Citat:
Ursprungligen postat av
leosurvey
Det som jag förundras lite över är på vilket sätt en eventuell MGM har gått tillväga. Att knuffa ned någon i hålet verkar ju i så fall vara någon som inte har vanan att döda misshandla. Det blir som att det mer blir en knuff och sedan dra därifrån. Det skulle då i MGM:s ögon ses som mer förmildrande för samvetet samt att inga vapen är inblandade. Rimligt hade ju varit att tro att MGM skulle ha skjutit kvinnan och sedan dumpat henne i hålet. Så verkar det ju inte ha gått till. Så frågan är om denne eventuelle MGM gjort något grövre brott tidigare eller är det en förstagångare?. Vi vet ju tyvärr inte om kvinnan haft skador före hon hamnade i hålet.
Såg att sjukhuset uttalade sig med att man inte kunde säga något om kvinnans skador mer än att hon var vid liv. (Det är som sagt inte mycket till information när det gäller skadeläget). I övrigt var kvinnan vid medvetande när hon räddades.
Det ska bli intressant och se hur fallet utvecklas.
Man kan ju fundera i lite olika banor, och en sådan kan ju vara att det handlar om ett något planerat dåd. Att det mer handlar om att "bli av" med en person, mer än att ha "tappat det" i stundens hetta.
Kvinnan verkar till synes ha haft änglavakt av flera olika skäl. Det hela kunde säkerligen ha utvecklats till en försvunnen person som man aldrig skulle hitta eller veta vad som hänt.
Hur har de tagit sig till platsen?
Bil är nödvändigt uppfattar jag det som, om man inte är en extremt sprortig person som cyklar miltals?
Om man är ute efter att överraska/lura kvinnan till schaktet, kanske det handlar om en utflykt. I ett sådant fall har man med sig sina mobiler, även kanske lite annat som indikerar en promenad i lite mer otillgänglig miljö en lite längre stund. Matsäck? Ryggsäck? Rejäla kläder?
Jag kan tänka nästan tvärtom, att om det är ett brott, så är motivet kanske kallhamrat med planering involverat. Visserligen behöver en gm inte själv göra det dödande, men tanken borde inte vara helt borta på att hon skulle kunna överleva fallet och att han då inte skulle kunna göra något mer (om personen inte förstås plötsligt ångrade sig).
Jag utgår från att en person som gör något sådant här, känner till området ganska väl. Man kan ju inte chansa på vilket hål som helst. Det behöver ju vara tillräckligt djupt för att hon inte ska ha stora chanser att klara ett fall, komma upp, eller ropa på hjälp.
Kommer lite ofrivilligt att tänka på Lena Wesströms mördare, som i Hovrätten avslutade förhandlingarna med ett tal på slutet där han menade att han kände sig förolämpad över att man trodde att han skulle vara så dum att han skulle ha mördat Lena på det sätt som skett.
Han menade att han var samartare än så; att om han hade dödat Lena så hade han gjort det så att ingen ens skulle förstå att det var ett mord.
Den här gm kanske hade sådan tankar?
Det som verkar lite märkligt i det här fallet är väl att vi inte fått veta om det har anmälts någon som försvunnen?