2022-04-23, 00:09
  #131497
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina planerar en kraftig motoffensiv. De skall bara samla ihop mer artilleri och pansarfordon.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1517591538720817153
Citera
2022-04-23, 00:11
  #131498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ni? Vilka är "ni"? Jag är jag.

Jag har ingen aning vad jag hade gjort om en familjemedlem befann sig där. Men jag vet att det behövs människor som gör motstånd mot ett angrepp, frihet är inte gratis.

Då vet du alltså inte om att Ukraina har kört med beskjutningar mot en minoritetsbefolkning i Dunbansk och Luhansk sedan 2014. Om inte! Så läs på.
Citera
2022-04-23, 00:13
  #131499
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Och då vacklar tysken istället och vågar inte skicka tunga vapen pga risken....fattar han inte att det är passerat?

Det skall sägas att enligt denna video : https://www.youtube.com/watch?v=8YIjDZ6HDQg

Så har Fransmännen 72 st "Caesar 155 mm" totalt. Så man får ju se hur många det blir till slut. Anledningen varför jag säger det, är att jänkarna skulle ju skicka.., vad var det .., ca 70 "155 mm" pjäser ?

Och jag såg igår (tror jag) ngn brittisk ex general som sade att Ukraina behövde minst 200 st för att tippa balansen..
Citera
2022-04-23, 00:13
  #131500
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Då vet du alltså inte om att Ukraina har kört med beskjutningar mot en minoritetsbefolkning i Dunbansk och Luhansk sedan 2014. Om inte! Så läs på.

Putin har talat om folkmord där och inget bevis alls finns det, det finns inga legitima skäl för Putins invasion av Ukraina.
Citera
2022-04-23, 00:15
  #131501
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Då vet du alltså inte om att Ukraina har kört med beskjutningar mot en minoritetsbefolkning i Dunbansk och Luhansk sedan 2014. Om inte! Så läs på.

Det var en konflikt skapad av Ryssland med attacker från båda sidor.

Och det heter inte Dunbansk, du förvirrade dig mellan Donetsk och Donbass.

Mitt tips; drick inte så mycket mer i kväll och skriv inte så mycket mer.
Citera
2022-04-23, 00:16
  #131502
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Azov kan man gilla eller inte, båda synsätt går lika bra. Men nu försvarar de Ukraina från en invasion som stöds av Kadyrov och Assad, två personer som knappast behövs kommenteras ytterligare.

Så ja, de är hjältar i försvaret av Mariupol.

Du gillar inte Wagnergruppen då heller gissar jag.

Nej, rätt tänkt. Jag är en vanlig nederländare som HATAR MUSLIMERNA I BOSNIEN OCH FRAMFÖR ALLT ÄCKLEN I SREBRENICA, men med det sagt, så är jag förvånad över den bristande kompetensen hos Ukraina när det gäller att gå ut med egen information eller desinformation. Exakt som ryssarna gör. Varför är de inte bättre på det? Jag fattar det inte. De kan allt om desinformation, varför kör de inte sitt eget race.

Jag är emot Ryssland och allt vad det står för, självklart. Men fler ryssar skulle börja tänka annorlunda om Ukraina går ut med den informationen. Och är lite smarta. Personligen har jag inget emot ukrarinre eller ryssar. Däremot HATAR JAG BOSNIER och ARABERNA FRÅN BOSNIEN, våra fiender.
Citera
2022-04-23, 00:16
  #131503
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Numera haglar det in rapporter om att västländer skickar stora mängder artilleri till Ukraina. När ryssarna redan nu misslyckas med sina anfall i östra/södra ukraina så kan man ana hur ryssarnas situation kommer att vara inom 2-3 veckor.

Jag är alltmer övertygad om att Ukrainas mål nu är att bli ett land igen, inkl Krim.

Det är de helt öppna med. De skall ta tillbaka hela Ukraina. "Allt är Ukraina" är ett slagord de använder som betyder det.
Citera
2022-04-23, 00:17
  #131504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putin har talat om folkmord där och inget bevis alls finns det, det finns inga legitima skäl för Putins invasion av Ukraina.

Jo. Men samtidigt finns inga bevis för att någon av parterna har begått brott förräns forens audit utförts av en tredje oberoende part.
Citera
2022-04-23, 00:18
  #131505
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det skall sägas att enligt denna video : https://www.youtube.com/watch?v=8YIjDZ6HDQg

Så har Fransmännen 72 st "Caesar 155 mm" totalt. Så man får ju se hur många det blir till slut. Anledningen varför jag säger det, är att jänkarna skulle ju skicka.., vad var det .., ca 70 "155 mm" pjäser ?

Och jag såg igår (tror jag) ngn brittisk ex general som sade att Ukraina behövde minst 200 st för att tippa balansen..

Man kan väl anta att en hel del materiel sänds till Ukraina utan att det blir offentligt Dels pga. att man inte vill att ryssarna ska veta det, dels pga. ”diplomatiska” skäl.
Citera
2022-04-23, 00:22
  #131506
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Numera haglar det in rapporter om att västländer skickar stora mängder artilleri till Ukraina. När ryssarna redan nu misslyckas med sina anfall i östra/södra ukraina så kan man ana hur ryssarnas situation kommer att vara inom 2-3 veckor.

Jag är alltmer övertygad om att Ukrainas mål nu är att bli ett land igen, inkl Krim.

från början trodde jag ukraina kanske fick släppa några områden i en kompromiss men det vete fasen nu. Dom kommer definitivt inte demilitariseras snarare blir armen starkare än innan kriget. Krim beror kanske ockaå lite på vad som sker i Kreml.
Citera
2022-04-23, 00:23
  #131507
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
HIMARS?!?
Skickar de med några PrSM missiler till dom (räckvidd 499km) så kommer Ukraina kunna ha väldigt roligt inne i Ryssland. Moskva skulle vara inom räckhåll från norra Ukraina.

Tungt!
HIMARS (high-mobility artillery rocket system) is the newest member of the multiple-launch rocket system (MLRS) family.

HIMARS is a highly mobile artillery rocket system offering the firepower of MLRS on a wheeled chassis.

It was developed in 1996 by Lockheed Martin Missiles and Fire Control under an advanced concept technology demonstration (ACTD) programme.
https://www.army-technology.com/projects/himars/
Citera
2022-04-23, 00:23
  #131508
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det skall sägas att enligt denna video : https://www.youtube.com/watch?v=8YIjDZ6HDQg
Så har Fransmännen 72 st "Caesar 155 mm" totalt. Så man får ju se hur många det blir till slut. Anledningen varför jag säger det, är att jänkarna skulle ju skicka.., vad var det .., ca 70 "155 mm" pjäser ?
Och jag såg igår (tror jag) ngn brittisk ex general som sade att Ukraina behövde minst 200 st för att tippa balansen..

Den kan också vara så att dessa artilleri egentligen bara ersätter de som de har och inte gör dem starkare. För det kan vara så att de börjar få slut på 152mm ammunition så de måste ha 155mm för då kan väst ge dem mycket. Det var vad en annan FB-användare sa och sedan har jag läst det på Twitter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in