Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Värdenihilism är defintivt en av sakerna. Det otäcka är att det jag ser just nu i "väst" är att inte ens värdenihilismen är tillräcklig längre, nu försöker de liksom koda gott som ont, rätt som fel, sant som falskt. De försöker tvinga fram en fast och rigid moral som är den totala motsatsen till den historiska (och sanna, goda etc). Det är nog där en person som jag, som egentligen inte är kristen eller ens religiös på något sätt, ändå väljer att kalla det "sataniskt". Det är det totala förvridandet av ett etiskt och moraliskt system som har funnits i tusentals år till sin direkta motsats.
De fenomen du beskriver kan nog betecknas som "perversion".
Att förvränga, förändra innebörden, göra tvärtom. Ja, jag ser ett upp-och-ned-vänt kors framför mig, eller saker som konsekvent sker motsols. Tidigare ett magiskt grepp i revolt mot en gudomlig ordning. I dag vete fan. Verkningsfullt är det i alla fall.
Det är även intressant att iaktta i dag hur man å ena sidan åberopar sig på någon sorts objektiv verklighet, och å den andra fäster väldigt stor vikt vid valfrihet, individualism, etc. Resultatet blir kaos. Kaos kan i och för sig ses som ett urtillstånd, ruta ett, och en universell sida av kampen mellan alla objekt.
Kaos hotar alltid. Naturen eftersträvar ordning.