2022-04-23, 00:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så har Fransmännen 72 st "Caesar 155 mm" totalt. Så man får ju se hur många det blir till slut. Anledningen varför jag säger det, är att jänkarna skulle ju skicka.., vad var det .., ca 70 "155 mm" pjäser ?

Så här var det:

- 72 155mm Howitzers and 144,000 artillery rounds;
- 18 155mm Howitzers and 40,000 artillery rounds;

Totalt 90 st med andra ord.

https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3007664/fact-sheet-on-us-security-assistance-for-ukraine-roll-up-as-of-april-21-2022/
Citera
2022-04-23, 00:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är förmodligen på tok för tidigt att säga att ryssarna misslyckas på längre sikt för att det verkar gå segt just nu. Det kan vara en tidig indikator, men det behöver inte vara det.

Ibland känns det som det är mycket önsketänkande. Ibland har jag tänkt att alla ord om hur Ukraina besegrar ryssen överallt mest är utslag för förhoppningar, att man blir lurad av propaganda, att man väljer att tro på allt för att det stärker (inte minst den ukrainska) moralen... Men framför allt tror jag att ryssarna ibland skjuter sig själva i foten. Att de misslyckades med att uppnått alla sina mål ("med beröm godkänt") råder det knappast tvekan om. Däremot kan de vinna en taktisk seger i längden. Det blir trots allt lite av en showdown in the east de kommande veckorna.

Tänk om det hade visat sig att Ukraina överdriver allting, att det i själva verket går hur pissigt som helst för dem, och att de ligger skitpyrt till?
De rapporterar gärna och mycket, men det är också ganska anekdotiskt till sin karaktär.
Ryssarna har sina uppställningar och sammanfattningar, men i övrigt har vi mycket sämre insyn där. Samtidigt — kartorna ljuger inte...

Vi väntar. Och ser. Vad som händer.

Kan ta år innan vi vet vad som egentligen händer och hände just nu, däremot så tror jag det är bortom tvivel att Putins invasion inte gått som planerat och att Ukrainas försvarsvilja är mycket hög, och att det dessutom rullar in mer tyngre vapen till dem gör det inte sämre. Kan de vinna? Ja det beror på vad vi menar såklart.

Vissa saker talar till Ukrainas fördel, inte minst att de har rätten att försvara (moral) sig på sin sida. Det som talar för Ryssland och som jag skrivit förut är att de kan lägga mycket stora resurser på att nå sina mål, de kan dessutom slåss fult för att det är vad som förväntas av dem.

För att lite löst dra ett filmcitat "Kanske 1 finsk soldat slåss som 4 Ryska, men vad gör vi när den 5:e soldaten kommer...?"
Citera
2022-04-23, 00:28
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Jo. Men samtidigt finns inga bevis för att någon av parterna har begått brott förräns forens audit utförts av en tredje oberoende part.

De rapporter som kommer in från tredje part talar för att Ryssland begått helt vidriga brott mot människor. Den fullständiga utredningen av detta kommer däremot ta flera flera år.

Kadyrovs tjetjener bla slåss för Ryssland, och Syrien stöder Ryssland. Rysslands närmsta allierade är länder och ledare som begått mycket otäcka och svåra brott mot mänskliga rättigheter, så jag tror helt enkelt att Ryssland känner sig hemma i det sällskapet.
Citera
2022-04-23, 00:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
från början trodde jag ukraina kanske fick släppa några områden i en kompromiss men det vete fasen nu. Dom kommer definitivt inte demilitariseras snarare blir armen starkare än innan kriget. Krim beror kanske ockaå lite på vad som sker i Kreml.

Ja, alltså ryssarna är ju sämre än någon skulle kunna tänka sig.. Helt häpnadsväckande..
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ja. NaZister med Z bokstäver, tillika rysskräpet kommer att dö. 30 000 skadedjur är redan avlivade. Hoppas att det blir 50 00 inom kort!

Jaja, vi är båda tangentbordskrigare, erkänn! Vad gäller bokslut får vi nog vänta till slutet av året, men jag gissar på 100 000 ukrainska nazister döda (vilket är en stor framgång) . Men självklart måsta fler nazistiska ukrainare stryka med! Det är i så fall en positiv nyhet eftersom upprensningen pågår. Ju fler döda ukrainare, desto bättre.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den kan också vara så att dessa artilleri egentligen bara ersätter de som de har och inte gör dem starkare. För det kan vara så att de börjar få slut på 152mm ammunition så de måste ha 155mm för då kan väst ge dem mycket. Det var vad en annan FB-användare sa och sedan har jag läst det på Twitter också.

De amerikanska artilleripjäserna ska vara bättre än ukrainarnas nuvarande sovjetiska artilleripjäser:

Citat:
Ukraine Will Give Russia Problems Thanks To U.S. 155mm Howitzers

"They are getting 155mm howitzers to blast the Russians in the Donbas phase of the war. These artillery pieces are likely comprised of M777 lightweight towed howitzers, an updated and modern version of the guns."

"This is a lighter-weight towed howitzer that has better range and accuracy compared to the 1970s Soviet-era 2A65 “Msta-B” towed artillery piece that Ukraine is using. With the M777 the Ukrainians will employ the 155mm shell against the Russians instead of the older 152mm round for the Msta-B. This will help the Ukrainian army to better bombard Russian positions."

"It does take eight soldiers to fire the M777 which means training is important. But an experienced crew can shoot five rounds per minute. Soldiers who rehearse crew tasks on the M777 can set it up in six minutes. Then the trucks can pull the howitzers to a new position after a fire mission. The M777 can engage targets that are 18-miles away. The highly-accurate digital computer fire control operation is what makes the M777 stand apart. Called the Towed Artillery Digitization system, it also uses GPS for targeting and can be fed relayed data from drones."

https://www.19fortyfive.com/2022/04/ukraine-will-give-russia-problems-thanks-to-u-s-155mm-howitzers/

Så ukrainarna får även bättre grejer.
Citera
2022-04-23, 00:34
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Så du tycker Azov-bataljonen är guds små änglar som bör respekteras med den högsta vördnad.

Är det så du menar?

Jag menar att Azov kan du gilla eller inte, men du kan inte på allvar åberopå mänskliga rättigheter, lagar och regler och stödja Putin.
Citera
2022-04-23, 00:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Jaja, vi är båda tangentbordskrigare, erkänn! Vad gäller bokslut får vi nog vänta till slutet av året, men jag gissar på 100 000 ukrainska nazister döda (vilket är en stor framgång) . Men självklart måsta fler nazistiska ukrainare stryka med! Det är i så fall en positiv nyhet eftersom upprensningen pågår. Ju fler döda ukrainare, desto bättre.

Hur definierar du en nazist? Någon som inte delar recept på en rödbetssoppa?

Citera
2022-04-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag menar att Azov kan du gilla eller inte, men du kan inte på allvar åberopå mänskliga rättigheter, lagar och regler och stödja Putin.

Alltså! Du verkar ok med att Azovbataljonen våldtar småtjejjer och äldre men inte ok om ryssarna gör detsamma.

Hur tänker du?
Citera
2022-04-23, 00:41
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Alltså! Du verkar ok med att Azovbataljonen våldtar småtjejjer och äldre men inte ok om ryssarna gör detsamma.

Hur tänker du?

Jag har redan skrivit att lagar ska gälla alla. Och om du håller med hoppas jag att du fördömer Putins invasion av Ukraina.
Citera
2022-04-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så här var det:

- 72 155mm Howitzers and 144,000 artillery rounds;
- 18 155mm Howitzers and 40,000 artillery rounds;

Totalt 90 st med andra ord.

https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3007664/fact-sheet-on-us-security-assistance-for-ukraine-roll-up-as-of-april-21-2022/

Jag skulle inte vara speciellt optimistisk i frågan om att de vapen som USA säger skall levereras till Ukraina når mottagaren, då t.o.m regimvänliga CNN rapporterar att vapnen som skickats är på avvägar.

I amerikansk media uttalar sig dessutom tidigare militärer och regeringsrådgivare, säger att det Biden försöker åstadkomma är dömt att misslyckas, inte minst därför att de mest hårdföra ukrainska förbanden just nu äts upp av ryssarna i öster, sedan kommer de vapen som samlas i västra Ukraina för att transporteras österut bli enkla mål för de ryska missilerna, vilket förvandlar västra Ukraina till ett helvete för befolkningen då missilerna kommer att dugga tätt i sin jakt på vapenleveranserna. Redan nu har ryssarna börjat skjuta sönder transportlederna och vapenlagren. Dessutom hittade ryssarna ett ammunitionslager i Kharkiv idag som innehöll tusentals ton.
Citera
2022-04-23, 00:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Jag skulle inte vara speciellt optimistisk i frågan om att de vapen som USA säger skall levereras till Ukraina når mottagaren, då t.o.m regimvänliga CNN rapporterar att vapnen som skickats är på avvägar.

I amerikansk media uttalar sig dessutom tidigare militärer och regeringsrådgivare, säger att det Biden försöker åstadkomma är dömt att misslyckas, inte minst därför att de mest hårdföra ukrainska förbanden just nu äts upp av ryssarna i öster, sedan kommer de vapen som samlas i västra Ukraina för att transporteras österut bli enkla mål för de ryska missilerna, vilket förvandlar västra Ukraina till ett helvete för befolkningen då missilerna kommer att dugga tätt i sin jakt på vapenleveranserna. Redan nu har ryssarna börjat skjuta sönder transportlederna och vapenlagren. Dessutom hittade ryssarna ett ammunitionslager i Kharkiv idag som innehöll tusentals ton.

Det är sant att hjälpen till ett land kan både vara svår och riskera att hamna i fel händer. Men Ukraina har rätt att försvara sig så hjälpen behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in