2022-03-25, 10:53
Medlem
Vilotid är tid som man disponerar själv. Du ska ha haft en dygnsvila på minst 11 timmar under en 24 timmars period. Dygnsvila får delas up i två perioder. Så du delar upp den antingen 8 + 3 (timmar), 9 +2 (timmar) eller 10 +1 timme. När man delar dygnsvilan måste den vara minst 8 timmar lång.

Det korta svaret är att du kan skriva din lunch som vilotid då det räknas som vilotid.
Citera
2022-04-01, 23:05
Medlem
Finns något land att åka till och jobba som uber med svenskt körkort?
Läste om det för ett tag sedan och behövdes oftast nationellt körkort
Citera
2022-04-02, 22:22
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Alla bolag
Alla förare
Alla bilar går dygnet runt

De flesta förarna idag är utländska och de gnäller att lönen suger. Men säger Samtidigt att de är glada att de kom till Sverige. Men om de tycker jobbet sugef varför inte byta ??

Sen vet jag att vissa bilar går 8x3h alltså 3 förare med 8h pass . Dvs 24h vissa bilar i vårat garage efter 3 år är totalt nerkörda .

Lönesättningen är riktigt illa.
Citera
2022-04-02, 23:48
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Alla bolag
Alla förare
Alla bilar går dygnet runt

De flesta förarna idag är utländska och de gnäller att lönen suger. Men säger Samtidigt att de är glada att de kom till Sverige. Men om de tycker jobbet sugef varför inte byta ??

Sen vet jag att vissa bilar går 8x3h alltså 3 förare med 8h pass . Dvs 24h vissa bilar i vårat garage efter 3 år är totalt nerkörda .

Lönesättningen är riktigt illa.

Det där måste jag få ifrågasätta. I mitt garage hemma i orten (sthlm) så är det en 13-14 bilar som parkerar, merparten av dom tillhör två olika åkerier och sen är det ett par tre st. som verkar vara dom enda bilarna i resp. åkeri. Men gemensamt är i.a.f. att dom står väldigt mycket och definitivt inte rullar 24/7. Den bil som rullar mest är den enda i garaget som är växelansluten (Taxi Sthlm).

/#LOUDmouth#
Citera
2022-04-03, 07:42
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Det där måste jag få ifrågasätta. I mitt garage hemma i orten (sthlm) så är det en 13-14 bilar som parkerar, merparten av dom tillhör två olika åkerier och sen är det ett par tre st. som verkar vara dom enda bilarna i resp. åkeri. Men gemensamt är i.a.f. att dom står väldigt mycket och definitivt inte rullar 24/7. Den bil som rullar mest är den enda i garaget som är växelansluten (Taxi Sthlm).

/#LOUDmouth#

I mitt garage i norra Stockholm så har vi mycket 3 skiftschaufförer.

En V90 som typ rullar dygnet runt.
En Ford Focus som står som reserv
Citera
2022-04-07, 17:51
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Det sjuka är att han är en 60 årig svensk man som haft ett bra jobb. Bor i villa och har startart om med ny familj och yngre barn på gamla dar? Undrar hur man är funtad när man jobbar på det där sättet

För att det var min arbetskompis och jag hjälpte till på kontoret och räknade Löner
Citera
2022-04-14, 23:54
Medlem
Tråkigt att det finns folk som åker yber. Enligt mig är det fattiga egoistiska losers som egentligen inte har råd att åka annat än SL.
Eller så är det rika knösar som skriker när de skiter.
Citera
2022-04-24, 00:27
Medlem
Nu kommer nästa fucking jävla örfil mot taxibranschen. Först var det pissliberalernas avreglering på nittiotalet som sänkte löner och status för yrkesstolta och duktiga chaufförer genom att skapa galen konkurrens.

Sedan kom Yber för fem år sedan som befäste taxijobben som en del av den nya gig-ekonomin. Efter det kom Coronan som slog ut många seriösa åkerier. Sedan Putlers jävla krig som fått dieselpriserna att rusa. Greta ska vi inte tala om.

Nu uppmanar EU folk att jobba hemma för att inte göda Putler. Jag är med på att han inte ska gödas, men varför är det alltid de utsatta som ska betala mest?
Jag vet inte vilka jag hatar mest, pissliberaler eller nazister.

Edit: Det är ju för fan inte taxiåkeriernas fel att EU fortfarande köper Putlers olja.
Senast redigerad av debattoer 2022-04-24 kl. 00:34.
Citera
2022-04-27, 22:14
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Nu kommer nästa fucking jävla örfil mot taxibranschen. Först var det pissliberalernas avreglering på nittiotalet som sänkte löner och status för yrkesstolta och duktiga chaufförer genom att skapa galen konkurrens.

Sedan kom Yber för fem år sedan som befäste taxijobben som en del av den nya gig-ekonomin. Efter det kom Coronan som slog ut många seriösa åkerier. Sedan Putlers jävla krig som fått dieselpriserna att rusa. Greta ska vi inte tala om.

Nu uppmanar EU folk att jobba hemma för att inte göda Putler. Jag är med på att han inte ska gödas, men varför är det alltid de utsatta som ska betala mest?
Jag vet inte vilka jag hatar mest, pissliberaler eller nazister.

Edit: Det är ju för fan inte taxiåkeriernas fel att EU fortfarande köper Putlers olja.

Jag hoppas som förare att hela Stockholm/ taxibilar går i konkurs så regeringen verkligen ser på riktigt att staden ej lever på buss tåg tunnelbanan.

Dock fortfarande 2022 efter covid att de e överetablerat men men
Citera
2022-04-28, 02:46
Medlem
Citat:
Jag hoppas som förare att hela Stockholm/ taxibilar går i konkurs så regeringen verkligen ser på riktigt att staden ej lever på buss tåg tunnelbanan.

Dock fortfarande 2022 efter covid att de e överetablerat men men
Det lär inte hända. En bra början vore väl om skatteverket började göra sitt jobb med att granska yber/friåkare.
Fast det ligger ju så klart inte i de styrande liberalernas intresse. Tvärtom.

Kolla bara Arlanda där staten genom Swedavia bestämt att friåkarna ska stå närmast terminalen.
Citera
2022-04-28, 09:37
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det lär inte hända. En bra början vore väl om skatteverket började göra sitt jobb med att granska yber/friåkare.
Fast det ligger ju så klart inte i de styrande liberalernas intresse. Tvärtom.

Kolla bara Arlanda där staten genom Swedavia bestämt att friåkarna ska stå närmast terminalen.

Pinsamt bara att swedavia tar tillägg på remote och miljöutsläpp på Arlanda
Arlanda på swedavia
Silja line
Viking line terminalen
Citera
2022-04-28, 16:28
Medlem
Citat:
Pinsamt bara att swedavia tar tillägg på remote och miljöutsläpp på Arlanda
Arlanda på swedavia
Silja line
Viking line terminalen
De vill ju inte ha rena dieselbilar, men när det gäller storbil så har de inget val annat än Viano. Då straffas dessa kunder av en extra avgift bara för att de behöver storbil.

För att driva taxi i Stockholm så måste man ha möjlighet att hämta kunder på Arlanda och då dikterar staten via Swedavia vad bilarna ska ha för bränsle. Lyder man inte Swedavia så kan man alltså inte köra taxi i Stockholm, de dikterar alltså vad samtliga taxibilar i stan ska drivas med. Hur sjukt är det? Ett tag var det gas. Nu är det diesel/elhybrid som gäller. I praktiken alltså dieseldrift eftersom dessa hybrider sällan kan laddas tillräckligt för att göra någon skillnad. Det är väl någon sorts Greta-poäng de vill samla, för någon skillnad för Arktis isbjörnar lär det inte utgöra.

En annan regering kanske kan ge Swedavia andra chefer och en nyktrare syn på miljöfrågorna. Tänk vad dessa hybridbilar kostar för åkerierna jämfört med en vanlig diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in