2022-04-25, 15:48
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedKorven
Varför då? Jag förstår inte.
Jag har sett flera liknande inlägg i detta fall. Vad är det som är så speciellt med detta?
Hon överlevde ju. Kvinnor blir ju våldtagna och mördade hela jäkla tiden. Vad är det med detta som är så makabert, till skillnad mot dom andra fallen?
Balkongknuff, styckmord, mord/våldtäkter?
I det här fallet borde det ju vara tvärt om. Hon lever ju, alltså var inte våldet lika brutalt och direkt som i andra fall där dom tvärdött.

Missförstå mig inte nu. Det är vidrigt.
Jag förstår bara inte varför folk blir så störda av detta, mer än andra brott mot kvinnor? Vi har inga detaljer, vi vet ingenting mer än att hon var vid liv och i sådant skick att hon kan skrika. Varför är det värre än alla andra fall?

Kanske pga den dödsångest som hon måste ha upplevt; våldtagen, nedkyld, svårt skadad, hungrig, bara med snö att dämpa törsten, i kolmörker, med vetskapen om att chansen att hon överlever är minimal.
Citera
2022-04-25, 15:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag har sett flera liknande inlägg i detta fall. Vad är det som är så speciellt med detta?
Hon överlevde ju. Kvinnor blir ju våldtagna och mördade hela jäkla tiden. Vad är det med detta som är så makabert, till skillnad mot dom andra fallen?
I det här fallet borde det ju vara tvärt om. Hon lever ju, alltså var inte våldet lika brutalt och direkt som i andra fall där dom tvärdött.

Jag förstår bara inte varför folk blir så störda av detta, mer än andra brott mot kvinnor? Vi har inga detaljer, vi vet ingenting mer än att hon var vid liv och i sådant skick att hon kan skrika. Varför är det värre än alla andra fall?

Att man tror att man ska gå en långsam död till mötes. Man vet inte då att man kommer att bli räddad och klara sej. En slags psykisk tortyr.
Hur det gick vet vi ju nu efteråt.
Citera
2022-04-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigaz
Jag bor i Norberg och häpnas av denna sak, alltså det är så mycket som inte stämmer, Vad gjorde dom där? Det är ju liksom mitt ute i ingenstans, polisen säger att hon kan ha legat där ett tag, hur kan man ha sån tur att man just som det går en människa där (Hur det nu kan ens gå nån där är ju ett under) samlar kraft och skriker just då? Hade hon ingen mobil? Känns nästan som att om det nu var ett brott att gärningsmannen ångrat sig och "låtsades gå ut med hunden och ringde" inte vet jag men Alltså det är ju långt bort från civilisationen. Hittar det inte på kartor, men jag vet på ett ungefär vart det ligger. Bor väl inte någon i närheten heller. Alltså antingen har hon haft EXTREM tur eller så är det något annat. Nån som vill länka en karta där det är? När jag googlar på långgruvan Norberg så dyker inget upp, inte eniro ingenting. Kan ju ha att göra med att det inte längre finns.

Det är många som åker ut i närheten och strövar, går ut med hund, motionerar (tydligen motionsspår i närheten) , kör cross .
Citera
2022-04-25, 16:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Tror nog att några av kroppens ben har gått av i 25 meters fall. Är själv sjuksköterska och sett hur illa skador ser ut när media skriver allvarliga skador, kritiska skador och livshotande skador. Att kastas mellan bergsväggar så har nog nyckelben, hand och fotleder fått stryk. Känns som hon kämpat som ett djur att kravla mot bergsväggar för att dämpa fallet. En riktigt tuff tjej, hoppas hon får ett bra liv utan posttraumatisk stress efter detta. Som en Amerikansk rysare av värsta sorten detta.
Hoppas att hon inte brutit ryggen, armar och ben brukar ju kunna läka, värre med ryggmärgen.
Citera
2022-04-25, 16:04
Medlem
Den hittade kvinna ska vara av afghanskt ursprung: https://fagerstanyheter.com/2022/04/25/kvinnan-som-dumpades-i-gruvhalet-kan-vara-afghansk-flykting/
Citera
2022-04-25, 16:06
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Kanske pga den dödsångest som hon måste ha upplevt; våldtagen, nedkyld, svårt skadad, hungrig, bara med snö att dämpa törsten, i kolmörker, med vetskapen om att chansen att hon överlever är minimal.

Exakt! Omständigheterna kring detta brott.
Annars kan vi ju börja jämföra med alla svårt sjuka som är i livets slutskede mfl.

Men hamna i ett gruvhål efter en våldtäkt och inse, som du skriver, minimala chanser att få hjälp därifrån.

Undrar om han sett ut platsen på förhand?
Senast redigerad av Lilett 2022-04-25 kl. 16:11.
Citera
2022-04-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ja, men det kan jag köpa. Men gäller inte det alla brott där folk överlever då?
Min poäng är att det framstår ju här lite som att syftet var att hon skulle plågas, svältas eller frysa ihjäl i hålet. Det vet vi ju ingenting om. Hålets djup säger ju motsatsen.. Innebär detta att två fall där rattfull kör på två personer och en överlever efter tre timmar i ett dike är värre än det andra fallet där personen dör? Jag förstår bara inte logiken. OM det nu inte var medvetet. Då förstår jag det förstås.. Men det är ju ingenting vi vet något om. Det verkar ju snarare som att hon är knuffad och syftet med det sannolikt inte alls var att hon skulle överleva och plågas i hålet.

Det måste väl vara uppsåtet som avgör hur vidrigt brottet är, inte olyckliga omständigheter? Som i detta fall blev lyckliga eftersom hon mot alla odds överlevde. Med andra ord, det som gör detta vidrigaste många upplevt kan vara simpla omständigheter som har med ett snötäcke att göra snarare än en mans vidriga kvinnosyn, Som samtidigt är orsaken till att individen idag lever. Jag får det inte att gå ihop bara.
Citera
2022-04-25, 16:12
Medlem
Jagersros avatar
Citat:

Delar din uppfattning. Men detta att våldta, misshandla och slänga ner i ett gruvhål för att dö är i sammanhanget nytt. Tror att det är därför människor blir upprörda.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan
Den hittade kvinna ska vara av afghanskt ursprung: https://fagerstanyheter.com/2022/04/25/kvinnan-som-dumpades-i-gruvhalet-kan-vara-afghansk-flykting/

Citat:
Hon förstod dock inte varken svenska eller engelska och Nordström bedömning var att hon pratade ett afghanskt språk.

”ett afghanskt språk”, vad fan är det?

Räddningsledare Nordström är tydligen ingen språkvetare.
Citera
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan

Tack för denna artikel.

”Räddningsledaren bedömer att kvinnan inte hade överlevt natten nere i gruvhålet.”
Citera
2022-04-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Exakt! Omständigheterna kring detta brott.
Annars kan vi ju jämföra med alla svårt sjuka som är i livets slutskede.

Men hamna i ett gruvhål efter en våldtäkt och inse, som du skriver, minimala chanser att få hjälp därifrån.

Undrar om han sett ut platsen på förhand?
Det är alltså kvinnans upplevelser som avgör vad som är "det vidrigaste jag varit med om" bland allmänheten? Snarare än uppsåt och faktiska gärningar? Missförstå mig som sagt inte, Jag är bara nyfiken på hur folk resonerar. Det "bunkerläkaren" gjorde mot sitt offer var högst sannolikt värre än mordet på Wilma då? Eller tex Lotta Rudholm? Och åter igen; Jag lägger ingen värdering vid andras åsikter. Jag vill bara höra dom. Om det generellt gäller fall där offret överlever? Artisten Einars kidnappning var värre än när han blev mördad en tid senare?
Citera
2022-04-25, 16:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja, men det kan jag köpa. Men gäller inte det alla brott där folk överlever då?
Min poäng är att det framstår ju här lite som att syftet var att hon skulle plågas, svältas eller frysa ihjäl i hålet. Det vet vi ju ingenting om. Hålets djup säger ju motsatsen.. Innebär detta att två fall där rattfull kör på två personer och en överlever efter tre timmar i ett dike är värre än det andra fallet där personen dör? Jag förstår bara inte logiken. OM det nu inte var medvetet. Då förstår jag det förstås.. Men det är ju ingenting vi vet något om. Det verkar ju snarare som att hon är knuffad och syftet med det sannolikt inte alls var att hon skulle överleva och plågas i hålet.

Det måste väl vara uppsåtet som avgör hur vidrigt brottet är, inte olyckliga omständigheter? Som i detta fall blev lyckliga eftersom hon mot alla odds överlevde. Med andra ord, det som gör detta vidrigaste många upplevt kan vara simpla omständigheter som har med ett snötäcke att göra snarare än en mans vidriga kvinnosyn, Som samtidigt är orsaken till att individen idag lever. Jag får det inte att gå ihop bara.

Ser du ingen skillnad på att ligga skadad synlig i ett dike där folk passerar förbi och att ligga i ett gruvhål i skogen.
Vad skulle du välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in