Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Var har det observerats genom experiment att det uppstår nya arter från en art? Alltså exempelvis att en huskatt blir ett lejon, en bakterie blir en eukaryot, eller liknande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartlam
Du får läsa om min fråga. Hur en art defineras är debatterat därför var jag väldigt specifik då vi talar om evolutionsteorin, alltså att exempelvis en fisk blir en alligator, en chimpansliknande figur blir människa o.s.v. Jag tog även något "simpelt" som att en bakteriecell blir eukaryot, bakterier är mer effektiva än bananflugor när det kommer till reproduktion och generationer.
Tamfår och mufflonfår är får, bananflugor är fortfarande flugor.
Inte speciellt debatterat. Det är tämligen överenskommet att det handlar om när ett djur inte kan få fertila avkommor med andra djur, då är det två olika arter. Exakt när gränsen ska dras mellan två olika arter kan vara debatterat däremot, bland annat på grund av att det ofta i gränsfallen är så att det ibland kan bli fertila avkommor. Så var drar man gränsen? 10% fertila avkommor? 20%? 50%?
"En huskatt blir ett lejon". En katt blir en annan katt. På vad sätt skiljer det sig från att ett får blir ett annat får?
Och var drar du då gränsen för vad som räknas? Tydligen räcker det inte med att en art blir en annan, måste det till att ett djur från ett släkte växlar släkte? Eller Familj? Ordning? Klass? Understam? Stam? Rike? Domän? Alla dom är olika definitioner som människan har kommit på för att klassificera hur nära släkt olika levande varelser är.
Oavsett var du drar gränsen så är det alltså en gräns som vi människor har definierat, det är inget som är spikat i naturen, inget som förändrar hur evolutionen fungerar. Evolution från en stam till en annan stam är exakt samma sak som evolution från en art till en annan art. Som vi alltså har sett flertalet gånger.