2022-04-24, 09:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Är det verkligen Universums tillblivelse som beskrivs i 1:a Moseboken? Jag tycker att det stämmer bättre in på jordens tillblivelse.
Jag har alltid trott att det är skapelsen av världsalltet som avses.
På vilket sätt menar du att det stämmer bättre överens med jordens tillblivelse? Det är förvisso en hårfin skillnad. Ända från tidpunkt noll så börjar ju jorden skapas. Jorden är inte frånskilt resten av universum.
Citera
2022-04-24, 10:22
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Nej, bibeln säger inte att jorden är rund, den säger att den är platt.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I vilket skriftställe står det att jorden är platt?

Citat:
Jesaja 40:22

Jesaja 40:22 säger precis tvärtom vad du påstår:

"Han tronar ovan jordens rund" (Jesaja 40:22 Bibel2000)
Citera
2022-04-24, 10:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du förstår inte Det var 24h i realtid men miljarder år enligt våra rumtidskoordinater. Det är vad det handlar om.
Nej. Gud säger i sitt ord Bibeln att det var dagar, sådana som vi haft sedan dess. Då kan ingen jeppe komma och vara bisarr, snacka koordinater och fiffla det till att vara något annat än dagar. Sabbatsbudet, en dag i veckan, motiverades av Gud i Bibeln med att Gud vilade från sitt skapande på den sjunde dagen.
Citera
2022-04-24, 10:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag har alltid trott att det är skapelsen av världsalltet som avses.
På vilket sätt menar du att det stämmer bättre överens med jordens tillblivelse? Det är förvisso en hårfin skillnad. Ända från tidpunkt noll så börjar ju jorden skapas. Jorden är inte frånskilt resten av universum.
Kanske kan man tolka det mer generellt men fokus ligger på skapandet av jorden.
1*I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

2*Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet.

3*Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus.

4*Och Gud såg att ljuset var gott; och Gud skilde ljuset från mörkret.

5*Och Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det vart afton, och det vart morgon, den första dagen.

6*Och Gud sade: »Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vatten från vatten.»

7*Och Gud gjorde fästet, och skilde vattnet under fästet från vattnet ovan fästet; och det skedde så.

8*Och Gud kallade fästet himmel. Och det vart afton, och det vart morgon, den andra dagen.

9*Och Gud sade: »Samle sig det vatten som är under himmelen till en särskild plats, så att det torra bliver synligt.» Och det skedde så.

10*Och Gud kallade det torra jord, och vattensamlingen kallade han hav. Och Gud såg att det var gott.

11*Och Gud sade: »Frambringe jorden grönska, fröbärande örter och fruktträd, som efter sina arter bära frukt, vari de hava sitt frö, på jorden.» Och det skedde så;

12*jorden frambragte grönska, fröbärande örter, efter deras arter, och träd som efter sina arter buro frukt, vari de hade sitt frö. Och Gud såg att det var gott.
Himmel i vers 1 kan tolkas som atmosfär med moln och allt.
Citera
2022-04-24, 10:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är skillnad på att två populationers genbanker har blivit så olika att korsningar inte leder till fertil avkomma och att en art utvecklas till en annan art som redan finns.
"Utvecklas till en annan art som redan finns"? Som att huskatter idag skulle kunna utvecklas till lejon efter en tid?
Citera
2022-04-24, 10:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag förstår att det är svårt ibland att låta bli sina egna käpphästar, men försök hålla er till trådens ämne, i respekt för de som faktiskt vill diskutera om (Bibelns) skapelseberättelse går att kombinera med Evolutionsteorin.

Alltså - det spelar ingen roll på vilken hylla en bibliotekarie vill placera någon religions heliga böcker.

Låt också bli att diskutera varandra. Angrip argumenten, inte personerna. Så blir det lättare att diskutera. Om ni känner ett oemotståndligt behov av att diskutera varandra - använd gärna PM. Slå slipper vi andra läsa dravlet.

OT raderat.
/Mod
Citera
2022-04-24, 10:49
Medlem
KlappMungons avatar
Evolutionsläran* säger ingenting om universums tillkomst eller livets uppkomst.

Den säger bara hur det gick till när olika arter utvecklades.

Den kan alltså inte ställas i motsats till Bibelns skapelseberättelse. Den konkurrerar bara med en mindre del av den sistnämnda.

*) Jag kallar det läran och inte teorin eftersom många inte förstår vad en teori är i vetenskapliga sammanhang.
Citera
2022-04-24, 10:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Utvecklas till en annan art som redan finns"? Som att huskatter idag skulle kunna utvecklas till lejon efter en tid?
Något sådant sker inte. Exemplet var ditt eget.
Citera
2022-04-24, 11:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att små förändringar leder till nya arter är ett antagande, inget som är bevisat.

Det kan man ifrågasätta. Ofta säger man att det är olika arter, bara för att dom ser olika ut, eller fysiskt inte kan genomföra samlag (som t.ex. Chihuahua och Grand Danois som exempel), men om dom kunde ha samlag så skulle dom få avkomma, och då är dom av samma art.
Helt oväntat så ignorerade du mitt inlägg där jag gav två exempel på artbildning som vi har sett.
Tamfår kan idag inte få fertil avkomma med dom vilda originalfåren. Det är alltså idag två olika arter.

Bananflugor har det genomförts många experiment med eftersom dom är lätt att hantera och att generationerna är kortlivade så det går snabbt att se resultat.
Bland annat så har man delat en grupp med bananflugor och gett dom olika mat, då kan man få en helt ny art som inte kan få fertil avkomma med den andra gruppen på bara 8 generationer. Detta experiment har gjorts många gånger av olika grupper eftersom det är väldigt enkelt genomförbart. Till och med du kan enkelt göra en grov variant av det. Men jag tanker dra till med en vild gissning att du inte är speciellt intresserad av det.

Läser du detta denna gången eller tänker du fortsätta stoppa huvudet i sanden och fortsätta ljuga? Och apropå ingenting, vad säger din gud om att ljuga? Är det nått som han gillar?

Citat:
Var har det observerats genom experiment att det uppstår nya arter från en art? Alltså exempelvis att en huskatt blir ett lejon, en bakterie blir en eukaryot, eller liknande?
Se ovan. Finns massvis med experiment med bananflugor. Och tamfår och original mufflonfår är idag två olika arter.

Två exempel på att åtminstone viss religion inte är kompatibel med vetenskap.
Citera
2022-04-24, 12:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Något sådant sker inte. Exemplet var ditt eget.
Jag skrev ju att bakterier inte utvecklats till biologer (förutom i sagor då). Något sådant sker inte.
Så vad har du för problem med vad jag skrev?
Citera
2022-04-24, 12:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag skrev ju att bakterier inte utvecklats till biologer (förutom i sagor då). Något sådant sker inte. Så vad har du för problem med vad jag skrev?

Varje biolog innehåller flera triljoner bakterier (mitokondrier) som vi alla bär med oss i våra celler sedan den första eukaryota cellen bildades. Det är mitokondrierna som gör att vi kan andas, och vi ärver dem på mödernet. Genom att sekvensera ditt mitokondriegenom kan man alltså se vem som var din mamma, mormor osv. ända tillbaka till vårt uttåg ur Afrika för knappt 100 000 år sedan.

Huruvida vårt nukleära genom också härstammar från en bakteria är en definitionsfråga. Bakterier och eukaryoter är olika grenar på livets träd, men vi härstammar alla från en och samma urcell, vilket man kan se på de stora likheter i arvsmassan som finns mellan alla levande organismer.
Citera
2022-04-24, 13:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Varje biolog innehåller flera triljoner bakterier (mitokondrier) som vi alla bär med oss i våra celler sedan den första eukaryota cellen bildades. Det är mitokondrierna som gör att vi kan andas, och vi ärver dem på mödernet. Genom att sekvensera ditt mitokondriegenom kan man alltså se vem som var din mamma, mormor osv. ända tillbaka till vårt uttåg ur Afrika för knappt 100 000 år sedan.

Huruvida vårt nukleära genom också härstammar från en bakteria är en definitionsfråga. Bakterier och eukaryoter är olika grenar på livets träd, men vi härstammar alla från en och samma urcell, vilket man kan se på de stora likheter i arvsmassan som finns mellan alla levande organismer.
Nej. Gud skapade människor och djur och växter separat. Bakterier har inte utvecklats till biologer, inte heller kemikalier till kufar.
Israels folks uttåg ur Egypten hände, men det uttåg du säger att bl.a. jag skulle ha varit med i "ur Afrika knappt 100 000 år sedan" har inte hänt. Kristendomen tror i linje med fakta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in