2022-04-25, 10:21
Medlem
halaltarzans avatar
Något psykfall som är beredd att mörda bara för att få knulla. Kanske ligger fler kvinnor i gruvhålen där runtomkring.
Citera
2022-04-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okinawa85
BO är hur som helst från Afghanistan. Var MGM kommer ifrån kan du nog räkna ut själv.

Tack för infon.

Ytterligare invandrarbrottslighet alltså.

Undrar hur länge de varit i landet. Hunnit få svenska medborgarskap tro?
Citera
2022-04-25, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det tyder på att kvinnan inte går till ett regelbundet arbete. Men det kan ju ha många orsaker. Man kan studera, utan att studiekamrater eller lärare bryr sig om att anmäla en försvunnen, om man plötsligt uteblir. Det är nog snarare regel än undantag, att de INTE gör det. Personen kan också arbeta hemifrån på något slags frilansbasis, och i så fall är det troligt att arbetsgivarna bara cut their losses och inte skickar några fler uppdrag till personen, om de inte får tag i henne. Hon kan också gå på soc eller annat bidrag, men även då så brukar Arbetsförmedlingen och socialen bara skriva ut personen, om de inte hör av henne mer. De gör inte hembesök, ringer inte polisen.

Finns det då inga anhöriga eller nära vänner, som blir oroliga efter några dagar eller veckor utan kontakt - så händer det ingenting. (Eller naturligtvis en partner, men i sådana här fall är det mest troligt att partnern - om sådan finnes - är gärningsmannen...)

Ja, den första misstanken faller naturligivis på en partner.

Med tanke på att en specifik person "jagades" redan från start, misstänker man ju att kvinnan kände till sin förrövare.

Nu är han alltså en man anhållen inte bara för mordförsök utan även våldtäkt.
Visst, även i ett förhållande kan en våldtäkt ske.
I det här fallet kan det ju vara särskilt otrevligt med kombinationen mordförsök.

Men kan det handla om annan algs av relation/kontakt?

Ja, inte alls osannolikt.
"En man har anhållits misstänkt för våldtäkt och mordförsök efter att en kvinna hittades i ett gruvhål i Norberg under fredagen."
//
"Mannen är anhållen på sannolika skäl. Utredningen pågår med förhör och tekniska undersökningar, uppger Åklagarmyndigheten."
https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-hittad-i-gruvhal-man-anhallen-for-mord/
Citera
2022-04-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Trådsanningar då mest troligt.

Om hon legat där flera dagar stärks väl teorin om att hon är en asylboende kvinna, annars borde hon anmälts försvunnen av någon. På dessa boenden tror jag många försvinner och anmälan går nog inte ut offentligt om någon är borta ett par dar.

Plus att ingen ålder har nämnts.
I vanlig fall skriver media en kvinna i 20-års åldern eller 70-års åldern. Här vet vi inget alls om ålder.
Citat:
Ursprungligen postat av snajjels
Låter osannolikt att asylsökande personer ens skulle komma på tanken att ta sig till den här öde platsen långt in i skogen. Plus krävs bil. Det är inte gångavstånd varken från Norberg eller Avesta.
Jag tror att det är missbrukare som varit ute och sladdat på vägarna, tagit sig ett knarkstopp vid ruinerna och blivit osams.
Kan inte asylsökande personer köra bil?

Edit:
De får iaf utbildning...
"Varför betalar kommunen körkort till ensamkommande unga flyktingar?
12 okt. 2016 — Varför denna orättvisa när det gäller svenska barn och ensamkommande flyktingar? Jag tycker att ni föräldrar som inte har råd att betala körkort "
Senast redigerad av ehehhas 2022-04-25 kl. 10:29.
Citera
2022-04-25, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte lite galet att mordförsök har lägre straff än mord.
I det här fallet så var ju avsikten uppenbart att mörda, eller hur?
Mordförsökaren belönas för att han misslyckats mörda.

Helt korrekt iakttagelse.
Citera
2022-04-25, 10:33
Medlem
Mannen är anhållen på sannolika skäl och är även misstänkt för våldtäkt.

Märkligt alltså, hur många dagar har kvinnan varit i hålet?

Vilken fruktansvärd jävla mardröm.
Citera
2022-04-25, 10:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, den första misstanken faller naturligivis på en partner.

Med tanke på att en specifik person "jagades" redan från start, misstänker man ju att kvinnan kände till sin förrövare.

Nu är han alltså en man anhållen inte bara för mordförsök utan även våldtäkt.
Visst, även i ett förhållande kan en våldtäkt ske.
I det här fallet kan det ju vara särskilt otrevligt med kombinationen mordförsök.

Men kan det handla om annan algs av relation/kontakt?

Ja, inte alls osannolikt.
"En man har anhållits misstänkt för våldtäkt och mordförsök efter att en kvinna hittades i ett gruvhål i Norberg under fredagen."
//
"Mannen är anhållen på sannolika skäl. Utredningen pågår med förhör och tekniska undersökningar, uppger Åklagarmyndigheten."
https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-hittad-i-gruvhal-man-anhallen-for-mord/

Minsann. Ja, jag har ju hela tiden skrivit att detta troligen handlar om kärlek-avvisande-svartsjuka, eller likande relationsmotiv. Ingen gör något så grymt mot en kvinna, annars. (Om det varit en man, hade motivet även kunnat vara ekonomiskt. Typ att brottsoffret lurat av brottslingen en massa pengar.)

Jag tror som jag skrev igår, att det troligen handlar om ett par vänner, där han ville mer men inte hon. Troligen var han besatt av henne. Han gjorde en framstöt när de äntligen var ensamma tillsammans, hon avvisade honom på ett förödmjukande sätt, då passade han på att ta för sig av henne innan han gjorde sig av med henne för gott. "Om jag inte får dig, så ska ingen annan få dig heller. Nu har du några dagar eller veckor på dig att fundera över det innan du dör, din jävla subba".
Citera
2022-04-25, 10:40
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte lite galet att mordförsök har lägre straff än mord.
I det här fallet så var ju avsikten uppenbart att mörda, eller hur?
Mordförsökaren belönas för att han misslyckats mörda.

Såvitt jag förstår så kan du mycket väl dömas till livstid även för försök till mord
Citera
2022-04-25, 10:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Såvitt jag förstår så kan du mycket väl dömas till livstid även för försök till mord

Precis, vilket framgår av 23 kap. 1 § 2 st. brottsbalken.
Citera
2022-04-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

Det stämmer. Du kan dömas till livstid för försök till mord såväl som anstiftan till mord.
Citera
2022-04-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Plus att ingen ålder har nämnts.
I vanlig fall skriver media en kvinna i 20-års åldern eller 70-års åldern. Här vet vi inget alls om ålder.

Kan inte asylsökande personer köra bil?

Edit:
De får iaf utbildning...
"Varför betalar kommunen körkort till ensamkommande unga flyktingar?
12 okt. 2016 — Varför denna orättvisa när det gäller svenska barn och ensamkommande flyktingar? Jag tycker att ni föräldrar som inte har råd att betala körkort "
I Fagerstaposten stod det ung kvinna!
https://fagerstanyheter.com/2022/04/25/fragorna-hopar-sig-om-kvinnan-som-hittades-i-det-djupa-gruvhalet/
Citat:
Uppgiften om att en ung kvinna hittats i ett öde, djupt gruvhål i Norberg blev en riksnyhet som lett till vilda spekulationer om vad som hänt. Men polisen lägger locket på helt.
Citera
2022-04-25, 10:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Minsann. Ja, jag har ju hela tiden skrivit att detta troligen handlar om kärlek-avvisande-svartsjuka, eller likande relationsmotiv. Ingen gör något så grymt mot en kvinna, annars. (Om det varit en man, hade motivet även kunnat vara ekonomiskt. Typ att brottsoffret lurat av brottslingen en massa pengar.)

Jag tror som jag skrev igår, att det troligen handlar om ett par vänner, där han ville mer men inte hon. Troligen var han besatt av henne. Han gjorde en framstöt när de äntligen var ensamma tillsammans, hon avvisade honom på ett förödmjukande sätt, då passade han på att ta för sig av henne innan han gjorde sig av med henne för gott. "Om jag inte får dig, så ska ingen annan få dig heller. Nu har du några dagar eller veckor på dig att fundera över det innan du dör, din jävla subba".

Jag tror på att det är något av dessa också, men jag tror nog att han trodde att hon skulle dö av att falla ner där. Kanske skek hon inte inledningsvis av chock eller för att hon svimmade av att ha slagit sig och han trodde att hon dött. Det är ju smått otroligt att hon faktiskt överlevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in