2022-04-23, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Vad? Vi pratade pedofili, och att Rasmus Paludan är pedofil och att någon påstår att "Muhammed är pedofil" för att någon gammal skrift påstår att han gift sig med en ung flicka.

Svar ja, det är inget konstigt i historien, och det är egentligen bara de senaste 200-300 åren som vi har slutat med giftermål med mycket unga flickor/barn i Sverige. Borde ta udden av de högerextremas "Muhammed är pedofil" för att han påstås ha gift sig med en ung flicka .... år 600 e.kr.
För 200-300 år sen var det säkerligen olagligt att bränna heliga skrifter. Men precis som vi har lämnat barnäktenskap bakom oss så har vi lämnat hädelselagar bakom oss och blivit ett sekulärt samhälle. Jag vill gärna få leva i Sverige av idag, där barnäktenskap är förbjudet och hädelselagar är upphävda och ersatta av grundlag om yttrandefrihet. Kan det gå för sig?
Citera
2022-04-23, 01:01
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Relevant fråga, nu när Ebba tagit fram Bazookan och bildat SKD ihop med Åkesson vet jag inte var Tuffe Uffe ska ta vägen.

Hårdare retorik än det här blir nog tufft även för en hårding som Uffe i jaktkläder.

Samtidigt har S tuffat till retoriken så mellan S och SKD är utrymmet begränsat.

Och till råga på allt är ordning och reda och hårdare straff en traditionellt viktig fråga för M.

Det kanske var en del av vad utspelet handlade om från Ebba, att lägga rabarber på den här positionen och sno åt sig dom M-rösterna.

Undrar vad Uffe säger på nästa möte?
Hehe... Utförsäkraren Ulf får väl göra ett eget utspel. Gärna ett som är lika efterblivet som Ebbas. Och känner jag skattesmitaren Ulf korrekt, så lär inte det dröja särskilt länge.
Citera
2022-04-23, 01:02
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomtenPutin
Ebba Busch vill att polis skjuter skarpt och dödar islamisterna.
”Borde skjutit skarpt”

– Varför har vi inte 100 skadade islamister, 100 skadade kriminella, 100 skadade upprorsmakare, säger partiledaren.

Wow,vad säger vi?
Ebba går om SD i brutalitet

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/ebba-busch-om-upploppen-borde-skjutit-skarp.SLPowIgfg?utm_source=share-btn

Tänk dig själv.
Om du skulle kasta sten (mot poliser som typ fick brutna armar) och elda upp polisfordon.
Skulle du då inte kunna tänka dig att du fick lite skarp eld riktad mot dig?
Citera
2022-04-23, 01:03
Medlem
GeleZachas avatar
Att polisen ska skjuta skapt är inget ändamål i sig i en rättsstat. Naturligtvis finns det en massa situationer när polisen ska få skjuta, och det kan säkert ha varit befogat mot individer även under upploppen. Däremot är det en risk att ta, tredje person kan skadas, och lätt är det inte att skjuta mot en folkmassa på avstånd och försöka pricka rätt.

Och som man alltid behöver klargöra på Flashback i sådana här situationer: Nej, jag är inte på islamisternas sida, polisen bör få tillgång till bättre utrustning i dessa situationer, och Paludan ska såklart kunna utnyttja sin yttrandefrihet. Men de ska inte skjuta skarpt när nöden verkligen inte kräver det, för det är en stor risk att ta i sådana här situationer.
Citera
2022-04-23, 01:04
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För 200-300 år sen var det säkerligen olagligt att bränna heliga skrifter. Men precis som vi har lämnat barnäktenskap bakom oss så har vi lämnat hädelselagar bakom oss och blivit ett sekulärt samhälle. Jag vill gärna få leva i Sverige av idag, där barnäktenskap är förbjudet och hädelselagar är upphävda och ersatta av grundlag om yttrandefrihet. Kan det gå för sig?

Det går alldeles utmärkt, serrö. Vi har så extremt starka yttrandefrihetslagar så vi skyddar en galen dansk som vill bränna en helig skrift i ett utsatt minoritetsområde där många just högaktar den skrift som den galne dansken vill bränna.

Det kallar jag att skydda yttrandefrihet i kvadrat. Fast det som den galne dansken gör har ju inget med yttrandefrihet att göra, det är bara för att söndra och provocera.

Lev gärna i Sverige av idag, som toppar alla listor om yttrandefrihet, sekularism, pressfrihet, you name it!
Citera
2022-04-23, 01:04
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast nu vill ju Ebba införa prickskytte på folksamlingar, det är något nytt, det trodde jag vi skulle slippa.
Citera
2022-04-23, 01:05
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Att polisen ska skjuta skapt är inget ändamål i sig i en rättsstat. Naturligtvis finns det en massa situationer när polisen ska få skjuta, och det kan säkert ha varit befogat mot individer även under upploppen. Däremot är det en risk att ta, tredje person kan skadas, och lätt är det inte att skjuta mot en folkmassa på avstånd och försöka pricka rätt.

Och som man alltid behöver klargöra på Flashback i sådana här situationer: Nej, jag är inte på islamisternas sida, polisen bör få tillgång till bättre utrustning i dessa situationer, och Paludan ska såklart kunna utnyttja sin yttrandefrihet. Men de ska inte skjuta skarpt när nöden verkligen inte kräver det, för det är en stor risk att ta i sådana här situationer.

In med lite dialogpoliser så blir allt bra.
Citera
2022-04-23, 01:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Fast nu vill ju Ebba införa prickskytte på folksamlingar, det är något nytt, det trodde jag vi skulle slippa.
Om du inte kan ta dig tid att lyssna på vad hon faktiskt sa utan bara är ute efter feltolkning så är ditt bidrag till diskussionen totalt meningslöst.
Citera
2022-04-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade förefaller ju märkligt ur den aspekten att partiledarna förr aldrig sade något om det inte var förankrat i partiet. Nu har vi sett Sabuni göra tanklösa uttalanden i intervjuer, men budskap som detta borde ju ha gått genom en partigranskning innan kan man tycka.
Bra poäng. Det har uppenbarat sig att det för fler och fler politiker råder en pingpong-loop mellan att till exempel hänvisa till sin partisekreterare vad gäller ens handlande i egenskap av privatperson och att exempelvis publikt agera ensamvarg i någon politisk fråga för att sedan möta pekpinnar uppifrån i partiet. Sammanfattat vill jag påstå att en del har större svårigheter att visa att de förstår skillnaden mellan rollen som politiker och privatperson.

Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
När ska en politiker uttrycka sig menar du, när något sådant här har hänt? Och hur mycket får dom uttrycka sig, enligt dig?
Precisera gärna vad i mitt relativt långa inlägg du bemöter.
Citera
2022-04-23, 01:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Egypten 2013:
Den hårdföre islamistiske förkunnaren Ahmed Abdallah, även känd som Abu Islam, dömdes på söndagen till elva års fängelse av en egyptisk domstol, efter att han offentligt bränt upp en bibel.
Säger ingenting egentligen om nåt. Annat än att hädelse är straffbelagt i vissa länder men inte andra. Det var straffbelagt i Sverige också. Det hänger ihop: om det blir förbjudet att häda islam, kommer det bli förbjudet att häda kristendomen. Och vi vet vad vänster tycker om kristendomen, så det kommer aldrig bli förbjudet i lag att häda någon religion. Även om kommunister gärna vill se ett sett att förbjuda just kristendomen, men inga andra religioner.

Men vänsterfolket leds fortfarande att tillräckligt smarta personer att de inser direkt att man kan inte förbjuda hädelse mot en religion men samtidigt tillåta det för alla andra religioner.

Men en vacker, eller kanske inte så vacker, dag kommer de svarta långskäggen i sån maktposition i Sveriges riksdag att vi får undantagslagar just för islam inskrivna i grundlagen.

Önskade jag kunde säga att vi har spännade tider framöver. Men det kan jag inte, för jag har barn.
Citera
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Nej då, hon vill nog mest bara att när polisernas säkerhet är i fara så ska de få bruka alla medel för att rätta till situationen.
Citera
Medlem
Den koksade horan kan slänga sig i helvetet tillsammans med Jimmie "Jag vet inte" Åkesson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in