Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-25, 12:04
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Tråden är över ett år gammal. För varje dag kommer vi närmare "kraschen". Frågan är bara när(?) eller är vi mitt i den nu? Rätt tajming är allt

Jag tror vi redan är i runt i botten. Allt har varit en total överreaktion.
Citera
2022-04-25, 12:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ser ut att bli ett saftigt fall idag (igen).

Vad ska Ingves hitta på nu??? Minusrepa igen????

Farbror Barbro; "nä........" men nollräntan lär bestå och om en månad kostar en dollar över tian och en Euro över 11, inflationen är tvåsiffrig, svensken allt fattigare.

Men det som är absolut, absolut, absolut viktigast i Ingves /DD;s värld är att försöka rädda en uppblåst börs! Alla andra realekonomiska parametrar är underordnat detta!

Dårskapen har nått så långt att börsen antagligen skulle reagera positivt på räntehöjning till säg 0,5%...
Citera
2022-04-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ser ut att bli ett saftigt fall idag (igen).

Vad ska Ingves hitta på nu??? Minusrepa igen????

Farbror Barbro; "nä........" men nollräntan lär bestå och om en månad kostar en dollar över tian och en Euro över 11, inflationen är tvåsiffrig, svensken allt fattigare.

Men det som är absolut, absolut, absolut viktigast i Ingves /DD;s värld är att försöka rädda en uppblåst börs! Alla andra realekonomiska parametrar är underordnat detta!

Dårskapen har nått så långt att börsen antagligen skulle reagera positivt på räntehöjning till säg 0,5%...

Lite kul att läsa sådana här långa trådar där en massa saftiga fall rapporteras, hade man endast denna tråd som källa skulle man tro att det hade fallit extremt mycket. Kollar man däremot på grafen ser man att OMXSPI står aningen högre än när kriget bröt ut.
Citera
2022-04-25, 17:43
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Här en chocksiffra från Tyskland, deras energipriser har stigit 83% senaste året och PPI har stigit 30%. Det här året är ett chock-år på alla sätt.
https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/niSJSZRL

Det är ganska märkligt att energipriserna inte har slagit igenom mer på övriga ekonomin. Dyra energipriser är en mardröm för de flesta hushåll, och Tysklands strategi att avveckla all sin kärnkraft till förmån för rysk gas framstår nu som totalt hjärndöd. Det kommer bli en plågsam historia att ställa om vilket kommer kosta många tyska industrijobb och sannolikt förstöra landskapen ännu mer med fula vindsnurror vart man än blickar. Som tur är hann de svenska miljöpartisterna inte förstöra all kärnkraft i Sverige även om de gjorde ett rejält försök.
Citera
2022-04-25, 17:45
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Det är ganska märkligt att energipriserna inte har slagit igenom mer på övriga ekonomin. Dyra energipriser är en mardröm för de flesta hushåll, och Tysklands strategi att avveckla all sin kärnkraft till förmån för rysk gas framstår nu som totalt hjärndöd. Det kommer bli en plågsam historia att ställa om vilket kommer kosta många tyska industrijobb och sannolikt förstöra landskapen ännu mer med fula vindsnurror vart man än blickar. Som tur är hann de svenska miljöpartisterna inte förstöra all kärnkraft i Sverige även om de gjorde ett rejält försök.
Energipriserna kommer att slå igenom under året och Tyskland måste rimligen passera 12% i inflation som t.ex Holland redan har.

Turkiet har 60% inflation just nu, det mesta energi.

Det är faktiskt Miljöpartiet, nerläggning av kärnkraft, som ordnat både kriget inflationen och energibristen i Tyskland. De la ner sitt eget land i sin enorma naivitet.
Citera
2022-04-25, 17:46
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Ja, själv ligger jag med DAX-björnar, exakt, deras PPI är på över 30%, fatta när de priserna skall till konsument, helt jävla stört.
Citera
2022-04-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Energipriserna kommer att slå igenom under året och Tyskland måste rimligen passera 12% i inflation som t.ex Holland redan har.

Turkiet har 60% inflation just nu, det mesta energi.

Det är faktiskt Miljöpartiet, nerläggning av kärnkraft, som ordnat både kriget inflationen och energibristen i Tyskland. De la ner sitt eget land i sin enorma naivitet.

Det kostar på att vara politiskt korrekt. Problemet är att verkligheten alltid kommer och knackar på i slutändan. Inte så kul att stå utan egen energitillverkning och försvar när skönsommaren är över och vargavintern närmar sig.
Citera
2022-04-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, själv ligger jag med DAX-björnar, exakt, deras PPI är på över 30%, fatta när de priserna skall till konsument, helt jävla stört.

Även om oljan gick ned rätt mycket idag funderar jag om jag ska öka exponeringen ännu mer mot framförallt Norge, typ Aker BP. Under nästa vinter kommer det bli kallt utan rysk gas i värmeledningarna och tillväxtländerna kommer inte vilja minska sin oljekonsumtion så länge de inte har råd att köpa elbilar.
Citera
2022-04-25, 17:58
Medlem
Jag har SSAB a. Förlorat nästan 10 000 kr snart på 3 dagar. . Ska jag ta smällen och sälja . Nån med insyn ?
Citera
2022-04-25, 19:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Även om oljan gick ned rätt mycket idag funderar jag om jag ska öka exponeringen ännu mer mot framförallt Norge, typ Aker BP. Under nästa vinter kommer det bli kallt utan rysk gas i värmeledningarna och tillväxtländerna kommer inte vilja minska sin oljekonsumtion så länge de inte har råd att köpa elbilar.

Ja, jag har Aker och Equinor i portföljen, plockade vinster idag. Jag kommer ta det lite lugnt och avvakta vad som händer i Maj vad FED och ECB hittar på. Har även en massa amerikanskt i portföljen, t ex Exxon och Chevron ca 50% upp, samt rena gasbolag t ex EQT (upp 104% trots ras, så nog finns det fallhöjd). Men nu får det vara färdigsålt idag.

Edit: och vad som händer i Kina förstås.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-04-25 kl. 19:34.
Citera
2022-04-25, 22:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Lite kul att läsa sådana här långa trådar där en massa saftiga fall rapporteras, hade man endast denna tråd som källa skulle man tro att det hade fallit extremt mycket. Kollar man däremot på grafen ser man att OMXSPI står aningen högre än när kriget bröt ut.

Sant - tacka Ingves för den konstgjorda andningen...
Citera
2022-04-26, 17:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Helt fel. Trenden är upp. Både primärtrenden och sekundärtrenden. Min tekniska riktkurs för OMXS30 är 2630. Marknaden laddar för ett rejält sommarrally.

Höll du stencilen upp och ned när du gjorde den där skarpa analysen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in