2022-04-22, 16:38
  #1093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Du har redan demonstrerat att du inget kan om krigföring och inte kan bedöma vad som är sanning och vad som är propagandalögner. Gissningsvis har du inte ens gjort GMU och kanske aldrig ens hållit i ett skjutvapen. Lyssna på erkänt skickliga och klarsynta militära bedömare i väst istället. Sådana som Douglas McGregor, Larry C. Johnson och Scott Ritter. Ukraina har fullständigt körts över militärt av Ryssland. Trots att Ukraina på pappret hade ett numerärt övertag typ 3:1 och rent generellt kunde ställa upp med ett försvar som få västländer ens är i närheten av. Vad gäller sanktioner så vidhåller jag det jag sagt tidigare och som du aldrig bemött. Rysslands införande av guldmyntfot och uppbackning från Kina innebär döden för petrodollarn och därmed också för hela västvärldens finansiella system.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Här några citat av detta snille:

Citat:
Ah, yes. Experten McGregor som sa så här för över en månad sen:

"The battle in eastern Ukraine is really almost over, all of the Ukrainian troops there have been largely surrounded and cut off. You have a concentration down in the Southeast of 30 or 40,000 of them, and if they don't surrender in the next 24 hours, I suspect Russia will ultimately annihilate them"

Eller den här klassikern från början av kriget:

"The first five days Russian forces I think frankly were too gentle," he said. "They've now corrected that. So, I would say another 10 days this should be completely over"

Han är en pajas och en springpojke åt Ryssland.
Citera
2022-04-22, 18:07
  #1094
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Dollarn kan fluktuera ganska mycket mot andra valutor, men det brukar sällan vara ett problem för USA. Mer för utländska investerare.

https://www.poundsterlinglive.com/bank-of-england-spot/historical-spot-exchange-rates/EUR/EUR-to-USD

Är dollarn billig börjar svenne banan importera jänkebilar, så stiger dollarn igen. (okej, väl förenklat kanske)

Det vi kan se är att Biden tydligt kör sin egen propaganda där man skyller på Ryssland för inflation han själv har skapat, men egentligen hände inget speciellt i just USA mellan februari och mars (inflation ökade från 7,8% till 8,5) medan i Europas länder så skjöt inflationen iväg med 2-3 procentenheter under denna månad.

USA är inte beroende av rysk energi och Ryssland hade knappt usdollars som reservvaluta ändå. Inget tyder vidare på att Japan och andra länder som innehar stor andel usdollar är på väg att dumpa dollarn, inte ens Kina har gjort några radikala förändringar på den punkten.

Som du säger är en svag dollar på några sätt bra för amerikanska ekonomin, men att statsobligationerna får högre ränta kan vara mer oroande.
Citera
2022-04-22, 18:11
  #1095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det vi kan se är att Biden tydligt kör sin egen propaganda där man skyller på Ryssland för inflation han själv har skapat, men egentligen hände inget speciellt i just USA mellan februari och mars (inflation ökade från 7,8% till 8,5) medan i Europas länder så skjöt inflationen iväg med 2-3 procentenheter under denna månad.

USA är inte beroende av rysk energi och Ryssland hade knappt usdollars som reservvaluta ändå. Inget tyder vidare på att Japan och andra länder som innehar stor andel usdollar är på väg att dumpa dollarn, inte ens Kina har gjort några radikala förändringar på den punkten.

Som du säger är en svag dollar på några sätt bra för amerikanska ekonomin, men att statsobligationerna får högre ränta kan vara mer oroande.

Ja, inflationen startade före krigsutbrottet.

Vi är på väg in i en lågkonjunktur. Flaskhalsar i produktionen (halvledare, energi, metaller med mera) driver inflation som driver upp räntorna.

Jag är inte ekonom och har undrat var den där inflationen var?

Jag gissar att Kinas ökade produktivitet har pressat priser globalt i decennier. på 90-talet talade man om en "supercykel" tack vare Kina.

Jag antar den är slut nu.

Men det är en diskussion för en annan tråd.
Citera
2022-04-22, 18:22
  #1096
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Exakta siffror ska jag nu ge:

USA kommer växa bara 2% år 2022 och EU kommer växa 1,5% (och Tyskland och Italien kommer vara länderna som minst växer, närmast 0%).

Källa?
Citera
2022-04-22, 18:23
  #1097
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Rapporterar inte sputnik och annan rysk statspropaganda något så är det inte sant för den som valt att vara blind troende.

Alla kan givetvis själva förstå att har du know-how, speciellt inom tech, vill du inte stanna i ett underutveckland land med massa import-sanktioner som helt beror på västerländsk teknologi för att överhuvudtaget kunna ha en tech-industri.

Nu kan de bara flytta till otroligt fattiga länder som Armenien och Georgien, men det otroliga är ju att de gör just det:

https://oc-media.org/features/datablog-georgians-want-immigration-restrictions-for-russians/

https://www.youtube.com/watch?v=e5ibWiupV9U

https://www.youtube.com/watch?v=zgsQrtTXzJQ

Du kan väl själv se hur desperata dessa unga ryssar inom techindustrin är när de flyr till mycket fattigare länder för att ha någon framtidsutsikt. Dessutom så har vi en föråldrad Ryssland som förlorar sin unga befolkning, utöver de tiotusentals som förloras på slagfältet, detta är givetvis en väldigt negativ utveckling.

Ryssland kommer se ut som Kuba inom snar framtid, med föråldrade bilar och enbart gamla maskiner som aldrig får gå sönder, för ingen kan varesig byta ut dem eller ens, ibland, laga dem (kräver ofta västerländsk elektronik).

Förresten, trots att Ryssland har väldigt många muslimer är väl Moskva mycket vitare än städer som Bryssel, London och Paris?
Citera
2022-04-22, 18:29
  #1098
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Källa?

Vadå källa? Snubben sitter och pratar att om ett år så ska vi återbesöka tråden och se vem som har mest koll på hur Ryssland-kriget kommer påverka världsekonomin, han påstår att Ryssland ekonomiskt kommer klara sig bättre om ett år än Europa och USA - för att han inte ska slingra undan som en fången orm om ett år så ville jag att han skulle ge på ett ungefär siffror för hur han tror att länderna kommer växa år 2022, samt hur stor inflationen blir.

Men som en feg liten fångad orm så slingrade han sig undan och ville inte svara exakt hur Ryssland kommer klara sig bättre med sanktioner än Väst.

Ifall USA sedan växer 0% (helt osannolikt) eller 3% gör ju inget, då Rysslands ekonomi kommer krympa 8-20% i år.

Tillverkningsindustrin i Ryssland är helt beroende av komponenter från de mer teknologiskt avancerade länderna i Väst, till och med de svaga sanktionerna år 2014 fick ekonomin att känna av ordentligt konsekvenserna, och militärindustrin tog skada då T-14 pansarvagnen som skulle vara levererade i hundraatal redan 2020 aldrig kom igång med produktionen. Nu kör de in i ukraiansk gyttjan med gamla sovietiska pansarvagn och vi ser resultatet!
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-22 kl. 18:33.
Citera
2022-04-22, 18:32
  #1099
Medlem
grungewhores avatar
Som konservativ är jag emot en rysk expansion, främst p g a deras vulgärkapitalism.

Den ryska kulturen som hittills hållit kulturmarxismen stången är dock beundransvärd, och om Ukraina kan behålla sin kultur så är även de likvärdiga.

Situationen är tragisk helt enkelt.
Citera
2022-04-22, 18:34
  #1100
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Som konservativ är jag emot en rysk expansion, främst p g a deras vulgärkapitalism.

Den ryska kulturen som hittills hållit kulturmarxismen stången är dock beundransvärd, och om Ukraina kan behålla sin kultur så är även de likvärdiga.

Situationen är tragisk helt enkelt.

Jo, rysk kultur kommer förhoppningsvis överleva även denna svåra tid, ifall det är något som aldrig dör i Ryssland oavsett hur mycket censur det blir och hur hårda tider det blir, så är det just kulturen.
Citera
2022-04-22, 18:41
  #1101
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vadå källa? Snubben sitter och pratar att om ett år så ska vi återbesöka tråden och se vem som har mest koll på hur Ryssland-kriget kommer påverka världsekonomin, han påstår att Ryssland ekonomiskt kommer klara sig bättre om ett år än Europa och USA - för att han inte ska slingra undan som en fången orm om ett år så ville jag att han skulle ge på ett ungefär siffror för hur han tror att länderna kommer växa år 2022, samt hur stor inflationen blir.

Men som en feg liten fångad orm så slingrade han sig undan och ville inte svara exakt hur Ryssland kommer klara sig bättre med sanktioner än Väst.

Ifall USA sedan växer 0% (helt osannolikt) eller 3% gör ju inget, då Rysslands ekonomi kommer krympa 8-20% i år.

Tillverkningsindustrin i Ryssland är helt beroende av komponenter från de mer teknologiskt avancerade länderna i Väst, till och med de svaga sanktionerna år 2014 fick ekonomin att känna av ordentligt konsekvenserna, och militärindustrin tog skada då T-14 pansarvagnen som skulle vara levererade i hundraatal redan 2020 aldrig kom igång med produktionen. Nu kör de in i ukraiansk gyttjan med gamla sovietiska pansarvagn och vi ser resultatet!

Jag menar källan på prognos för BNP-tillväxt i olika EU länder. Jag hittade inget när jag sökte.
Citera
2022-04-22, 18:46
  #1102
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag menar källan på prognos för BNP-tillväxt i olika EU länder. Jag hittade inget när jag sökte.

Oficiellt så minskade prognossen för Tysklands tillväxt från 4,6% till 1,8% i och med Ryssland-krisen:

https://www.reuters.com/world/europe/government-advisers-more-than-halve-2022-german-growth-forecast-2022-03-30/

Men jag förväntar mig alltså lägre tillväxt än vad prognosserna säger.
Citera
2022-04-22, 19:36
  #1103
Moderator
Strix m/94s avatar
Det har stundom hävdat att Ryssland skulle utgöra ett värn mot islamismen. Det är ett påstående som har begränsat stöd. Istället förefaller Ryssland/Putin ha haft ett flertal besvärande kontakter med islamister genom åren.

Citat:
"De som tror att Ryssland är eller har varit någon sorts allierad mot den islamistiska extremismen bedrar sig. Moskva har systematiskt visat sig villigt att utnyttja jihadister för att skapa instabilitet och underminera västmakter. Det arbetet kommer att fortsätta under överskådlig tid, skriver konfliktforskaren Svante Cornell..."
https://kvartal.se/artiklar/rysslands-dubbelspel-med-islamistiska-terrorister/

Detta är särskilt viktigt att beakta i en tid när vi samtidigt har ett Ryssland som har invaderat ett grannland, är berett att anfalla fler grannländer och som Sverige just upplevt en påskhelg - kristenhetens viktigaste högtid - som präglats av en islamistisk intifada.

Ryssland är inte en vän till Västerlandets konservativa och vi som är konservativa måste städse rida spärr mot den ryska, dvs österländska, expansionismen. Att vara konservativ i Väst är att stå i harnesk mot Ryssland och det ryska.
Citera
2022-04-23, 10:59
  #1104
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag tar med i min signatur att jag är en "ekonomisk idiot" ifall ryssland lyckas växa snabbare år 2022 än Europa eller USA. Vart tror du själv siffran landar på för usdollarn? Är du så korkad att du tror den kan typ halvera på ett år (trots att långt över hälften ägs av allierade)? Herregud, du talar om tunnelseende men kan bara babbla om guldets värde och valutor, men guldet har knappt höjts i pris senaste 2 åren (var faktiskt värdefullare i mars 2020). Vad berättar sputnik åt dig? Hur ska petrodollar-apokalypsen se ut år 2023?

Frågan om det sprängda fartyget handlade inte om att kriget stod och avgjorde pga händelsen, utan att rysk propaganda blåljuger ständigt, på så pinsamt sätt att man inte kan tro något de säger (om man inte är en idiot).

Vidare, så är det pinsamt att ens se på en sådan som Douglas Macgregor, han börjar varje klipp på att visa alla sina kort då han, trots att han inte får frågan, drar en lång rad propaganda-anledningar varför Ryssland har moraliskt rätt att anfalla Ukraina (inklusive lögner som att 1/3 av ukrainare är ryssar). Är du general ska du hålla käften om internationell rätt och diskutera kriget i sig, men han har sådan iver som dubbelagent och förlitar sig på fox news idioter till tittare inte ens kommer märka att han håller på med rysk propaganda snarare än objektiv analys av kriget.


Det var inte ekonomisk tillväxt vi diskuterade utan USD. Jag ställer frågan igen om du har beaktat de faktorer jag tog upp. För enligt egen utsago har du bara extrapolerat den trend som fanns innan Ukrainautvecklingen. Vilket faktiskt inte bara gör dig till en ekonomisk idiot utan en äkta sådan.

Ryssland har aldrig förnekat att fartyget träffades av en ukrainsk milis. Incidenten är flitigt rapporterad i RT och Sputnik. Vi kan ju jämföra det med den drös av avlöjade blålögner som Kievregimen pumpat ut och som västmedia okritiskt rapporterat.

Det relevanta är att Douglas McGregor har en verklighetsförankrad och korrekt militär analys av kriget i Ukraina. Men du kan läsa vad Scott Ritter, Larry. C Johnson eller Stig Berglund säger också. Ungefär detsamma vilket skiljer sig radikalt från vad de önsketänkande sykofanterna du lyssnar på säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in