för USA har även gjort ett sådant uttalande helt nyligen.

Ok, ber om ursäkt. Mitt nyfödda rysshat förblindar mig.

Ja, pentagons chef var det va? Klart det är bra om ryssen försvagas, men man ska inte tycka synd om ryssen för det.
Citera
2022-04-26, 11:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det tror jag skulle kunna överensstämma med verkligheten. 13 000 bekräftat döda på den ryska sidan, och inte tiotusen fler — 23 000 är en siffra som återkommer.

Fortfarande väldigt höga siffror, så klart. Troligtvis för att man hade en på förhand fastslagen plan som skulle följas till punkt och pricka trots betydande svårigheter. Rysk strategi är ju lite beryktad för viss rigiditet.

Man verkar inte ha ändrat taktik så mycket nu heller i Donbas. Ja lite försiktigare framryckning och färre döda, men fordon går fortfarande åt i snabb takt. Ryssarna verkar inte riktigt veta vad de skall hitta på för att förändra kriget. Jag läste att fronten nu är 50 mil. Det är som en front mellan Stockholm och Göteborg. Tunnas de ryska trupperna ut så kanske de inte kan hålla en så lång front? Undrar vad det minsta antalet trupper som krävs är? Gäller ju båda sidor men Ukraina har nog inget brist på trupp bara brist på fordon och tunga vapen.
Citera
2022-04-26, 11:26
Medlem
Termos99s avatar
Finns alltid en risk att dessa clips postats tidigare.

Ukrainian 128th Mountain Assault Brigade destroyed a BMP-2 IFV by an Anti-tank guided missile strike

https://www.youtube.com/watch?v=XoRVq9wFuVQ

Ukrainian soldier on patrol comes across a destroyed Russian Tigr vehicle in southern Ukraine

https://www.youtube.com/watch?v=uMssTE-OghA
Citera
2022-04-26, 11:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Undra hur Tysklands föråldrade materiell de tillslut valde att skicka står sig idag, luftvärnskanonvagnen gepard utvecklades på 60:talet och har avvecklats av de mesta länder för mer moderna system.

Jag tror man kan använda dem som stridsfordon mot markmål. Ukraina har brist på fordon i överhuvud taget. Man kan skjuta mot pansarbilar och infanteritrupper.
Citera
2022-04-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ryssland försöker hela tiden skriva om verkligheten, nu skickar dom fram larvigrov och hotar med WW3.
Anledningen, Ukraina får vapenleveranser som gör att de kan försvara sig mot mordor.

Sen när är vapenleveranser att jämställa med krigsförklaring?
Inte ens Hitler eller Stalin var såna svin.
Sverige stöttade Finland i vinterkriget, inte f-n hotade Stalin Sverige.

Magnituden av vapenleveranserna är av sådan mängd att det är en indirekt krigsförklaring. Tror att det är det som ryssarna vill få stopp på. Uppenbarligen har det ju gjort hela skillnaden för Ukraina, fram till för 2 månader sen och från 2014 så kunde man ju inte besegra dåligt beväpnade separatister, nu lyckas man få hela ryska armén på fall. Det har inte med att Ukraina strider bättre, utan beror på väst vilket ryssarna så klart är medvetna om. Men deras fiasko ibörjan av invasionen gjorde nog att många länder tappat respekten för den ryska björnen verkliga förmåga.. Den hund som skäller biter inte, nu är det helt enkelt ingen som tror att det finns kapacitet att de ska förverkliga sina hot
Citera
2022-04-26, 11:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ok, ber om ursäkt. Mitt nyfödda rysshat förblindar mig.

Ja, pentagons chef var det va? Klart det är bra om ryssen försvagas, men man ska inte tycka synd om ryssen för det.
Jepp. Jo, alltså, man får väl se det för vad det är — en dragkamp. Det är bara att ge sig till tåls. Jag försöker vara realist (ord med dålig klang?) och komma underfund med vad vi har att vänta oss av framtiden. Läskigt med stor blodspillan, så klart. Mars, krigets gud, har vaknat. Etc. Etc.
Citera
2022-04-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn

har inte tyskarna kvar några av den här modellen som var väldigt effektiv i den här typen av krig?

https://militarhistoria.se/vapen/artilleri/88-mm-flak
Citera
2022-04-26, 11:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man verkar inte ha ändrat taktik så mycket nu heller i Donbas. Ja lite försiktigare framryckning och färre döda, men fordon går fortfarande åt i snabb takt. Ryssarna verkar inte riktigt veta vad de skall hitta på för att förändra kriget. Jag läste att fronten nu är 50 mil. Det är som en front mellan Stockholm och Göteborg. Tunnas de ryska trupperna ut så kanske de inte kan hålla en så lång front? Undrar vad det minsta antalet trupper som krävs är? Gäller ju båda sidor men Ukraina har nog inget brist på trupp bara brist på fordon och tunga vapen.
Undrar hur pass väl bemannad den där fronten är. Det är ju inte Flandern under första världskriget, precis. Lägg till det att strider pågår bakom den egentliga fronten, alltså inne i Donbass. Lite öppet verkar det i nuläget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in