2022-04-23, 13:56
  #1105
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Det var inte ekonomisk tillväxt vi diskuterade utan USD. Jag ställer frågan igen om du har beaktat de faktorer jag tog upp. För enligt egen utsago har du bara extrapolerat den trend som fanns innan Ukrainautvecklingen. Vilket faktiskt inte bara gör dig till en ekonomisk idiot utan en äkta sådan.

Förre vi ens diskuterar en dollarras, så måste jag repetera det som zigge sa: att det är normalt och bara bra för dollarn att ibland falla lite, då det ökar amerikanska exporter och flyttar amerikanska företag tillbaka hem.

Just nu är dollarn ovanligt stark gentemot sina främsta exportmarknader (EU, Mexico, Japan, etc) och enbart Kinas RMB har blivit starkare gentemot dollarn, vilket inte nödvändigtvis är bra för Kina, och det är inte nödvändigtvis dåligt för USA (Kina är fortfarande en lågkvalitativ industrination som delvis lever på att exportera billiga skräpprodukter, medan USA har kvar den högkvalitativa tillverkningsindustrin). Amerikanska, Europeiska och Östasiatiska storföretag kan fortfarande flytta över sina industrier till mycket billigare Sydostasiatiska länder eller till Indien och därmed skapa problem för Kina (jag talar nu inte din hyperboliska språk, det är svårt att få stormakter som Kina eller USA att kollapsa, olikt ekonomiska dvärgar som Ryssland).

Så du förutsäger att guldpriset kommer gå upp något enormt inom snar framtid:

Citat:
Dels sanktionerna och det ryska införandet av guldmyntfot. Där verkar du inte ha fattat att guldpriset manipulerats via derivat på Comex under många år. Det kommer inte att gå längre när efterfrågan på fysiskt guld stiger. Stigande guldpris innebär sjunkande dollarkur

Du säger "när" efterfrågan på fysisk guld kommer stiga, men det har inte stigit, och inte ens någon spekulation på framtida stigande guldpris tycks alltså ha inträffat efter Rysslands agerande, varför är det så? Svaret är ganska självklar: Ryssland är en dvärg inom handel: Kina exporterar 3,3 bilioner dollar, USA 2 bilioner dollar, Tyskland 1,6 bilioner dollar...

Ryssland exporterar 0,38 bilioner dollar. Vilket är mindre än Irland, Hong Kong och Singapore!

Så vad en ekonomisk dvärg som Ryssland gör med guld påverkar inte världens guldpris på något substantiell nivå. Ryssland är 1,68% av Världens BNP, mindre än exempelvis Sydkorea. Att det skulle kunna påverka guldpriset på sådan nivå att dollarn kraschar är sådan hybris att jag inte ens vet vart jag ska börja.

Guldpriset fortsätter vara lägre än i 2020, den har stått relativt oförändrat genom hela Rysslandkriget.

Citat:
Sen har vi förstås Federal reserves makalösa ökning av penningmängden de senaste 2 åren.

Det har orsakat den effekt som vi ser framför oss, alltså att Fed måste tvingas höja räntan markant närmsta två åren för att få ner inflationen. Det kommer ju höja dollarns värde som reservvaluta gentemot sina främsta konkurrenter (euron, japanska yen, pund, etc.). USA inte har samma problem som ECB att höja styrräntan, då det inte är lastad med Sydeuropa som har för känslig läge för att tåla höga räntor med skyhöga skulder och statsobligationer som riskerar få skyhöga räntor som inte kan betalas tillbaka.

Citat:
Lägg därtill att USAs ekonomiska dominans är bruten för länge sen. USD lever redan på lånad tid när det gäller reservvalutastatus.

Det finns ingen konkurrent till dollarn än, kinesisk yuan är ju bara 2% av världens reservvalutor, men det kommer givetvis komma en tid då detta förändras. Inget radikalt kommer dock förändras inom närmsta tiden. Brasilien hade exempelvis 86% USdollar 2020 och 80% år 2021, och i denna takt kommer saker fortsätta förändras i BRIC-nationer och några arabiska oljeländer.

Japan, Europa och andra USA-allierade kommer antagligen fortsätta handla med dollarn.

Dollarn kommer inte kollapsa på något radikalt sätt inom närmsta åren, men med tiden kan de inte komma ifrån att Kina är världens handelssupermakt och dollarn kommer förlora i värde. Vi har 39% av dollarn ägd i utlandet, och det kommer minska år för år trots höjd ränta från FED. Dollarn kommer tappa i värde, vilket inte nödvändigtvis kommer vara dåligt för USA. Vet ej ifall den faller tillbaka till de låga värden som den hade år 2014, men det var ju ingen katastrof för USA.

USA har som sagt världens bästa utgångsläge för att ha en svag dollar, då ingen supermakt i Världshistorien beror så lite på utlandet som USA. Jag skulle säga att amerikansk konsumtion av skräp de köper från billig tillverkningsindustri i utlandet kan de vara utan, men då USA är världens mest avancerade AI-utvecklare så är det fullt möjligt att de flyttar hem stor del av industrin och låter mer automatiserade industrier i USA konkurrera mot länder med billig arbetskraft, speciellt då tendensen är att USA isolerar sig och sätter fler tullar mot länder som Kina.

USA är världens främsta jordbrukssupermakt, high-tech-supermakt, militära supermakt, och även en av världens energi-supermakter (som nu kommer börja sälja LNG-gas till Europa, bra för USA och dåligt för Europa/Ryssland). De kan alltså överleva med en svag dollar, då det knappt finns många väsentliga produkter de behöver köpa från utlandet (vilket särskiljer USA från Kina).

Vill här jämföra USAs högkvalitativa och diversa exportprodukter med Rysslands bananrepublik-export:

https://atlas.cid.harvard.edu/countries/186/export-basket
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/United_States_Export_Treemap.png

Jag tror det talar för sig själv.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-23 kl. 14:16.
Citera
2022-04-24, 12:49
  #1106
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Förre vi ens diskuterar en dollarras, så måste jag repetera det som zigge sa: att det är normalt och bara bra för dollarn att ibland falla lite, då det ökar amerikanska exporter och flyttar amerikanska företag tillbaka hem.

Just nu är dollarn ovanligt stark gentemot sina främsta exportmarknader (EU, Mexico, Japan, etc) och enbart Kinas RMB har blivit starkare gentemot dollarn, vilket inte nödvändigtvis är bra för Kina, och det är inte nödvändigtvis dåligt för USA (Kina är fortfarande en lågkvalitativ industrination som delvis lever på att exportera billiga skräpprodukter, medan USA har kvar den högkvalitativa tillverkningsindustrin). Amerikanska, Europeiska och Östasiatiska storföretag kan fortfarande flytta över sina industrier till mycket billigare Sydostasiatiska länder eller till Indien och därmed skapa problem för Kina (jag talar nu inte din hyperboliska språk, det är svårt att få stormakter som Kina eller USA att kollapsa, olikt ekonomiska dvärgar som Ryssland).

Så du förutsäger att guldpriset kommer gå upp något enormt inom snar framtid:



Du säger "när" efterfrågan på fysisk guld kommer stiga, men det har inte stigit, och inte ens någon spekulation på framtida stigande guldpris tycks alltså ha inträffat efter Rysslands agerande, varför är det så? Svaret är ganska självklar: Ryssland är en dvärg inom handel: Kina exporterar 3,3 bilioner dollar, USA 2 bilioner dollar, Tyskland 1,6 bilioner dollar...

Ryssland exporterar 0,38 bilioner dollar. Vilket är mindre än Irland, Hong Kong och Singapore!

Så vad en ekonomisk dvärg som Ryssland gör med guld påverkar inte världens guldpris på något substantiell nivå. Ryssland är 1,68% av Världens BNP, mindre än exempelvis Sydkorea. Att det skulle kunna påverka guldpriset på sådan nivå att dollarn kraschar är sådan hybris att jag inte ens vet vart jag ska börja.

Guldpriset fortsätter vara lägre än i 2020, den har stått relativt oförändrat genom hela Rysslandkriget.



Det har orsakat den effekt som vi ser framför oss, alltså att Fed måste tvingas höja räntan markant närmsta två åren för att få ner inflationen. Det kommer ju höja dollarns värde som reservvaluta gentemot sina främsta konkurrenter (euron, japanska yen, pund, etc.). USA inte har samma problem som ECB att höja styrräntan, då det inte är lastad med Sydeuropa som har för känslig läge för att tåla höga räntor med skyhöga skulder och statsobligationer som riskerar få skyhöga räntor som inte kan betalas tillbaka.



Det finns ingen konkurrent till dollarn än, kinesisk yuan är ju bara 2% av världens reservvalutor, men det kommer givetvis komma en tid då detta förändras. Inget radikalt kommer dock förändras inom närmsta tiden. Brasilien hade exempelvis 86% USdollar 2020 och 80% år 2021, och i denna takt kommer saker fortsätta förändras i BRIC-nationer och några arabiska oljeländer.

Japan, Europa och andra USA-allierade kommer antagligen fortsätta handla med dollarn.

Dollarn kommer inte kollapsa på något radikalt sätt inom närmsta åren, men med tiden kan de inte komma ifrån att Kina är världens handelssupermakt och dollarn kommer förlora i värde. Vi har 39% av dollarn ägd i utlandet, och det kommer minska år för år trots höjd ränta från FED. Dollarn kommer tappa i värde, vilket inte nödvändigtvis kommer vara dåligt för USA. Vet ej ifall den faller tillbaka till de låga värden som den hade år 2014, men det var ju ingen katastrof för USA.

USA har som sagt världens bästa utgångsläge för att ha en svag dollar, då ingen supermakt i Världshistorien beror så lite på utlandet som USA. Jag skulle säga att amerikansk konsumtion av skräp de köper från billig tillverkningsindustri i utlandet kan de vara utan, men då USA är världens mest avancerade AI-utvecklare så är det fullt möjligt att de flyttar hem stor del av industrin och låter mer automatiserade industrier i USA konkurrera mot länder med billig arbetskraft, speciellt då tendensen är att USA isolerar sig och sätter fler tullar mot länder som Kina.

USA är världens främsta jordbrukssupermakt, high-tech-supermakt, militära supermakt, och även en av världens energi-supermakter (som nu kommer börja sälja LNG-gas till Europa, bra för USA och dåligt för Europa/Ryssland). De kan alltså överleva med en svag dollar, då det knappt finns många väsentliga produkter de behöver köpa från utlandet (vilket särskiljer USA från Kina).

Vill här jämföra USAs högkvalitativa och diversa exportprodukter med Rysslands bananrepublik-export:

https://atlas.cid.harvard.edu/countries/186/export-basket
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/United_States_Export_Treemap.png

Jag tror det talar för sig själv.


Du har aldrig gjort mer skäl för ditt användarnamn än i den här tråden. Mitt argument om att guldpriset ligger artificiellt lågt till följd av att FED och andra CBs manipulerat guldpriset via derivat på Comex förstod du tydligen inte. Att Rysslands övergång till guldmyntfot kvaddar denna manipulation är vad experter på guldmarknaden säger så det är inget som jag själv hittat på.

Att FED höjer räntan i en så djupt skuldsatt ekonomin som den amerikanska där realinkomsterna dessutom just nu kollapsar behöver verkligen inte vara positivt för USD. Du verkar inte fatta vilket ”confidence game” fiatvalutasystemet är. Eller hur snabbt det kan rasa ihop.

Du ignorerar precis alla faktorer som tillkommit genom Ukrainakriget. Det är liberalt önsketänkande du ägnar dig åt när du tror att den långsiktiga trenden mot en mer marginaliserad roll för USD i världshandeln inte har förstärkts kraftigt. Inte heller tycks du förstå hur mycket av USAs välstånd som är uppbyggt på petrodollarn. I decennier har USA kunnat köra strukturella underskott i såväl budget-som bytesbalans. Det är tomt skrävel och bröstbankande du ägnar dig åt. USA har inte en ekonomi som är oberoende i något avseende. Nästan allt USA producerar är beroende av komponenter eller råvaror från andra länder. En omställning till autarki skulle för USAs del ta många år och innebära enorma sociala påfrestningar utöver de som USA redan har. Att USA inte heller är militärt ledande längre har jag redan redogjort för och det har du inte kunnat bemöta.
Citera
2022-04-24, 14:38
  #1107
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Du har aldrig gjort mer skäl för ditt användarnamn än i den här tråden. Mitt argument om att guldpriset ligger artificiellt lågt till följd av att FED och andra CBs manipulerat guldpriset via derivat på Comex förstod du tydligen inte. Att Rysslands övergång till guldmyntfot kvaddar denna manipulation är vad experter på guldmarknaden säger så det är inget som jag själv hittat på.

Att FED höjer räntan i en så djupt skuldsatt ekonomin som den amerikanska där realinkomsterna dessutom just nu kollapsar behöver verkligen inte vara positivt för USD. Du verkar inte fatta vilket ”confidence game” fiatvalutasystemet är. Eller hur snabbt det kan rasa ihop.

Du ignorerar precis alla faktorer som tillkommit genom Ukrainakriget. Det är liberalt önsketänkande du ägnar dig åt när du tror att den långsiktiga trenden mot en mer marginaliserad roll för USD i världshandeln inte har förstärkts kraftigt. Inte heller tycks du förstå hur mycket av USAs välstånd som är uppbyggt på petrodollarn. I decennier har USA kunnat köra strukturella underskott i såväl budget-som bytesbalans. Det är tomt skrävel och bröstbankande du ägnar dig åt. USA har inte en ekonomi som är oberoende i något avseende. Nästan allt USA producerar är beroende av komponenter eller råvaror från andra länder. En omställning till autarki skulle för USAs del ta många år och innebära enorma sociala påfrestningar utöver de som USA redan har. Att USA inte heller är militärt ledande längre har jag redan redogjort för och det har du inte kunnat bemöta.

Ifall en ekonomisk dvärg som Ryssland skulle "kvadda" en ekonomisk jätte som USAs manipulation av guld så är det ju inte värre än att marknaden skulle spekulera att så är fallet och guldpriset skulle gå upp i värde. Jag lovar att du inte är smartare än marknaden. Tvärtom är ju guldpriset känslig gentemot ökande styrräntor från federal reserve, och folk satsar hellre på guld när styrräntan ligger lågt, och det är därför som guldpriset just nu inte går upp. Däremot tävlar guld direkt mot alla bitcoins därute idag, så det är inte längre enda alternativet för att spara på alternativa fixerade valutor. ´

Nu är guld nästan det enda commodity som minskat i värde sedan Ryssland-kriget. I jämförelse med USAs och Europas inflation så har man ju förlorat de senaste 2 åren ifall man sparat på guld.

Att Fed höjer räntan i USA är annat än att usdollarn faller i värde. Att Usdollarn faller i värde är antagligen positivt för USA just nu då dollarn är övervärderad. Att räntan höjs är mindre bra, men det skulle ske oavsett Rysslands anfall, USA kommer knappast växa särskilt starkt närmsta åren och antagligen gå in i en recession.

Det är din apokalyptiska och hyperboliska sätt att tala som är problemet, du diskuterar som en konspirationsteoretiker, vilket blir oseriöst. Så kläcker du ut rena tramspåståenden som att USA inte tillverkar något längre, när sanningen bara är att de inte tillverkar lågkvalitativa industriprodukter och har kvar den högkvalitativa industrin. Den så kallade petrodollarn står inte för USAs välstånd utan snarare att landet är absolut ledande inom fält som medicin, AI, microship, elbilar, flygplan, militär teknologi, jordbruksprodukter, etc. - och sådant försvinner inte bara för att dollarn faller i värde.

Detta skiljer USA från bananlandet Ryssland som nästan helt lever på export av olja och gas.

USA är definitivt landet som är minst beroende av sin omvärld och nästan helt lever landet på inhemsk konsumtion och inhemsk produktion av energi och mat, därmed att handeln ärså pass liten i jämförelse med sin ekonomiska storlek. Jämför med Kina som i princip skulle få hela sin industri och infrastruktursprogram att stå still ifall den redan fientliga Australien stoppar järnexport till landet, liknande problem har inte USA.

Rysslands ganska patetiska industri var däremot helt beroende av import av maskindelar och komponenter från Europa och USA, vilket nu de förlorat helt. klarar du verkligen inte av att förstå impakten som detta kommer ha för Ryssland? Du får gamla tåg som rostar, lastbilar som går sönder och inga nya kan byggas för att frakta saker, till och med militärindustrin upphör ha förmåga att producera nya pansarvagn (som T-14 som pga sanktioner 2014 aldrig levererades som färdiga produter). inte heller kan de importera sådant från Kina, då Kina också är helt beroende av japanska, tyska och amerikanska maskindelar i sin egen tillverkningsindustri:

www.youtube.com/watch?v=_oeG170bv7k&t=300s

Kina är så pass beroende av komponenter från utlandet för att industrin ska fungera att jag undrar ifall de överhuvudtaget vågar anfalla Taiwan. När de ser vad som kommer ske med Ryssland så kommer nog de pragmatiska kineserna fokusera på att först skapa en högkvalitativ, självständig tillverkningsindustri, vilket kommer ta mycket lång tid.

Exportberoende Tyskland med sin enorma behov av importerad energi kommer ta enorm skada av kriget däremot, och därmed hela Europa. Det kommer dock inte att komma i närheten av hur Ryssland kommer skadas av kriget.

Se Rysslands inflation! Det har ökat till 16% bara en månad in i kriget, styrräntan har man skjutit upp till 20%. Landet står därmed still, utan utrymme för investeringar i något överhuvudtaget. Att ens jämföra Rysslands ekonomiska problem med USAs är ju prov på ren galenskap.

Ifall du använde dig av mindre sensationalistisk språkbruk, och talade om att USA kommer antagligen vara mindre välmående land ekonomiskt inom 3 år än idag så skulle jag ju hålla med dig. USA kommer gå in i recession år 2023, och dollarn kommer tappa i värde. Någon ekonomisk apokalyps kommer däremot inte at ske.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-24 kl. 15:00.
Citera
2022-04-25, 11:17
  #1108
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ifall en ekonomisk dvärg som Ryssland skulle "kvadda" en ekonomisk jätte som USAs manipulation av guld så är det ju inte värre än att marknaden skulle spekulera att så är fallet och guldpriset skulle gå upp i värde. Jag lovar att du inte är smartare än marknaden. Tvärtom är ju guldpriset känslig gentemot ökande styrräntor från federal reserve, och folk satsar hellre på guld när styrräntan ligger lågt, och det är därför som guldpriset just nu inte går upp. Däremot tävlar guld direkt mot alla bitcoins därute idag, så det är inte längre enda alternativet för att spara på alternativa fixerade valutor. ´

Nu är guld nästan det enda commodity som minskat i värde sedan Ryssland-kriget. I jämförelse med USAs och Europas inflation så har man ju förlorat de senaste 2 åren ifall man sparat på guld.

Att Fed höjer räntan i USA är annat än att usdollarn faller i värde. Att Usdollarn faller i värde är antagligen positivt för USA just nu då dollarn är övervärderad. Att räntan höjs är mindre bra, men det skulle ske oavsett Rysslands anfall, USA kommer knappast växa särskilt starkt närmsta åren och antagligen gå in i en recession.

Det är din apokalyptiska och hyperboliska sätt att tala som är problemet, du diskuterar som en konspirationsteoretiker, vilket blir oseriöst. Så kläcker du ut rena tramspåståenden som att USA inte tillverkar något längre, när sanningen bara är att de inte tillverkar lågkvalitativa industriprodukter och har kvar den högkvalitativa industrin. Den så kallade petrodollarn står inte för USAs välstånd utan snarare att landet är absolut ledande inom fält som medicin, AI, microship, elbilar, flygplan, militär teknologi, jordbruksprodukter, etc. - och sådant försvinner inte bara för att dollarn faller i värde.

Detta skiljer USA från bananlandet Ryssland som nästan helt lever på export av olja och gas.

USA är definitivt landet som är minst beroende av sin omvärld och nästan helt lever landet på inhemsk konsumtion och inhemsk produktion av energi och mat, därmed att handeln ärså pass liten i jämförelse med sin ekonomiska storlek. Jämför med Kina som i princip skulle få hela sin industri och infrastruktursprogram att stå still ifall den redan fientliga Australien stoppar järnexport till landet, liknande problem har inte USA.

Rysslands ganska patetiska industri var däremot helt beroende av import av maskindelar och komponenter från Europa och USA, vilket nu de förlorat helt. klarar du verkligen inte av att förstå impakten som detta kommer ha för Ryssland? Du får gamla tåg som rostar, lastbilar som går sönder och inga nya kan byggas för att frakta saker, till och med militärindustrin upphör ha förmåga att producera nya pansarvagn (som T-14 som pga sanktioner 2014 aldrig levererades som färdiga produter). inte heller kan de importera sådant från Kina, då Kina också är helt beroende av japanska, tyska och amerikanska maskindelar i sin egen tillverkningsindustri:

www.youtube.com/watch?v=_oeG170bv7k&t=300s

Kina är så pass beroende av komponenter från utlandet för att industrin ska fungera att jag undrar ifall de överhuvudtaget vågar anfalla Taiwan. När de ser vad som kommer ske med Ryssland så kommer nog de pragmatiska kineserna fokusera på att först skapa en högkvalitativ, självständig tillverkningsindustri, vilket kommer ta mycket lång tid.

Exportberoende Tyskland med sin enorma behov av importerad energi kommer ta enorm skada av kriget däremot, och därmed hela Europa. Det kommer dock inte att komma i närheten av hur Ryssland kommer skadas av kriget.

Se Rysslands inflation! Det har ökat till 16% bara en månad in i kriget, styrräntan har man skjutit upp till 20%. Landet står därmed still, utan utrymme för investeringar i något överhuvudtaget. Att ens jämföra Rysslands ekonomiska problem med USAs är ju prov på ren galenskap.

Ifall du använde dig av mindre sensationalistisk språkbruk, och talade om att USA kommer antagligen vara mindre välmående land ekonomiskt inom 3 år än idag så skulle jag ju hålla med dig. USA kommer gå in i recession år 2023, och dollarn kommer tappa i värde. Någon ekonomisk apokalyps kommer däremot inte at ske.


Det här med att guldpriset hållits artificiellt lågt via derivat på Comex tycks du inte ta till dig. Inte heller att räntehöjningar i ett så djupt skuldsatt land som USA verkligen inte behöver vara positivt för USD. Sen kör du som vanligt ordbajseri istället för att besvara mitt centrala motargument till din kaffesumpsprofetia om USD. Inser du inte att de faktorer som tillkommit sen Ukrainakriget är entydigt negativa både för USDs värde och dess status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta? Det är inte jag utan du som bortser från marknadskrafterna. I ett läge när guldanalytiker bedömer att efterfrågan på fysiskt guld kommer att stiga rejält och Rysslands införande av guldmyntfot i princip omöjliggör derivatmanipulation av guldpriset så ser du inga implikationer för guldpriset med sin negativa korrelation till USD.

Skrävlandet som du ägnar dig åt å USAs vägnar är bara pinsamt. Sen är det möjligt att det kan bli än värre för Europas del. Men att USA skulle kunna få någon slags meningsfull autarki under överskådlig tid är rena fantasier. Bara åtgärderna för att gå i den riktningen skulle innebära enorma sociala och ekonomiska påfrestningar. Det i ett land som redan är utsatt för sådana och därtill andra djupa motsättningar och rekordlågt stöd för regimen. Ryssland och Kina är i alla avseenden bättre rustade för att klara av den ekonomiska och finansiella kris som nu är oundviklig. Om det nu inte blir ett nytt världskrig för den risken är inte obetydlig. Det globalistiska systemet är byggt för fred, inte storkrig. De länder som är mest globaliserade är också de mest utsatta i ett sånt här läge. Således västvärlden. Blir det ett WWIII så kommer du också på ett väldigt påtagligt sätt bli varse att USAs ”militära överlägsenhet” bara var ett fuskbygge precis som allt annat med det landet.
Citera
2022-04-25, 14:02
  #1109
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Det här med att guldpriset hållits artificiellt lågt via derivat på Comex tycks du inte ta till dig. Inte heller att räntehöjningar i ett så djupt skuldsatt land som USA verkligen inte behöver vara positivt för USD. Sen kör du som vanligt ordbajseri istället för att besvara mitt centrala motargument till din kaffesumpsprofetia om USD. Inser du inte att de faktorer som tillkommit sen Ukrainakriget är entydigt negativa både för USDs värde och dess status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta? Det är inte jag utan du som bortser från marknadskrafterna. I ett läge när guldanalytiker bedömer att efterfrågan på fysiskt guld kommer att stiga rejält och Rysslands införande av guldmyntfot i princip omöjliggör derivatmanipulation av guldpriset så ser du inga implikationer för guldpriset med sin negativa korrelation till USD.

Skrävlandet som du ägnar dig åt å USAs vägnar är bara pinsamt. Sen är det möjligt att det kan bli än värre för Europas del. Men att USA skulle kunna få någon slags meningsfull autarki under överskådlig tid är rena fantasier. Bara åtgärderna för att gå i den riktningen skulle innebära enorma sociala och ekonomiska påfrestningar. Det i ett land som redan är utsatt för sådana och därtill andra djupa motsättningar och rekordlågt stöd för regimen. Ryssland och Kina är i alla avseenden bättre rustade för att klara av den ekonomiska och finansiella kris som nu är oundviklig. Om det nu inte blir ett nytt världskrig för den risken är inte obetydlig. Det globalistiska systemet är byggt för fred, inte storkrig. De länder som är mest globaliserade är också de mest utsatta i ett sånt här läge. Således västvärlden. Blir det ett WWIII så kommer du också på ett väldigt påtagligt sätt bli varse att USAs ”militära överlägsenhet” bara var ett fuskbygge precis som allt annat med det landet.

Du hoppar fram och tillbaka, dels säger du att Rysslands införande av guldmyntfot omöhliggör derivatmanipulation av guldpriset, sedan säger du att guldpriset stått still sedan Rysslands invasion av Ukraina pga Feds manipulation av guldpriset. Bestäm dig...

Sedan är det idiotiskt att klumpa ihop Kina och Ryssland och hur bra rustade de är inför en finansiell kris. Kina är en massproducerande supermakt, och handelssupermakt som må ha en tillverkningsindustri som helt beror på västerländsk teknologi och infrastruktursprojekt som helt beror på att fortsätta få in australiensk järnmalm, men den har möjligen samma kapacitet att få världen att blöda som kapaciteten åt den motsatta riktningen.

Ryssland är en bananrepublik som säljer olja och gas, och ifall deras ganska begränsade tillverkningsindustri återvänder till närmast Kuba-nivå ifall de inte får in västerländska maskiner och komponenter.

Till och med Brasilien har mer avancerad industriell kapacitet än Ryssland, och Embraer ska också upphöra att skicka komponenter till den redan primitiva ryska flygindustrin:

https://www.airport-technology.com/news/embraer-stops-parts-supply/

En pinsam jämförelse för Ryssland:

Citat:
Exports In 2019, Brazil exported $3.69B in Planes, Helicopters, and/or Spacecraft

Citat:
Russia Exports of aircraft, spacecraft was US$1.92 Billion during 2019, according to the United Nations COMTRADE database on international trade.

Låt oss jämföra det med USA:

Citat:
United States Exports of aircraft, spacecraft was US$89.14 Billion during 2021, according to the United Nations COMTRADE database on international trade.

Ryssland är alltså ett skämt som industrination, du sitter och funderar kring fiatvalutor och spekulationer om värdet på artificiella konstruktioner, men du har inte funderat närmare kring att USA producerar varor av enorm värde åt marknaden i rent objektiva mått, du skriver ju från en dator med amerikanska mikrochip....

När USA tvingar skära ner på social security eller höja skatten till europeiska nivåer pga dyr ränta på sina statsobligationer (vilket förr eller senare kommer ske), så skulle det vara extremt dåligt för amerikanska ekonomin, men det skulle inte upphöra vara en industriell supermakt, världsledare i high-tech eller en supermakt i matproduktion och energi bara för den sakens skull.

När det gäller Kina tror jag att de går mest vinnande ur hela Rysslandkrisen, så jag vet inte varför du ska klumpa ihop Ryssland och Kina i samma båt. Skulle inte Kina vara helt och hållet sinnessjuka i sitt hanterande av corona med eviga lockdowns (som får västs restriktioner att verka vara rena barnleken) så borde de växa förbi USA inom Bidens tid i makten, men nu är Kina ett land med en befolkning/kultur som har otrolig potential (som kan bevittnas av Singapore, Honh Kong och Taiwan) men en galen kommunistisk parti som på alla sätt försöker bromsa sin befolknings potential.

Givetvis så är det Ryssland som däremot kommer förlora mest på sanktionerna, de kan säkert hålla uppe sin rubel, men tillverkningsindustrin kommer skickas till medeltiden och ekonomin kommer falla pladask det här året.

Nog med alla ord, när resultat kommer om ett år så uppdateras sidan och du kommer se att Rysslands ekonomi kommer ha fallit 10% medan Västeuropa och USAs tillväxt kommer ligga över 0%.

Inflationen i Ryssland kommer också överträffa västs med råge, trots 20% styrränta.

Blanda inte in Kina i det hela, de kommer troligen gå in med kinesiska företag i Ryssland för att likt hyenor äta av det skadade bytesdjuret, Dugins "multipolära dröm" betyder ju att Kina och Ryssland har helt skilda mål...Kina tågar mot framtiden medan Ryssland håller sig fast i ett sjunkande skepp från det förflutna, ett skepp där det brukade stå: "Ryssland är en supermakt, så du bör visa mig respekt!"
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-25 kl. 14:08.
Citera
2022-04-25, 15:05
  #1110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Det här med att guldpriset hållits artificiellt lågt via derivat på Comex tycks du inte ta till dig. Inte heller att räntehöjningar i ett så djupt skuldsatt land som USA verkligen inte behöver vara positivt för USD. Sen kör du som vanligt ordbajseri istället för att besvara mitt centrala motargument till din kaffesumpsprofetia om USD. Inser du inte att de faktorer som tillkommit sen Ukrainakriget är entydigt negativa både för USDs värde och dess status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta? Det är inte jag utan du som bortser från marknadskrafterna. I ett läge när guldanalytiker bedömer att efterfrågan på fysiskt guld kommer att stiga rejält och Rysslands införande av guldmyntfot i princip omöjliggör derivatmanipulation av guldpriset så ser du inga implikationer för guldpriset med sin negativa korrelation till USD.

Skrävlandet som du ägnar dig åt å USAs vägnar är bara pinsamt. Sen är det möjligt att det kan bli än värre för Europas del. Men att USA skulle kunna få någon slags meningsfull autarki under överskådlig tid är rena fantasier. Bara åtgärderna för att gå i den riktningen skulle innebära enorma sociala och ekonomiska påfrestningar. Det i ett land som redan är utsatt för sådana och därtill andra djupa motsättningar och rekordlågt stöd för regimen. Ryssland och Kina är i alla avseenden bättre rustade för att klara av den ekonomiska och finansiella kris som nu är oundviklig. Om det nu inte blir ett nytt världskrig för den risken är inte obetydlig. Det globalistiska systemet är byggt för fred, inte storkrig. De länder som är mest globaliserade är också de mest utsatta i ett sånt här läge. Således västvärlden. Blir det ett WWIII så kommer du också på ett väldigt påtagligt sätt bli varse att USAs ”militära överlägsenhet” bara var ett fuskbygge precis som allt annat med det landet.

Derivat är en del av marknaden. Det är ju spekulationer om guldpriset. Att konstlat pressa ett pris under längre tid är dyrt, det är inte gratis liksom. Om det nu förekommer, vi har enbart ett påstående om det.

Guldet är värt vad någon är beredd att betala för det, varken mer eller mindre.

Jag vet inte hur du kan tro att det inte finns fabriksproduktion i väst längre? Vi producerar mer stål och dessutom med högre förädlingsgrad än tidigare. Vi har aldrig byggt så många lastvagnar i Sverige som nu, dessutom mer avancerade. Och Volvo ligger främst i elektrifieringen.

Att inte så många jobbar i fabrikerna, jaha, så är det. Automatiseringsgraden är mycket högre i Sverige eller USA än i Kina eller Ryssland. På Volvo bygger 5.000 man 50.000 lastbilar. I Kina 50.000 man som bygger 5.000 lastbilar, med lägre förädlingsgrad. Ungefär så.

Det du ser som en svaghet heter produktivitet och brukar ses som en styrka.
Citera
2022-04-25, 15:18
  #1111
Medlem
Sverige är en ganska hyffsad spelare inom flyg- och rymdindustrin. Vi har SAAB, vi har Kiruna Space Centre, vi har gamla Volvo Aero även om det bytt ägare... det är inte illa pinkat.

https://www.aerospace.se/wp-content/uploads/sainyttor-webb-200401a.pdf

https://uppsagd.files.wordpress.com/2012/03/flyg-och-rymdstrategin-en-del-av-innovativa-sverige.pdf

Citat:
Den svenska flyg- och rymdindustrin omsätter knappt
20 miljarder kronor per år. Omkring hälften av omsättningen är militär och hälften civil. Rymdområdet svarar
för knappt 2 miljarder kronor. Merparten av den civila
omsättningen är från export medan det är det motsatta
förhållandet på den militära sidan. Hälften av omsättningen
utgörs av export och exportandelen är ökande. Flygindustrins position idag bygger på de svenska militära flygsystemen, där den senaste tillämpningen är JAS 39 Gripen.

Ca 10 miljarder Sek på export. Fasen Ryssland exporterar dubbelt så mycket som Sverige... vilken bjässe!!!
Citera
2022-04-25, 15:32
  #1112
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Derivat är en del av marknaden. Det är ju spekulationer om guldpriset. Att konstlat pressa ett pris under längre tid är dyrt, det är inte gratis liksom. Om det nu förekommer, vi har enbart ett påstående om det.

Guldet är värt vad någon är beredd att betala för det, varken mer eller mindre.

Jag vet inte hur du kan tro att det inte finns fabriksproduktion i väst längre? Vi producerar mer stål och dessutom med högre förädlingsgrad än tidigare. Vi har aldrig byggt så många lastvagnar i Sverige som nu, dessutom mer avancerade. Och Volvo ligger främst i elektrifieringen.

Att inte så många jobbar i fabrikerna, jaha, så är det. Automatiseringsgraden är mycket högre i Sverige eller USA än i Kina eller Ryssland. På Volvo bygger 5.000 man 50.000 lastbilar. I Kina 50.000 man som bygger 5.000 lastbilar, med lägre förädlingsgrad. Ungefär så.

Det du ser som en svaghet heter produktivitet och brukar ses som en styrka.

Han tycks tro att det faktum att vi inte producerar lågkvalitativa produkter som plastleksaker längre i Väst kan komma att orsaka enorm skada, det är som om vi inte längre har något annat än fiatvalutor för att hålla uppe skenet att vi fortfarande är värda något.

Det finns visserligen en ekonomisk dekadens i Väst, men den är inte i närheten av så apokalyptisk som wordwatcher tror. Det har först och främst att göra med demografi, då vi får allt äldre befolkning som kostar allt mera, medan en allt mindre ung befolkning som ska bära på denna tyngd. I vilket fall så visar Japan att detta kan fortsätta bra länge utan någon regelrätt kollaps.

Japan producerar högkvalitativa produkter även när deras befolkning krymper, och de växer egentligen snabbare än Europa och USA ifall man bara tar dess befolkning i arbetande ålder:

https://www.business-standard.com/article/opinion/daniel-gros-the-japan-myth-111011800043_1.html

Citat:
When one looks at GDP/WAP (defined as population aged 20-60), one gets a surprising result: Japan has actually done better than the US or most European countries over the last decade. The reason is simple: Japan’s overall growth rates have been quite low, but growth was achieved despite a rapidly shrinking working-age population.

The difference between Japan and the US is instructive here: in terms of overall GDP growth, it was about one percentage point, but larger in terms of the annual WAP growth rates — more than 1.5 percentage points, given that the US working-age population grew by 0.8 per cent, whereas Japan’s has been shrinking at about the same rate.

Tyskland kommer snart börja samma process som Japan, trots sin massinvandring. Sydeuropa är redan där, liksom Ryssland (som snart ändå skulle få kolossala problem bara pga detta):

https://www.researchgate.net/profile/Clifford-Gaddy/publication/228447424/figure/fig7/AS:302040233332740@1449023411425/Russias-Working-Age-Population_W640.jpg

USA har detta år sitt första år då den arbetande andelen av befolkningen kommer att krympa, och detta kommer givetvis också få konsekvenser för framtida tillväxten.

En krympande bnp per capita är sedan inte alltid negativt, en nation där befolkningen krymper behöver inte bygga hus, vilket betyder att befolkningen kan fokusera på att producera annat av värde och unga kan köpa hus från de som dör varje år. Japan har fått lägre bnp per capita i jämförelse med svenskar, men har mycket mindre fattigdom, arbetslöshet och unga har inte svårt att ha råd att flytta hemifrån som de har i Sverige. Japan lyckas marschera vidare sedan med en skuld på över 200% av bnp, med låga räntor då investerare fortfarande har tillit på japanska ekonomins fortsatta produktivitet.

Så vi ska ta med en nypa salt när någon kommer med för apokalyptiska spådomar, jag tror att det kan komma en tid då systemet inte längre kan bära sig själv, men vi är ganska långt borta från en sådan datum. Mest oroande för Europa på kort sikt är ifall ECB höjer styrräntan och Sydeuropas ekonomier inte klarar av att betala räntan på sina enorma skulder. Håll koll på speciellt Italien...
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-25 kl. 15:36.
Citera
2022-04-25, 15:38
  #1113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Han tycks tro att det faktum att vi inte producerar lågkvalitativa produkter som plastleksaker längre i Väst kan komma att orsaka enorm skada, det är som om vi inte längre har något annat än fiatvalutor för att hålla uppe skenet att vi fortfarande är värda något.

Det finns visserligen en ekonomisk dekadens i Väst, men den är inte i närheten av så apokalyptisk som wordwatcher tror. Det har först och främst att göra med demografi, då vi får allt äldre befolkning som kostar allt mera, medan en allt mindre ung befolkning som ska bära på denna tyngd. I vilket fall så visar Japan att detta kan fortsätta bra länge utan någon regelrätt kollaps.

Japan producerar högkvalitativa produkter även när deras befolkning krymper, och de växer egentligen snabbare än Europa och USA ifall man bara tar dess befolkning i arbetande ålder:

https://www.business-standard.com/article/opinion/daniel-gros-the-japan-myth-111011800043_1.html



Tyskland kommer snart börja samma process som Japan, trots sin massinvandring. Sydeuropa är redan där, liksom Ryssland. USA har detta år sitt första år då den arbetande andelen av befolkningen kommer att krympa, och detta kommer givetvis också få konsekvenser för framtida tillväxten.

En krympande bnp per capita är sedan inte alltid negativt, en nation där befolkningen krymper behöver inte bygga hus, vilket betyder att befolkningen kan fokusera på att producera annat av värde och unga kan köpa hus från de som dör varje år. Japan har fått lägre bnp per capita i jämförelse med svenskar, men har mycket mindre fattigdom, arbetslöshet och unga har inte svårt att ha råd att flytta hemifrån som de har i Sverige. Japan lyckas marschera vidare sedan med en skuld på över 200% av bnp, med låga räntor då investerare fortfarande har tillit på japanska ekonomins fortsatta produktivitet.

Så vi ska ta med en nypa salt när någon kommer med för apokalyptiska spådomar, jag tror att det kan komma en tid då systemet inte längre kan bära sig själv, men vi är ganska långt borta från en sådan datum. Mest oroande för Europa på kort sikt är ifall ECB höjer styrräntan och Sydeuropas ekonomier inte klarar av att betala räntan på sina enorma skulder. Håll koll på speciellt Italien...

Japans statsskuld är kopplat till att japaner sparat till sin pension i statsobligationer. Så siffran kan inte översättas rakt av till svenska eller amerikanska förhållanden. Man får baka in den siffran i pensionsåtaganden och pensionssparande, Där har Sverige hyffsade reserver jämfört med t ex USA.

Maktförhållanden mellan nationer ändras genom tiden men det brukar gå långsamt. Det är nog få som tror att Väst är lika mäktigt om 100 år som idag.
Citera
2022-04-25, 16:02
  #1114
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Japans statsskuld är kopplat till att japaner sparat till sin pension i statsobligationer. Så siffran kan inte översättas rakt av till svenska eller amerikanska förhållanden. Man får baka in den siffran i pensionsåtaganden och pensionssparande, Där har Sverige hyffsade reserver jämfört med t ex USA.

Maktförhållanden mellan nationer ändras genom tiden men det brukar gå långsamt. Det är nog få som tror att Väst är lika mäktigt om 100 år som idag.

Kina har antagligen 10-20 år på sig att verkligen övergå till en mer högteknologisk industrination som kan konkurrera mot Väst i annat än massiva infrastruktursprojekt. Kina har inte råd att gå in i sin demografiska vinter ifall de inte har lyckats åtminstone nå till Taiwans eller Sydkoreas nivå av högkvalitativ industri, men de tycks ha svårt att hinna ikapp.

Det är fascinerande att till och med en så pass auktoritär regim som Kina inte kan få sin befolkning att födda barn. Religiös fundamentalism tycks vara enda riktiga lösningen på problemet, men det kan ju inte trollas fram.

Att importera somalier som födder barn hjälper sedan inte, då deras barn inte växer upp till att bli produktiva medborgare.

Det intressanta var att Putin faktiskt lyckades med en rejäl höjning på fertilitetsnivån, upp till 1,8 från 1,1 (passerade USA till och med något år), men sedan så gjorde han en enorm taktisk miss i att prioritera supermaktsdrömmen och efter att han tog över Krim så dog tillväxten och framtidsoptimismen i landet och fertilitetsnivån föll återigen till låga nivåer.

Skulle tro att Rysslands fertilitetsnivå nu faller pladask igen till post-sovietiska nivåer. På alla sätt så är denna krig en total katastrof för Rysslands framtid. Ryssland kommer i bästa fall ha erövrad sönderbombade ruiner till städer utan någon befolkning i Sydöstra Ukraina och kostnaden för detta kommer vara hela sin tillverkningsindustri, framtida ekonomisk och befolkningstillväxt, sin militära anseende i Världen har förstörts, sitt anseende som alternativ till liberala demokratier har förstörts, sin självständighet har förstörts (beror nu helt på Kina), tiotusentals unga män och enorm andel av sin militära styrka har förstörts.

Sällan har jag skådat en stormakt förlora så mycket på ett krig.
Citera
2022-04-25, 17:48
  #1115
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kina har antagligen 10-20 år på sig att verkligen övergå till en mer högteknologisk industrination som kan konkurrera mot Väst i annat än massiva infrastruktursprojekt. Kina har inte råd att gå in i sin demografiska vinter ifall de inte har lyckats åtminstone nå till Taiwans eller Sydkoreas nivå av högkvalitativ industri, men de tycks ha svårt att hinna ikapp.

Det är fascinerande att till och med en så pass auktoritär regim som Kina inte kan få sin befolkning att födda barn. Religiös fundamentalism tycks vara enda riktiga lösningen på problemet, men det kan ju inte trollas fram.

Att importera somalier som födder barn hjälper sedan inte, då deras barn inte växer upp till att bli produktiva medborgare.

Det intressanta var att Putin faktiskt lyckades med en rejäl höjning på fertilitetsnivån, upp till 1,8 från 1,1 (passerade USA till och med något år), men sedan så gjorde han en enorm taktisk miss i att prioritera supermaktsdrömmen och efter att han tog över Krim så dog tillväxten och framtidsoptimismen i landet och fertilitetsnivån föll återigen till låga nivåer.

Skulle tro att Rysslands fertilitetsnivå nu faller pladask igen till post-sovietiska nivåer. På alla sätt så är denna krig en total katastrof för Rysslands framtid. Ryssland kommer i bästa fall ha erövrad sönderbombade ruiner till städer utan någon befolkning i Sydöstra Ukraina och kostnaden för detta kommer vara hela sin tillverkningsindustri, framtida ekonomisk och befolkningstillväxt, sin militära anseende i Världen har förstörts, sitt anseende som alternativ till liberala demokratier har förstörts, sin självständighet har förstörts (beror nu helt på Kina), tiotusentals unga män och enorm andel av sin militära styrka har förstörts.

Sällan har jag skådat en stormakt förlora så mycket på ett krig.

På tal om Ryssland och demografi, visst är Moskva mycket vitare än städer som Bryssel, London och Paris?
Citera
2022-04-28, 12:27
  #1116
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Derivat är en del av marknaden. Det är ju spekulationer om guldpriset. Att konstlat pressa ett pris under längre tid är dyrt, det är inte gratis liksom. Om det nu förekommer, vi har enbart ett påstående om det.

Guldet är värt vad någon är beredd att betala för det, varken mer eller mindre.

Jag vet inte hur du kan tro att det inte finns fabriksproduktion i väst längre? Vi producerar mer stål och dessutom med högre förädlingsgrad än tidigare. Vi har aldrig byggt så många lastvagnar i Sverige som nu, dessutom mer avancerade. Och Volvo ligger främst i elektrifieringen.

Att inte så många jobbar i fabrikerna, jaha, så är det. Automatiseringsgraden är mycket högre i Sverige eller USA än i Kina eller Ryssland. På Volvo bygger 5.000 man 50.000 lastbilar. I Kina 50.000 man som bygger 5.000 lastbilar, med lägre förädlingsgrad. Ungefär så.

Det du ser som en svaghet heter produktivitet och brukar ses som en styrka.


Det är till följd av att guldpriset under många år främst styrts av derivatmarknaden genom aktörer med enorma balansräkningar, i synnerhet CBs, som guldpriset inte stigit. Framförallt är det Federal reserve som på så sätt manipulerat dollarkursen. Det står dig förstås fritt att kalla CBs derivatmanipulationer för ”marknadskrafter” om du vill men det förtar inte vad guldanalytiker säger nu om Rysslands guldmyntfot och efterfrågan på fysiskt guld.

Obeaktat dina små anekdoter så är västvärldens råvaru-och tillverkningsindustrier en bråkdel av vad de en gång var. Man måste ha legat nedfryst om man missat vad globaliseringen medfört för främst västvärlden. Det är bara att titta på hur stor servicesektorn är i väst numer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in