2022-04-25, 18:20
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Men det har "de" inte. Endast 11% av samtliga hushåll år 2021 med bostadspriser på ATH skulle inte klara 7% ränta inklusive amortering.

Majoriteten av svenska bolånetagare köpte inte bostad år 2021 på ATH heller. 71% av dem har max 2 MSEK i bolån.

Jag hävdar att det skulle hända av nationalekonomiska skäl. Inte för att folk inte skulle kunna klara av boendekostnaderna per se. Se de ynka 11% som inte skulle klara av 7% ränta inkl. amortering.

Ok, då är vi överens om att höjd ränta och höjd amortering inte är ett problem. Är det ändå ett problem så var det bostadsbubblan.

Skillnaden mellan dig och mig blir då att du inte förstår varför du måste betala tillbaka dina lån.
2022-04-25, 18:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ok, då är vi överens om att höjd ränta och höjd amortering inte är ett problem. Är det ändå ett problem så var det bostadsbubblan.

Höjd ränta är inte ett problem, nej. Höjd amortering är det för nuvarande krav är nationalekonomisk idioti.

Citat:
Skillnaden mellan dig och mig blir då att du inte förstår varför du måste betala tillbaka dina lån.

Jag förstår att du likt en taliban hatar koncepten ränta och valfrihet, ja.
2022-04-25, 18:25
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Villaägare vet vad det kostar att anlita hantverkare. Det är därför villapriserna är så pass höga.
Man är beredd att betala mycket för att hantverkarna redan varit klart där.

Renoveringsobjekten (där det bott en gamling) köps av folk som tänker göra jobbet själva. Och kan då bjuda mer än de som ska anlita hantverkare.

Men foga om fasadteglet?
Tja, då kanske vi talar om hus byggda på 40-talet som kommer ifråga närmaste 10 åren. Men hur många sådana byggdes med fasadtegel, och används fortfarande? Kan inte vara många.

Ta en titt i några grupper på facebook som handlat om husbygge och renovering så får du se att det postas frågor dagligen från nyblivna villaägare som inte har någon aning om vad renoveringar kostar. Dem ifrågasätter offerter, de förstår inte besiktningsprotokollen mm. Helt galna svar får de från andra villaägare som inte kan ett jävla skit
2022-04-25, 18:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Höjd ränta är inte ett problem, nej. Höjd amortering är det för nuvarande krav är nationalekonomisk idioti.

Jag förstår att du likt en taliban hatar koncepten ränta och valfrihet, ja.

Jag inser att du inte förstår att det är du som är extremist. Jag förespråkar sunda regler för ordning och reda på bostadsmarknaden. Det är av en anledning som länder kräver återbetalning av huslån. Det är faktumet att Sverige inte gör det som är extremt. Det är ännu mer extremt att du inte förstår att du redan har det mycket bättre än i princip överallt annars.

Vill du få ut maximal avkastning på dina tillgångar kanske inte bostäder är grejen?
2022-04-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ett evigt ältande om detta amorteringskrav...

När det infördes behövde inte de med befintliga lån amortera, de omfattades inte. Kan tänka mig att bankerna kan få lite slack från FI att lätta på det även när räntorna går upp, för de som hamnar i ett taskigt cash flow.

Däremot för nya BLTs lär de få räkna med 5% ränta och upp till 3% amortering. Då ska man ut med 16k/mån för en 3m etta i Stockholm, vilket få kommer vara intresserade av och priserna justeras därefter ner till mer beskedliga 2m. Inga konstigheter och helt i linje med FIs prognos.

Jag vågar påstå att vi har max 10% nedgång senast 2023. Vågar du sätta emot att vi har över 30%? Du verkar ju väldigt övertygad
2022-04-25, 18:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag vågar påstå att vi har max 10% nedgång senast 2023. Vågar du sätta emot att vi har över 30%? Du verkar ju väldigt övertygad

Halvt relaterat men kan någon snälla uppfinna juridiskt bindande Peer-to-peer betting med odds så man kan tjäna pengar på att ha rätt mot anonyma Flashbackare? Säkert skitjobbigt med spellicens och verifiering av varje enskilt bet etc men det vore guld.

Annars får det bli mitt side gig antar jag men någon får gärna stjäla idén.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-25 kl. 18:47.
2022-04-25, 18:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Vilken är referensmånad och vilket område gäller det?

Från mars 2022 tror jag vi kommer se en nedgång på 10% till december i år för Stockholm innerstad, dvs till lite drygt 100k/kvm.

För 2023 kan det bli ytterligare 10-20% ner, men beror mycket på vad som händer på torsdag.
2022-04-25, 18:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag inser att du inte förstår att det är du som är extremist. Jag förespråkar sunda regler för ordning och reda på bostadsmarknaden.

Vad är det sunda med att amortera skulder för en individ som har ett halvt sekels humankapital framför sig, och där skulden hela tiden förräntas till gällande marknadsränta för banker och obligationsinnehavare? Som i sin tur finansierar allt ifrån säkra pensionstillgångar, löner till bankanställda und so weiter.

Citat:
Det är av en anledning som länder kräver återbetalning av huslån. Det är faktumet att Sverige inte gör det som är extremt. Det är ännu mer extremt att du inte förstår att du redan har det mycket bättre än i princip överallt annars.

Det här handlar inte om någon slags hedonistisk trots att inte amortera av sitt bolån. Det handlar om vad som är ekonomiskt bäst för samhälle och individ. Det är här ni religiösa talibaner tänker snett.

Citat:
Vill du få ut maximal avkastning på dina tillgångar kanske inte bostäder är grejen?

Bostaden är inte en investering för mig eller många andra per se utan snarare ett sett att undvika pengar i sjön på lång sikt, även känt som hyresrätt När dessa pengar i sjön undviks genom att äga en belånad bostad gör sig kalkylen bäst om man undviker amorteringar i ung ålder för att istället diversifiera kapitalet i andra tillgångar.

Frågor på det?
2022-04-25, 19:02
Medlem
Citat:
Halvt relaterat men kan någon snälla uppfinna juridiskt bindande Peer-to-peer betting med odds så man kan tjäna pengar på att ha rätt mot anonyma Flashbackare? Säkert skitjobbigt med spellicens och verifiering av varje enskilt bet etc men det vore guld.

Annars får det bli mitt side gig antar jag men någon får gärna stjäla idén.

Jo det hade ju varit trevligt. Jag har fått rätt i 20 år i de här trådarna mot FBs samlade begåvningsreserv som tjatat om en total krasch konstant så jag skulle haft en del buffert vid det här laget
2022-04-25, 19:03
Medlem
Citat:
Vilken är referensmånad och vilket område gäller det?

Från mars 2022 tror jag vi kommer se en nedgång på 10% till december i år för Stockholm innerstad, dvs till lite drygt 100k/kvm.

För 2023 kan det bli ytterligare 10-20% ner, men beror mycket på vad som händer på torsdag.

Totalt för Sverige from April till senast dec 2023. Jag tippar -10% som max. Du tvivlar alltså tom på att RB höjer på torsdag..nu låter du inte speciellt övertygad längre.
2022-04-25, 19:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Totalt för Sverige from April till senast dec 2023. Jag tippar -10% som max. Du tvivlar alltså tom på att RB höjer på torsdag..nu låter du inte speciellt övertygad längre.

Jag bettar på över 10% då, hur skulle det annars fungera? Hur många Flashbackmiljoner ska vi satsa?

Jag kan såklart inte vara säker på vad idioterna på Rikscirkusen ska göra på torsdag.
2022-04-25, 19:12
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag kan såklart inte vara säker på vad idioterna på Rikscirkusen ska göra på torsdag.

De kommer som bekant inte att höja räntan på torsdag utan vänta till juni och eventuellt göra det med 50 punkter Man måste sätta sig in i huvudet på Ingves.

It is known.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in