2022-04-24, 13:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag skrev ju att bakterier inte utvecklats till biologer (förutom i sagor då). Något sådant sker inte.
Så vad har du för problem med vad jag skrev?
När nu Gud skapat människan så att vi utvecklats ur en enda cell, så varför skulle inte en art kunnat utvecklas ur en urcell?

Det är kanske inte rätt att betrakta Guds verk med mänsklig tidsuppfattning? Du känner kanske till att Jesus sa att han och Abraham hade sett Herrens dag? Som ännu inte har inträffat enligt vårt sätt att se det!
Citera
2022-04-24, 13:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej. Gud skapade människor och djur och växter separat. Bakterier har inte utvecklats till biologer, inte heller kemikalier till kufar. Israels folks uttåg ur Egypten hände, men det uttåg du säger att bl.a. jag skulle ha varit med i "ur Afrika knappt 100 000 år sedan" har inte hänt. Kristendomen tror i linje med fakta!

Tror du också att Gud skapade fossilerna för att lura oss att tro på evolutionen?
Citera
2022-04-24, 13:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tror du också att Gud skapade fossilerna för att lura oss att tro på evolutionen?
1. Gud har skapat allt som finns.
2. Gud luras inte.
3. Bibeln är Guds ofelbara ord.
4. Med tanke på 1.-3., vadan detta tal om fossiler?
Citera
2022-04-24, 13:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När nu Gud skapat människan så att vi utvecklats ur en enda cell, så varför skulle inte en art kunnat utvecklas ur en urcell?

Det är kanske inte rätt att betrakta Guds verk med mänsklig tidsuppfattning? Du känner kanske till att Jesus sa att han och Abraham hade sett Herrens dag? Som ännu inte har inträffat enligt vårt sätt att se det!
Gud har skapat människan, men det du säger passar inte ihop med Guds ord. Du verkar tro på Darwin. Jag tror på Jesus. Bibelns Jesus. Han sa att Abraham gladdes över honom. Han var utlovad.
Han existerade före Abraham. Såsom andra personen i Gudomen har man alltid existerat.
Var det något mer?
Citera
2022-04-24, 13:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
1. Gud har skapat allt som finns.
2. Gud luras inte.
3. Bibeln är Guds ofelbara ord.
4. Med tanke på 1.-3., vadan detta tal om fossiler?

Varför skapade Gud i så fall fossilerna? Vilket syfte menar du att de har, bortsett från att de stöder evolutionen?
Citera
2022-04-24, 13:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Gud har skapat människan, men det du säger passar inte ihop med Guds ord. Du verkar tro på Darwin. Jag tror på Jesus. Bibelns Jesus. Han sa att Abraham gladdes över honom. Han var utlovad.
Han existerade före Abraham. Såsom andra personen i Gudomen har man alltid existerat.
Var det något mer?
Javisst ja, du läser inte evangelierna:

Joh 8:56
Abraham, eder fader, fröjdade sig över att han skulle få se min dag. Han fick se den och blev glad.
Citera
2022-04-24, 14:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Många vill kunna överblicka Gud men det kommer aldrig att hända. I den mån en text i Bibeln är profetisk, kommer ifrån Gud, så har den formulerats av ett fullkomligt vetande för att uppfattas av ett ofullkomligt vetande. Lite som när en vuxen talar till ett barn. Just därför kan man inte tolka Bibeln bokstavligt i tron att man förstår precis allt ifrån en överblickande position.
Citera
2022-04-24, 14:20
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesaja 40:22 säger precis tvärtom vad du påstår:

"Han tronar ovan jordens rund" (Jesaja 40:22 Bibel2000)
Jordens rund så som i cirkel, eventuellt kupol, inte sfär. Kolla gärna upp hebreiskan "ח֣וּג" som användes här istället för "דּוּר" (dur).

Som sagt, finns flertal verser och allt pekar på att det är en platt jord med himmlen som gör det till en kupol, precis som de konservativa kristna tror på, precis som kyrkan trodde i nästan 2000 år och dödade folk om de hävdade något annat.

Så nej, bibeln hör inte hemma hos vetenskapen.
Citera
2022-04-24, 14:35
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Se ovan. Finns massvis med experiment med bananflugor. Och tamfår och original mufflonfår är idag två olika arter.

Två exempel på att åtminstone viss religion inte är kompatibel med vetenskap.
Du får läsa om min fråga. Hur en art defineras är debatterat därför var jag väldigt specifik då vi talar om evolutionsteorin, alltså att exempelvis en fisk blir en alligator, en chimpansliknande figur blir människa o.s.v. Jag tog även något "simpelt" som att en bakteriecell blir eukaryot, bakterier är mer effektiva än bananflugor när det kommer till reproduktion och generationer.

Tamfår och mufflonfår är får, bananflugor är fortfarande flugor.
Citera
2022-04-24, 16:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Var har det observerats genom experiment att det uppstår nya arter från en art? Alltså exempelvis att en huskatt blir ett lejon, en bakterie blir en eukaryot, eller liknande?

Citat:
Du får läsa om min fråga. Hur en art defineras är debatterat därför var jag väldigt specifik då vi talar om evolutionsteorin, alltså att exempelvis en fisk blir en alligator, en chimpansliknande figur blir människa o.s.v. Jag tog även något "simpelt" som att en bakteriecell blir eukaryot, bakterier är mer effektiva än bananflugor när det kommer till reproduktion och generationer.

Tamfår och mufflonfår är får, bananflugor är fortfarande flugor.
Inte speciellt debatterat. Det är tämligen överenskommet att det handlar om när ett djur inte kan få fertila avkommor med andra djur, då är det två olika arter. Exakt när gränsen ska dras mellan två olika arter kan vara debatterat däremot, bland annat på grund av att det ofta i gränsfallen är så att det ibland kan bli fertila avkommor. Så var drar man gränsen? 10% fertila avkommor? 20%? 50%?

"En huskatt blir ett lejon". En katt blir en annan katt. På vad sätt skiljer det sig från att ett får blir ett annat får?
Och var drar du då gränsen för vad som räknas? Tydligen räcker det inte med att en art blir en annan, måste det till att ett djur från ett släkte växlar släkte? Eller Familj? Ordning? Klass? Understam? Stam? Rike? Domän? Alla dom är olika definitioner som människan har kommit på för att klassificera hur nära släkt olika levande varelser är.
Oavsett var du drar gränsen så är det alltså en gräns som vi människor har definierat, det är inget som är spikat i naturen, inget som förändrar hur evolutionen fungerar. Evolution från en stam till en annan stam är exakt samma sak som evolution från en art till en annan art. Som vi alltså har sett flertalet gånger.
Citera
2022-04-24, 17:05
Medlem
Citat:
Som sagt, finns flertal verser och allt pekar på att det är en platt jord med himmlen som gör det till en kupol, precis som de konservativa kristna tror på, precis som kyrkan trodde i nästan 2000 år och dödade folk om de hävdade något annat.
Du kan hitta enstaka tidiga kyrkofäder som hävdade att jorden var platt, men många var de inte. Inte heller dödades någon för att ha sagt att jorden var rund utan det var allmänbildning bland de någorlunda bildade, inklusive präster. Kyrkan var inskränkt på en del områden, men inte fullt så inskränkt.
Citera
2022-04-24, 17:16
Medlem
Citat:
Nej, den är inte rund, det är fel i översättningen, se hebreiskan och övriga verser.

När jag skrev bibeln säger inte att jorden är rund, menade jag på en sfär. Bibeln säger att jorden är rund - som en cirkel inte som en sfär.

Det är inte fel i översättningen, det hebreiska ordet "חוּג" kan också betyda en "sfär".
En sfär är också en cirkel, "jordens cirkel" behöver alltså inte betyda att jorden är platt.

Du påstod att bibeln säger att jorden är platt, bevisa detta!!!

När det gäller dom andra skriftställena som du citerade, så är det tydligt att det var syner med symbolik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in