Citat:
Har du tittat på Dr Phil någon gång?
Han pratar ofta om de som möjliggör ett oönskat beteende.
Jag tycker att du ska skriva en lista på vad du kan hjälpa henne med.
Exempelvis följa med till läkaren och andra möten då det säkert inte är lätt för henne att klara av det ensam.
Du ska också skriva en lista på vad hon måste göra.
Om nu detta inte fungerar så tar du kontakt med socialtjänsten och får henne placerad på ett tryggt boende.
Jag förstår att det inte går att kasta ut sitt barn men ni måste få hjälp för att hjälpa henne / er.
Du ska inte ha dåligt samvete för att du sätter ner foten.
Hon har fortfarande en chans till återanpassning i samhället med rätt hjälp och stöd.
Det kommer att bli en tuff period för er så det gäller att du och din man är på samma sida och håller er till planen och inte låter er manipuleras till att ge efter.
Önskar er lycka till och håller tummarna för att det ska lösa sig.
Börja så fort som möjligt genom att exempelvis säga vid middagsbordet ikväll:
"Nu ska vi tillsammans göra en plan så att du kan ta hand om dig själv och ha en egen lägenhet igen"!
"Vi kommer att hjälpa dig hela vägen"!
Säg gärna saker som: "Det kommer att bli skönt för dig att slippa bo här hos oss"!
"Det blir roligare för dig att slippa höra mitt tjat"!
Kanske låter det lite barnsligt att heja på en vuxen människa men mentalt är hon ett barn som måste lära om hur man utvecklas och lär sig stå på egna ben.
Ni får helt enkelt uppfostra henne en gång till.
Han pratar ofta om de som möjliggör ett oönskat beteende.
Jag tycker att du ska skriva en lista på vad du kan hjälpa henne med.
Exempelvis följa med till läkaren och andra möten då det säkert inte är lätt för henne att klara av det ensam.
Du ska också skriva en lista på vad hon måste göra.
Om nu detta inte fungerar så tar du kontakt med socialtjänsten och får henne placerad på ett tryggt boende.
Jag förstår att det inte går att kasta ut sitt barn men ni måste få hjälp för att hjälpa henne / er.
Du ska inte ha dåligt samvete för att du sätter ner foten.
Hon har fortfarande en chans till återanpassning i samhället med rätt hjälp och stöd.
Det kommer att bli en tuff period för er så det gäller att du och din man är på samma sida och håller er till planen och inte låter er manipuleras till att ge efter.
Önskar er lycka till och håller tummarna för att det ska lösa sig.
Börja så fort som möjligt genom att exempelvis säga vid middagsbordet ikväll:
"Nu ska vi tillsammans göra en plan så att du kan ta hand om dig själv och ha en egen lägenhet igen"!
"Vi kommer att hjälpa dig hela vägen"!
Säg gärna saker som: "Det kommer att bli skönt för dig att slippa bo här hos oss"!
"Det blir roligare för dig att slippa höra mitt tjat"!
Kanske låter det lite barnsligt att heja på en vuxen människa men mentalt är hon ett barn som måste lära om hur man utvecklas och lär sig stå på egna ben.
Ni får helt enkelt uppfostra henne en gång till.
Majoriteten av alla människor i det här landet oavsett ålder är barn.
Annars hade vi inte levt i det här systemet.