Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Kanske pga den dödsångest som hon måste ha upplevt; våldtagen, nedkyld, svårt skadad, hungrig, bara med snö att dämpa törsten, i kolmörker, med vetskapen om att chansen att hon överlever är minimal.
Ja, men det kan jag köpa. Men gäller inte det alla brott där folk överlever då?
Min poäng är att det framstår ju här lite som att syftet var att hon skulle plågas, svältas eller frysa ihjäl i hålet. Det vet vi ju ingenting om. Hålets djup säger ju motsatsen.. Innebär detta att två fall där rattfull kör på två personer och en överlever efter tre timmar i ett dike är värre än det andra fallet där personen dör? Jag förstår bara inte logiken. OM det nu inte var medvetet. Då förstår jag det förstås.. Men det är ju ingenting vi vet något om. Det verkar ju snarare som att hon är knuffad och syftet med det sannolikt inte alls var att hon skulle överleva och plågas i hålet.
Det måste väl vara uppsåtet som avgör hur vidrigt brottet är, inte olyckliga omständigheter? Som i detta fall blev lyckliga eftersom hon mot alla odds överlevde. Med andra ord, det som gör detta vidrigaste många upplevt kan vara simpla omständigheter som har med ett snötäcke att göra snarare än en mans vidriga kvinnosyn, Som samtidigt är orsaken till att individen idag lever. Jag får det inte att gå ihop bara.