2022-04-25, 14:11
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Har du tittat på Dr Phil någon gång?
Han pratar ofta om de som möjliggör ett oönskat beteende.

Jag tycker att du ska skriva en lista på vad du kan hjälpa henne med.
Exempelvis följa med till läkaren och andra möten då det säkert inte är lätt för henne att klara av det ensam.

Du ska också skriva en lista på vad hon måste göra.

Om nu detta inte fungerar så tar du kontakt med socialtjänsten och får henne placerad på ett tryggt boende.

Jag förstår att det inte går att kasta ut sitt barn men ni måste få hjälp för att hjälpa henne / er.

Du ska inte ha dåligt samvete för att du sätter ner foten.
Hon har fortfarande en chans till återanpassning i samhället med rätt hjälp och stöd.

Det kommer att bli en tuff period för er så det gäller att du och din man är på samma sida och håller er till planen och inte låter er manipuleras till att ge efter.

Önskar er lycka till och håller tummarna för att det ska lösa sig.

Börja så fort som möjligt genom att exempelvis säga vid middagsbordet ikväll:
"Nu ska vi tillsammans göra en plan så att du kan ta hand om dig själv och ha en egen lägenhet igen"!
"Vi kommer att hjälpa dig hela vägen"!

Säg gärna saker som: "Det kommer att bli skönt för dig att slippa bo här hos oss"!
"Det blir roligare för dig att slippa höra mitt tjat"!

Kanske låter det lite barnsligt att heja på en vuxen människa men mentalt är hon ett barn som måste lära om hur man utvecklas och lär sig stå på egna ben.

Ni får helt enkelt uppfostra henne en gång till.

Majoriteten av alla människor i det här landet oavsett ålder är barn.

Annars hade vi inte levt i det här systemet.
Citera
2022-04-25, 14:11
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Ni har ju två rum o kök,varför har ni inte installerat er dotter i sovrummet?Våningssäng i köket

Haha märks att du aldrig bott i Sverige som inte förstår varför det du skriver blev lite fel. Rysstroll?

Svår situation! Hon kan ju inte tycka om sin situation direkt, hon verkar behöva hjälp kan ni inte gå till socialen och kolla om dom kan hjälpa henne?
Citera
2022-04-25, 14:12
Medlem
Dr.Runkensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan inte ansöka om saker åt henne - du kan däremot be om hjälp för de problem DU har med henne. Det kan vara segt att få igenom men jag vet andra som fått gå den vägen.

Det där är ju absolut inte hållbart. Jag tror ditt enda val är att kolla upp ett vandrarhem, kasta ut henne och betala några dagar där åt henne så att hon kan kontakta socialtjänsten därifrån. (Nu är det i och för sig snart sommar så då behöver hon inte ens ordnat tak över huvudet)
Är hon inte intresserad av att ta tag i sin situation så kommer hon stanna så länge ni tillåter henne att stanna.
Det kan kännas tufft men du har nog inget annat val.

Välskrivet!
Det är väldigt lätt att man som närstående blir en enabler och bara göder problemet ytterligare.
Citera
2022-04-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Vem bor i andra rummet?
Andra rummet är vardagsrummet 😂
Citera
2022-04-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Varför inte bara skaffa en större bostad? Det är självklart att hjälpa sina barn, oavsett vilken ålder. Jag tror att alla normala föräldrar delar min åsikt. Om ni har en tvårummare i dagsläget går det enkelt att byta upp sig till en fyrarummare så har ni lite buffertutrymme också
Betalar du ?
Citera
2022-04-25, 14:20
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evelines75
Betalar du ?

Ni är berättigade till bostadstillägg som alla andra. Pröva den vägen så ni får lite space och känslan av att ungen är i vägen mildras.
Citera
2022-04-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Det är din jävla dotter, ditt eget kött och blod och du vill skicka henne till massa hem eller dylikt och du gnäller på att du inte orkar ta hand om hemmet?

Svenskar äcklar mig något otroligt.

Fyfan vilken äcklig människa du är.
Läste du ens va jag skrev …
Skrev att jag vill ha hjälp med henne , idiot unge !
Citera
2022-04-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Ni är berättigade till bostadstillägg som alla andra. Pröva den vägen så ni får lite space och känslan av att ungen är i vägen mildras.

Nej vi får inte bostadstillägg
OCH detta handlar inte om pengar heller … mer att hon ska få ett LIV !
Citera
2022-04-25, 14:24
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Nej vi får inte bostadstillägg
OCH detta handlar inte om pengar heller … mer att hon ska få ett LIV !

Ett liv kan hon bara skaffa sig själv. Jag trodde att tråden handlade om att hon bor hemma hos er.
Citera
2022-04-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du kanske inser att det här är fel forum för att be om tips av det här slaget. Tycker seriöst att du ska vända dig till människor med kompetens på området. Allt annat blir bara löjligt.
Förstår inte varför du ens yttrar dig i tråden? Vad fick dig ens att gå in och läsa hennes vädjan?

Tycker iaf att du bör söka dig till professionell hjälp, för här hänger mest folk som gillar att sänka andra och vara sarkastiska och ironiska..
Citera
2022-04-25, 14:27
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Så fort jag pressar henne så händer inget alls … hon blir bara arg och skriker på mej

Här är problemet. Du tillåter henne att göra som hon vill och hon har lärt sig att skrika så får hon som hon vill.

Om hon hade velat skaffa eget och klara sig själv hade hon gjort det. Men det är bekvämt att bo kravlöst hos dig och då fortsätter hon med det. Människor klarar av mer än vad man tror när man inte har något annat val än att klara sig själv, det utvecklar också karaktären.

Mitt enda råd är att antingen kör du ut henne eller så gör du det obekvämt för henne att bo hos er genom att stänga av tv/internet, låsa kylskåp/skafferi, kräv hjälp i hemmet annars får inte kök och badrum nyttjas. Annars kommer hon aldrig välja att klara sig själv.
Citera
2022-04-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transneger
Okej spela in ett filmklipp med en rundtur i lägenheten och visa mig, samt skriv ner hela baksidan till din situation så ska jag göra en ny bedömning efter dom förutsättningarna.

Hade jag orkat bry mej om dej lilla människa så hade jag nog gjort det .
Jag vet vad jag har med mej i mitt bagage och vet andra med som är sjukpensionär och fan är dom dåliga för det .

Men du kan ju kolla på min fb om jag är en dålig människa
Bara söka på j*nna Ma*den
E och i .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in