Citat:
Det var inte ekonomisk tillväxt vi diskuterade utan USD. Jag ställer frågan igen om du har beaktat de faktorer jag tog upp. För enligt egen utsago har du bara extrapolerat den trend som fanns innan Ukrainautvecklingen. Vilket faktiskt inte bara gör dig till en ekonomisk idiot utan en äkta sådan.
Förre vi ens diskuterar en dollarras, så måste jag repetera det som zigge sa: att det är normalt och bara bra för dollarn att ibland falla lite, då det ökar amerikanska exporter och flyttar amerikanska företag tillbaka hem.
Just nu är dollarn ovanligt stark gentemot sina främsta exportmarknader (EU, Mexico, Japan, etc) och enbart Kinas RMB har blivit starkare gentemot dollarn, vilket inte nödvändigtvis är bra för Kina, och det är inte nödvändigtvis dåligt för USA (Kina är fortfarande en lågkvalitativ industrination som delvis lever på att exportera billiga skräpprodukter, medan USA har kvar den högkvalitativa tillverkningsindustrin). Amerikanska, Europeiska och Östasiatiska storföretag kan fortfarande flytta över sina industrier till mycket billigare Sydostasiatiska länder eller till Indien och därmed skapa problem för Kina (jag talar nu inte din hyperboliska språk, det är svårt att få stormakter som Kina eller USA att kollapsa, olikt ekonomiska dvärgar som Ryssland).
Så du förutsäger att guldpriset kommer gå upp något enormt inom snar framtid:
Citat:
Dels sanktionerna och det ryska införandet av guldmyntfot. Där verkar du inte ha fattat att guldpriset manipulerats via derivat på Comex under många år. Det kommer inte att gå längre när efterfrågan på fysiskt guld stiger. Stigande guldpris innebär sjunkande dollarkur
Du säger "när" efterfrågan på fysisk guld kommer stiga, men det har inte stigit, och inte ens någon spekulation på framtida stigande guldpris tycks alltså ha inträffat efter Rysslands agerande, varför är det så? Svaret är ganska självklar: Ryssland är en dvärg inom handel: Kina exporterar 3,3 bilioner dollar, USA 2 bilioner dollar, Tyskland 1,6 bilioner dollar...
Ryssland exporterar 0,38 bilioner dollar. Vilket är mindre än Irland, Hong Kong och Singapore!
Så vad en ekonomisk dvärg som Ryssland gör med guld påverkar inte världens guldpris på något substantiell nivå. Ryssland är 1,68% av Världens BNP, mindre än exempelvis Sydkorea. Att det skulle kunna påverka guldpriset på sådan nivå att dollarn kraschar är sådan hybris att jag inte ens vet vart jag ska börja.
Guldpriset fortsätter vara lägre än i 2020, den har stått relativt oförändrat genom hela Rysslandkriget.
Citat:
Sen har vi förstås Federal reserves makalösa ökning av penningmängden de senaste 2 åren.
Det har orsakat den effekt som vi ser framför oss, alltså att Fed måste tvingas höja räntan markant närmsta två åren för att få ner inflationen. Det kommer ju höja dollarns värde som reservvaluta gentemot sina främsta konkurrenter (euron, japanska yen, pund, etc.). USA inte har samma problem som ECB att höja styrräntan, då det inte är lastad med Sydeuropa som har för känslig läge för att tåla höga räntor med skyhöga skulder och statsobligationer som riskerar få skyhöga räntor som inte kan betalas tillbaka.
Citat:
Lägg därtill att USAs ekonomiska dominans är bruten för länge sen. USD lever redan på lånad tid när det gäller reservvalutastatus.
Det finns ingen konkurrent till dollarn än, kinesisk yuan är ju bara 2% av världens reservvalutor, men det kommer givetvis komma en tid då detta förändras. Inget radikalt kommer dock förändras inom närmsta tiden. Brasilien hade exempelvis 86% USdollar 2020 och 80% år 2021, och i denna takt kommer saker fortsätta förändras i BRIC-nationer och några arabiska oljeländer.
Japan, Europa och andra USA-allierade kommer antagligen fortsätta handla med dollarn.
Dollarn kommer inte kollapsa på något radikalt sätt inom närmsta åren, men med tiden kan de inte komma ifrån att Kina är världens handelssupermakt och dollarn kommer förlora i värde. Vi har 39% av dollarn ägd i utlandet, och det kommer minska år för år trots höjd ränta från FED. Dollarn kommer tappa i värde, vilket inte nödvändigtvis kommer vara dåligt för USA. Vet ej ifall den faller tillbaka till de låga värden som den hade år 2014, men det var ju ingen katastrof för USA.
USA har som sagt världens bästa utgångsläge för att ha en svag dollar, då ingen supermakt i Världshistorien beror så lite på utlandet som USA. Jag skulle säga att amerikansk konsumtion av skräp de köper från billig tillverkningsindustri i utlandet kan de vara utan, men då USA är världens mest avancerade AI-utvecklare så är det fullt möjligt att de flyttar hem stor del av industrin och låter mer automatiserade industrier i USA konkurrera mot länder med billig arbetskraft, speciellt då tendensen är att USA isolerar sig och sätter fler tullar mot länder som Kina.
USA är världens främsta jordbrukssupermakt, high-tech-supermakt, militära supermakt, och även en av världens energi-supermakter (som nu kommer börja sälja LNG-gas till Europa, bra för USA och dåligt för Europa/Ryssland). De kan alltså överleva med en svag dollar, då det knappt finns många väsentliga produkter de behöver köpa från utlandet (vilket särskiljer USA från Kina).
Vill här jämföra USAs högkvalitativa och diversa exportprodukter med Rysslands bananrepublik-export:
https://atlas.cid.harvard.edu/countries/186/export-basket
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/United_States_Export_Treemap.png
Jag tror det talar för sig själv.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-23 kl. 14:16.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-23 kl. 14:16.