2022-04-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
27 år och förväntas bli skjutsad överallt? Passar inte bussen får hon väl gå.

Jobbig sits, men ställ krav för guds skull, om hon inte stilar sig nu kan det bli ännu svårare sen. Pressa henne och ligg på om att hon ska göra något. Motprestationer.

Så fort jag pressar henne så händer inget alls … hon blir bara arg och skriker på mej
Citera
2022-04-25, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evelines75
Så fort jag pressar henne så händer inget alls … hon blir bara arg och skriker på mej
Förlåt, men och? Låt henne bli arg, det är en vuxen människa vi talar om. Hon har ingen rätt att valsa in hos er som om hon äger stället utan motprestation.
Citera
2022-04-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ja förmodligen har jag misslyckats, fick barn tidigt och pappan drog så fostrat dom själva , en blev som han skulle , med barn hus och fin bil, så nåt har jag gjort med henne helt klart .

Ok, att vara ensamstående ung mamma med två barn kan inte vara lätt så all cred till dig om du ändå lyckats med ena barnet.

Vad är det egentligen du vill lösa? Din och din mans boendesituation eller din dotters liv? Det ena problemet har nog en lösning medan det andra inte.
Citera
2022-04-25, 13:00
Medlem
100% fokus på att skaffa ett jobb. Vad som helst duger. Lönerna i Sverige är redan på minimumnivå såpass att hela ert liv förändras väldigt fort när hon tjänar egna pengar.

Sök en bostad, detta är mycket svårare pga så mycket folk kommer från utlandet och som också vill ha bostad.

Men om hon stannar hemma så låt henne betala hela hyran, så hon vänjer sig vid att ha en ekonomi.

Ni kan spara pengar.

Men rimligtvis inom 1 år eller möjligen 2 år så har hon såpass mycket pengar att hon vill flytta ut. Eller att ni har såpass mycket pengar att ni väljer flytta ut.
Citera
2022-04-25, 13:01
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ni har ju två rum o kök,varför har ni inte installerat er dotter i sovrummet?Våningssäng i köket
Citera
2022-04-25, 13:04
Avslutad
Citat:
Ja låter ju bra men hur kommer hon dit , allt som ska göras , ska hon göra själv då hon är vuxen men kan inte göra nåt själv …

du får ringa handläggare och förklara läget samt lämna läkarintyg. Då får de avgöra om hon rätt till det stödet.
Citera
2022-04-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Ok, att vara ensamstående ung mamma med två barn kan inte vara lätt så all cred till dig om du ändå lyckats med ena barnet.

Vad är det egentligen du vill lösa? Din och din mans boendesituation eller din dotters liv? Det ena problemet har nog en lösning medan det andra inte.

Tack .
Fick min son när jag va 18 och året efter dottern .

Ja så klart vill ja först och främst att hon får ett boende och ett liv .
Citera
2022-04-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Ni har ju två rum o kök,varför har ni inte installerat er dotter i sovrummet?Våningssäng i köket
För att jag och min man bor i sovrummet .
Citera
2022-04-25, 13:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har du pratat med socialtjänsten?
Detta är ju inte enbart ett problem om henne - hon blir ju ett problem för dig, och därmed bör/kan de titta på olika lösningar.

Ett förslag är att ni helt enkelt flyttar ut henne till ett billigt vandrarhem eller liknande och låter Socialtjänsten ta vid därifrån.
Får hon ekonomiskt stöd av socialtjänsten redan, eller hur försörjer hon sig?
Det minsta kravet du skall ställ på henne är ju att ansöker om ekonomiskt bistånd och betalar en tredjedel av hyran och sin del i mat/hygien och annat. Ni är ju INTE försörjningspliktiga för henne - så socialtjänsten får inte räkna in era inkomster vid beräkning.

Som sjukpensionär kan du dessutom begära boendestöd för egen del - får du det beviljat så får du boendestödjare som kan intyga att situationen är ohållbar.

Råden du kan få är att endera börja kräva hjälp utifrån av myndigheter och inte låta dig avfärdas eller att du helt sonika flyttar ut henne ur er lägenhet och därmed tvingar henne att ta tag i sin situation.
Citera
Medlem
Det där kommer aldrig att bli bra så länge inte hon fixar problemen från grunden. Många fastnar i samma problematik och blir stämplade av psykiatrin med diverse diagnoser som inte ens existerar sedan fastnar man i ett beteendemönster som bara personen själv kan ta sig ur.

Det fina med neurokemi är att man kan bli exakt den man vill vara och hjärnan svarar efter hur vi tänker och agerar vilket väldigt få är medvetna om.

Hur som helst, detta är hennes ansvar. Kicka ut henne så att hon lär sig att ta ansvar. Hon är en vuxen kvinna nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon hade en egen lgh utan inkomst och tiggde pengar till hyran av kompisar
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .
Buss finns men att få henne att åka med den är hopplöst .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .
Hon sover i köket utan dörr i en vånings säng .
Vi har ett sovrum men inget privat liv direkt då det är så lyhört här .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .
Kasta ut henne har jag allt tänkt men hon har inga vänner mer än data vänner .

Vi orkar inte bo så här länge

Hoppas på hjälp
Du skulle gjort abort direkt när du visste att det var en flicka på väg, dom är alltid struliga
Citera
2022-04-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har du pratat med socialtjänsten?
Detta är ju inte enbart ett problem om henne - hon blir ju ett problem för dig, och därmed bör/kan de titta på olika lösningar.

Ett förslag är att ni helt enkelt flyttar ut henne till ett billigt vandrarhem eller liknande och låter Socialtjänsten ta vid därifrån.
Får hon ekonomiskt stöd av socialtjänsten redan, eller hur försörjer hon sig?
Det minsta kravet du skall ställ på henne är ju att ansöker om ekonomiskt bistånd och betalar en tredjedel av hyran och sin del i mat/hygien och annat. Ni är ju INTE försörjningspliktiga för henne - så socialtjänsten får inte räkna in era inkomster vid beräkning.

Som sjukpensionär kan du dessutom begära boendestöd för egen del - får du det beviljat så får du boendestödjare som kan intyga att situationen är ohållbar.

Råden du kan få är att endera börja kräva hjälp utifrån av myndigheter och inte låta dig avfärdas eller att du helt sonika flyttar ut henne ur er lägenhet och därmed tvingar henne att ta tag i sin situation.

Ja jag har ringt dom fler ggr men då hon är vuxen så ska hon sköta det själv …

Nej hon har ingen försörjning alls , har satt krav på henne flera ggr att hon måste söka men hon skiter i det eller inte kan . Så hon tigger pengar av sina spel kompisar , ja får kanske allt mellan 300-800 för mat ibland .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in