2021-06-29, 10:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ska man hårdra det, så är ju din möjlighet att styra det, samma som din möjlighet att välja nazistiska åsikter.

Du kan inte ju inte påverka din vilja.

Kan man inte det? Jag tror att man kan påverka vad man vill i livet. Exempelvis kan du programmera om din hjärna att inte vilja runka till porr. Först så kämpar du mot din vilja att få enkel dopaminkick, sedan så slutar din hjärna att skicka starka signaller åt det hållet och slutligen så har du släckt den elden helt.

Men vem var det som ville få dig att sluta titta på porr? Säger du.

Tänk nu...det är klart att du slutar titta på porr genom att få input utifrån om negativa konsekvenser av porrtittande, men den förhandling som sedan sker mellan det medvetna "porr är dåligt" och det undermedvetna "porr är underbart" sker med dig själv som förmedlare. Jaget är förmedlaren mellan alla mina impulser och därmed den högsta domaren, den som tillåter den bästa versionen att vinna och ibland programmerar om mig själv.

Det medvetna påverkar det undermedvetna lika mycket som tvärtom. Jag ändrar såsmåningom även mina undermedvetna impulser genom en medveten logos. Mina känslor och mina primitiva begär påverkar min rationella sida, och min rationella sida påverkar mina känslor och primitiva begär.

När jag exempelvis långtidsfastar så slutar jag helt att vara hungrig under 2a-3e dagen, genom en hel del meditation.

Du kan då ifrågasätta alla mina viljor som kämpar mot andra viljor inom mig, men du kan liksom bara driva det så långt. Tillslut är jag domaren som avgör vilken vilja inom mig som är mer ädel. Du kan leka med iden då att även denna domare är en slags kausal effekt av Universum, och inget som jag "valde", men denna oändliga regression blir allt mer löjlig och opraktisk, ungefär som ett barn som frågar "varför det?" och "varför det?" efter varje svar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-29 kl. 10:05.
Citera
2021-06-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kan man inte det? Jag tror att man kan påverka vad man vill i livet. Exempelvis kan du programmera om din hjärna att inte vilja runka till porr. Först så kämpar du mot din vilja att få enkel dopaminkick, sedan så slutar din hjärna att skicka starka signaller åt det hållet och slutligen så har du släckt den elden helt.

Men vem var det som ville få dig att sluta titta på porr? Säger du.

Tänk nu...det är klart att du slutar titta på porr genom att få input utifrån om negativa konsekvenser av porrtittande, men den förhandling som sedan sker mellan det medvetna "porr är dåligt" och det undermedvetna "porr är underbart" sker med dig själv som förmedlare. Jaget är förmedlaren mellan alla mina impulser och därmed den högsta domaren, den som tillåter den bästa versionen att vinna och ibland programmerar om mig själv.

Det medvetna påverkar det undermedvetna lika mycket som tvärtom. Jag ändrar såsmåningom även mina undermedvetna impulser genom en medveten logos. Mina känslor och mina primitiva begär påverkar min rationella sida, och min rationella sida påverkar mina känslor och primitiva begär.

När jag exempelvis långtidsfastar så slutar jag helt att vara hungrig under 2a-3e dagen, genom en hel del meditation.

Du kan då ifrågasätta alla mina viljor som kämpar mot andra viljor inom mig, men du kan liksom bara driva det så långt. Tillslut är jag domaren som avgör vilken vilja inom mig som är mer ädel. Du kan leka med iden då att även denna domare är en slags kausal effekt av Universum, och inget som jag "valde", men denna oändliga regression blir allt mer löjlig och opraktisk, ungefär som ett barn som frågar "varför det?" och "varför det?" efter varje svar.

Fast denna "domare" eller "jag" är ju bara exakt samma sorts tankar som viljorna? Och du styr ingen av de?
Citera
2021-06-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Inget jag har hört. Som att man skulle välja att välja glass menar du?

Snarare att du inte kan välja om du är sugen på glass eller inte.
Citera
2021-06-29, 13:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Snarare att du inte kan välja om du är sugen på glass eller inte.

Men det har väl ingen påstått heller?
Lika litet som att sexuell attraktion skulle vara ett val.

Varför denna halmgubbe?
Citera
2021-06-29, 13:32
Medlem
Citat:
Men det har väl ingen påstått heller?
Lika litet som att sexuell attraktion skulle vara ett val.

Varför denna halmgubbe?

Påståendet är att vilja styr valet, och du styr inte viljan. Ej halmgubbe.
Citera
2021-06-29, 13:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast denna "domare" eller "jag" är ju bara exakt samma sorts tankar som viljorna? Och du styr ingen av de?

Vad menar du? Att inte ditt medvetna jag kan styra processer?

Det finns neurologer som kommit fram att allt mellan 80 till 95% av våra beslut är omedvetna, men aldrig har man kommit upp till 100%.
Citera
2021-06-29, 13:52
Medlem
Citat:
Vad menar du? Att inte ditt medvetna jag kan styra processer?

Det finns neurologer som kommit fram att allt mellan 80 till 95% av våra beslut är omedvetna, men aldrig har man kommit upp till 100%.

Ett beslut måste ju komma som en tanke, och var kommer tanken ifrån?
Citera
2021-06-29, 14:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Påståendet är att vilja styr valet, och du styr inte viljan. Ej halmgubbe.

Du förklarar något som är självklart alltså?
Att vi inte väljer vad vi ska känna? Är det vad du försöker säga? Eller vad menar du?

Att vilja är att känna. Eller menar du att vilja är något annat?
Citera
2021-06-29, 14:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ett beslut måste ju komma som en tanke, och var kommer tanken ifrån?

Nja, det är väl troligare att det kommer efter att ett dussin tankar bubblar upp och man väljer den tanken som bäst passar ens nuvarande situation. Vem väljer den tanke som bäst konverteras till handling?

Logos.
Citera
2021-06-29, 14:40
Medlem
Citat:
Nja, det är väl troligare att det kommer efter att ett dussin tankar bubblar upp och man väljer den tanken som bäst passar ens nuvarande situation. Vem väljer den tanke som bäst konverteras till handling?

Logos.

Det är en tanke som gör det valet...? (Eller du får reda på det via en tanke rättare sagt)
Citera
2021-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Du förklarar något som är självklart alltså?
Att vi inte väljer vad vi ska känna? Är det vad du försöker säga? Eller vad menar du?

Att vilja är att känna. Eller menar du att vilja är något annat?

Jo, jag trodde det var självklart, men du sa emot i inlägg;

(FB) Fri vilja - samlingstråd

Men då är vi överens.
Citera
2021-06-29, 14:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är en tanke som gör det valet...? (Eller du får reda på det via en tanke rättare sagt)

Eftersom jaget är en slags tanke, eller möjligen en konstig loop, så får man väl kalla det för en tanke, en självrefererande tanke. Så pass självrefererande att den kan döma sig själv som domare.

Självet är givetvis en paradox, rekursiva logiken gör väl så att när du tänker på "jag" så tänker du genast på någon annan än den som tänker, som om du distansierar från dig själv genom själva tanken.

Så vi får handen som ritar handen som ritar den, eller en Penrose stege utan början eller slut.

Desto djupare du går inom dig själv för att göra val desto längre bort från dig själv kommer du, som när du under meditation ser tankar och begär flyga förbi som bubblor som inte har med dig att göra. Jaget kanske blir rentav intet, men något finns ju i intet...en tyst betraktare finns där och inte i tankarna (tankarna är det som betraktas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in