Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Det är förmodligen på tok för tidigt att säga att ryssarna misslyckas på längre sikt för att det verkar gå segt just nu. Det kan vara en tidig indikator, men det behöver inte vara det.
Ibland känns det som det är mycket önsketänkande. Ibland har jag tänkt att alla ord om hur Ukraina besegrar ryssen överallt mest är utslag för förhoppningar, att man blir lurad av propaganda, att man väljer att tro på allt för att det stärker (inte minst den ukrainska) moralen... Men framför allt tror jag att ryssarna ibland skjuter sig själva i foten. Att de misslyckades med att uppnått alla sina mål ("med beröm godkänt") råder det knappast tvekan om. Däremot kan de vinna en taktisk seger i längden. Det blir trots allt lite av en showdown in the east de kommande veckorna.
Tänk om det hade visat sig att Ukraina överdriver allting, att det i själva verket går hur pissigt som helst för dem, och att de ligger skitpyrt till?
De rapporterar gärna och mycket, men det är också ganska anekdotiskt till sin karaktär.
Ryssarna har sina uppställningar och sammanfattningar, men i övrigt har vi mycket sämre insyn där. Samtidigt — kartorna ljuger inte...
Vi väntar. Och ser. Vad som händer.
Kan ta år innan vi vet vad som egentligen händer och hände just nu, däremot så tror jag det är bortom tvivel att Putins invasion inte gått som planerat och att Ukrainas försvarsvilja är mycket hög, och att det dessutom rullar in mer tyngre vapen till dem gör det inte sämre. Kan de vinna? Ja det beror på vad vi menar såklart.
Vissa saker talar till Ukrainas fördel, inte minst att de har rätten att försvara (moral) sig på sin sida. Det som talar för Ryssland och som jag skrivit förut är att de kan lägga mycket stora resurser på att nå sina mål, de kan dessutom slåss fult för att det är vad som förväntas av dem.
För att lite löst dra ett filmcitat "Kanske 1 finsk soldat slåss som 4 Ryska, men vad gör vi när den 5:e soldaten kommer...?"