Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Ska man hårdra det, så är ju din möjlighet att styra det, samma som din möjlighet att välja nazistiska åsikter.
Du kan inte ju inte påverka din vilja.
Kan man inte det? Jag tror att man kan påverka vad man vill i livet. Exempelvis kan du programmera om din hjärna att inte vilja runka till porr. Först så kämpar du mot din vilja att få enkel dopaminkick, sedan så slutar din hjärna att skicka starka signaller åt det hållet och slutligen så har du släckt den elden helt.
Men vem var det som ville få dig att sluta titta på porr? Säger du.
Tänk nu...det är klart att du slutar titta på porr genom att få input utifrån om negativa konsekvenser av porrtittande, men den förhandling som sedan sker mellan det medvetna "porr är dåligt" och det undermedvetna "porr är underbart" sker med dig själv som förmedlare. Jaget är förmedlaren mellan alla mina impulser och därmed den högsta domaren, den som tillåter den bästa versionen att vinna och ibland programmerar om mig själv.
Det medvetna påverkar det undermedvetna lika mycket som tvärtom. Jag ändrar såsmåningom även mina undermedvetna impulser genom en medveten logos. Mina känslor och mina primitiva begär påverkar min rationella sida, och min rationella sida påverkar mina känslor och primitiva begär.
När jag exempelvis långtidsfastar så slutar jag helt att vara hungrig under 2a-3e dagen, genom en hel del meditation.
Du kan då ifrågasätta alla mina viljor som kämpar mot andra viljor inom mig, men du kan liksom bara driva det så långt. Tillslut är jag domaren som avgör vilken vilja inom mig som är mer ädel. Du kan leka med iden då att även denna domare är en slags kausal effekt av Universum, och inget som jag "valde", men denna oändliga regression blir allt mer löjlig och opraktisk, ungefär som ett barn som frågar "varför det?" och "varför det?" efter varje svar.