2022-04-25, 09:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newminority
https://fagerstanyheter.com/2022/04/25/fragorna-hopar-sig-om-kvinnan-som-hittades-i-det-djupa-gruvhalet/

"det kraftiga snövädret för tio dagar sedan har skapat ett täcke som av allt att döma dämpat fallet och räddat livet på kvinnan."
Citera
2022-04-25, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
,
Är bara allergisk mot populärvetenskapliga artiklar i tidningar poddar och liknande där förståsigpåare tror sig kunna överlevnad som Robinson och liknande eller lille lasse wilderäng med flera som försöke slå mynt av att det är poppis nu med sådant och prepping, Naturfolken kan fortfarande det här man kan inte sitta o läsa att man kan överleva två veckor utan vatten det finns sådana som tror dig tyvärr vilket förmodligen inte var din intention så klart.
Själv har jag upptäckt Kalle Zackaris podd med Patrik någonting som är riktigt förbannat bra både humor och seriöst förmodligen för att Patrik är gammal yoff så klart .
Ville bara väl för ämnet ligger mig varmt om hjärtat trevligt helg så klart

Om du menar jag jag utgår från Robinsson och liknande, så stämmer det inte. Jag har aldrig tittat på Robinsson och läser heller inte något från överlevnads experter. Kanske borde det i dessa tider.

Kanske kan det vara så att jag av andra anledningar har vissa kunskaper inom ämnet, då inte överlevnad i extrema situationer, utan i allmänhet och för min del handlar det inte om att vinna den här debatten.

Jag ville bara tillföra debatten med de tankar jag har runt hur människorkroppen reagerar under olika omständigheter och hur viktigt det ändå är under vilka omständigheter en utsatt person är.
Citera
2022-04-25, 09:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okinawa85
BO är hur som helst från Afghanistan. Var MGM kommer ifrån kan du nog räkna ut själv.

Ifrågasätter inte dina uppgifter. Är eftersökt MGM då också från samma land?

Frågan är varför polisen inte berättar det???
Citera
2022-04-25, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det som jag förundras lite över är på vilket sätt en eventuell MGM har gått tillväga. Att knuffa ned någon i hålet verkar ju i så fall vara någon som inte har vanan att döda misshandla. Det blir som att det mer blir en knuff och sedan dra därifrån. Det skulle då i MGM:s ögon ses som mer förmildrande för samvetet samt att inga vapen är inblandade. Rimligt hade ju varit att tro att MGM skulle ha skjutit kvinnan och sedan dumpat henne i hålet. Så verkar det ju inte ha gått till. Så frågan är om denne eventuelle MGM gjort något grövre brott tidigare eller är det en förstagångare?. Vi vet ju tyvärr inte om kvinnan haft skador före hon hamnade i hålet.

Såg att sjukhuset uttalade sig med att man inte kunde säga något om kvinnans skador mer än att hon var vid liv. (Det är som sagt inte mycket till information när det gäller skadeläget). I övrigt var kvinnan vid medvetande när hon räddades.

Det ska bli intressant och se hur fallet utvecklas.

Man kan ju fundera i lite olika banor, och en sådan kan ju vara att det handlar om ett något planerat dåd. Att det mer handlar om att "bli av" med en person, mer än att ha "tappat det" i stundens hetta.

Kvinnan verkar till synes ha haft änglavakt av flera olika skäl. Det hela kunde säkerligen ha utvecklats till en försvunnen person som man aldrig skulle hitta eller veta vad som hänt.

Hur har de tagit sig till platsen?

Bil är nödvändigt uppfattar jag det som, om man inte är en extremt sprortig person som cyklar miltals?

Om man är ute efter att överraska/lura kvinnan till schaktet, kanske det handlar om en utflykt. I ett sådant fall har man med sig sina mobiler, även kanske lite annat som indikerar en promenad i lite mer otillgänglig miljö en lite längre stund. Matsäck? Ryggsäck? Rejäla kläder?

Jag kan tänka nästan tvärtom, att om det är ett brott, så är motivet kanske kallhamrat med planering involverat. Visserligen behöver en gm inte själv göra det dödande, men tanken borde inte vara helt borta på att hon skulle kunna överleva fallet och att han då inte skulle kunna göra något mer (om personen inte förstås plötsligt ångrade sig).

Jag utgår från att en person som gör något sådant här, känner till området ganska väl. Man kan ju inte chansa på vilket hål som helst. Det behöver ju vara tillräckligt djupt för att hon inte ska ha stora chanser att klara ett fall, komma upp, eller ropa på hjälp.

Kommer lite ofrivilligt att tänka på Lena Wesströms mördare, som i Hovrätten avslutade förhandlingarna med ett tal på slutet där han menade att han kände sig förolämpad över att man trodde att han skulle vara så dum att han skulle ha mördat Lena på det sätt som skett.
Han menade att han var samartare än så; att om han hade dödat Lena så hade han gjort det så att ingen ens skulle förstå att det var ett mord.

Den här gm kanske hade sådan tankar?
Det som verkar lite märkligt i det här fallet är väl att vi inte fått veta om det har anmälts någon som försvunnen?
Citera
2022-04-25, 10:06
Medlem
Troians avatar
Man anhållen misstänkt för våldtäkt samt försök till mord.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2022/april/man-anhallen-for-forsok-till-mord-i-norberg/
Citera
2022-04-25, 10:07
Medlem
Våldtäkt och mordförsök alltså!

Glömde länka

Citat:
En man har anhållits misstänkt för våldtäkt och mordförsök efter att en kvinna hittades i ett gruvhål i Norberg i förra veckan.

https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-hittad-i-gruvhal-man-anhallen-for-mord/
Citera
2022-04-25, 10:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Den här gm kanske hade sådan tankar?
Det som verkar lite märkligt i det här fallet är väl att vi inte fått veta om det har anmälts någon som försvunnen?

Ja, det tyder på att kvinnan inte går till ett regelbundet arbete. Men det kan ju ha många orsaker. Man kan studera, utan att studiekamrater eller lärare bryr sig om att anmäla en försvunnen, om man plötsligt uteblir. Det är nog snarare regel än undantag, att de INTE gör det. Personen kan också arbeta hemifrån på något slags frilansbasis, och i så fall är det troligt att arbetsgivarna bara cut their losses och inte skickar några fler uppdrag till personen, om de inte får tag i henne. Hon kan också gå på soc eller annat bidrag, men även då så brukar Arbetsförmedlingen och socialen bara skriva ut personen, om de inte hör av henne mer. De gör inte hembesök, ringer inte polisen.

Finns det då inga anhöriga eller nära vänner, som blir oroliga efter några dagar eller veckor utan kontakt - så händer det ingenting. (Eller naturligtvis en partner, men i sådana här fall är det mest troligt att partnern - om sådan finnes - är gärningsmannen...)
Citera
2022-04-25, 10:12
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Källa på att någon är anhållen? Jag hittar bara att en misstänkt söks.

Så, jag frågar igen. Vem är den gripne?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/man-gripen-misstaenkt-foer-mordfoersoek-kvinna-hittades-i-gruvhaal.eQDUM3Obq
Citera
2022-04-25, 10:14
Medlem
Expressen skriver att den misstänkte mannen är "misstänkt för mord"
Är kvinna död?
Eller menar Expressen egentligen "mordförsök"?
Citera
2022-04-25, 10:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Expressen skriver att den misstänkte mannen är "misstänkt för mord"
Är kvinna död?
Eller menar Expressen egentligen "mordförsök"?

De menar försök till mord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Så, jag frågar igen. Vem är den gripne?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/man-gripen-misstaenkt-foer-mordfoersoek-kvinna-hittades-i-gruvhaal.eQDUM3Obq

Han är anhållen på sannolika skäl. Ser inte exakt när han greps men har de mycket på fötterna lär han häktas inom något dygn och då vet vi.

Om det inte finns någon med inside information
Citera
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Uppgifter som finns är att kvinnan legat i gruvhålet några dagar.

Kommer från Centralasien och söker Asyl.

Finns det någon flyktingförläggning på orten?

Kan det varit en gruppvåldtäkt och där flera varit delaktiga, med att forsla bort kvinnan och dumpat henne? Vet att många från Mellanöstern avskyr Asiater.

Stämmer uppgifter om bortklippta kroppsdelar? Som öron och fingrar, eller är det påhitt i denna tråd?

Ingenting av det du skriver ovan stämmer. Men kämpa på du med att smutsa ner det här forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in