2022-04-22, 04:22
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Fantastiskt! Ryssarna har skjutit 200% av de Ukrainska Helikoptrarna! Och över 100%av alla deras stridsvagnar.

Och ändå så står offensiven helt stilla!

AMAZING 👏

...ser ut som miffot har tagit de ryska förlustsiffrorna och helt enkelt försöker påstå att det rör sig om förstörda ukrainska fordon?
Ukraina hade ~800 tanks när Ryssland startade kriget.
Är det den här särskole-nivån rysstrollen resonerar på så är jag rädd att vi måste omyndigförklara dem för de behöver uppenbarligen vård?
Citera
2022-04-22, 08:57
Avstängd
Det är något jag inte begriper med informationsflödet kring detta krig:
1. Det sades tidigt redan I början av mars att Ryssland snart skulle gå I konkurs och vara utfattigt pga sanktionerna. Hur blev det nu? Är väldigt tyst I MSM om konkursen osv.
2.Det sades att den ryska armén är demoraliserad för att Ryssar inte vill angripa sitt broderfolk. Nu sägs det istället att Ryssar sätter rekord i blodtörstighet när de angriper civila. Snart framstår väl IS som barmhärtiga I jämförelse. Så mycket hat finns det tydligen mot broderfolk.
3.Det sades att ryssen inte klarar att ockupera Ukraina men nu verkar iallafall östra delen av Ukraina vara under rysk ockupation. Se på kartan som visas I amerikansk nyhetsmedia. Om Putin inte tar Kiev betyder det att han har förlorat?
4.Det pratas alltid om de enorma ryska militära förlusterna men det verkar som om Ukraina knappt har förlorat något manskap. Det verkar ologiskt med tanke på punkt 2 och 3.
Jag googlade och fick via Wikipedia fram att det sannolikt är ganska likvärdiga förluster på båda sidor. Problemet är att få fram trovärdiga data.
Citera
2022-04-22, 09:03
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men Ukraina låter skjutandet fortsätta. De rapporter som kommer därifrån och förhandlingarna i Minsk har fått mycket lite utrymme i media. Ukraina måste skapa säkerhet i området. Det har landet misslyckats med.

Nu resonerar du om möjligt ännu dummare än tidigare. Hur ska Ukraina kunna skapa säkerhet i ett område som ockuperas av världens näst starkaste armé (jag antar ryssarna fortfarande hävdar det även om få andra lär tro på det numera).

Såvitt jag minns så var det ganska mycket tal om Minskavtalen när de var aktuella 2014 och 2015. Men eftersom Ryssland och separatisterna konsekvent har brutit mot dem (Ukraina också, fast i mindre grad) så har det ju blivit ganska uppenbart att de är meningslösa och då sjunker så klart rapporteringsviljan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Ryssland har inte rätt att tvinga fram någon omröstning överhuvudtaget. Angående att bryta sig fri från ett land kan det göras antingen om konstitutionen ger möjlighet till det, vilket den Ukrainska mig veterligen inte gör, eller genom s.k. remedial secession vilket ska vara en sista utväg för att undgå starkt förtryck, något som inte förelegat vid 2014. Bara på den grunden är omröstningen i Krim, oaktat det faktum att den var fullkomligt riggad likaså den i Donbass, meningslös.

Du verkar ju gilla juridiska så jag föreslår att du slår upp FNs deklaration om mänskliga rättigheter, den allra första paragrafen lyder som följer:
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Om man agerar med förnuft och samvete och i en anda av gemenskap så är det ganska uppenbart när man bör och inte bör hålla en folkomröstning, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, de som bodde i Donbass DPR-del kunde inte rösta. Man kunde ha haft oberoende valobservatörer. Men jag vet inte om det nånsin hänt i något seperatist-kontrollerat område att regimen tagit en sådan sådan demokratisk approach.
nu är det lite off-topic, sorry.

Det är omöjligt att förstå vad du menar.

OSSEs observatörer i Donbas har inte varit där som valobservatörer utan som fredsövervakare med särskilt uppdrag att övervaka minoriteternas rättigheter.

Det komiska med OSSEs observatörer är att det var Ryssland som var drivande i att få dit dem. Deras uppdrag inleddes på våren 2014, efter Maidan-statskuppen men innan Donbas-statskuppen. Bara några månader senare stödde Ryssland upproret i Donbas och efter det var observatörerna bara ett bekymmer eftersom de ständigt rapporterade om ryskt intrigerande och rysk inblandning. Men eftersom deras uppdrag redan var fastställt gick det inte att få bort dem igen. Den ryska invasionen gjorde dock att de fick avsluta sitt uppdrag. Det är nästan så man funderar på om det var en av ryssarnas målsättningar.
Citera
2022-04-22, 09:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Nu resonerar du om möjligt ännu dummare än tidigare. Hur ska Ukraina kunna skapa säkerhet i ett område som ockuperas av världens näst starkaste armé (jag antar ryssarna fortfarande hävdar det även om få andra lär tro på det numera).

Såvitt jag minns så var det ganska mycket tal om Minskavtalen när de var aktuella 2014 och 2015. Men eftersom Ryssland och separatisterna konsekvent har brutit mot dem (Ukraina också, fast i mindre grad) så har det ju blivit ganska uppenbart att de är meningslösa och då sjunker så klart rapporteringsviljan.

Du verkar ju gilla juridiska så jag föreslår att du slår upp FNs deklaration om mänskliga rättigheter, den allra första paragrafen lyder som följer:
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Om man agerar med förnuft och samvete och i en anda av gemenskap så är det ganska uppenbart när man bör och inte bör hålla en folkomröstning, eller hur?

Det är omöjligt att förstå vad du menar.

OSSEs observatörer i Donbas har inte varit där som valobservatörer utan som fredsövervakare med särskilt uppdrag att övervaka minoriteternas rättigheter.

Det komiska med OSSEs observatörer är att det var Ryssland som var drivande i att få dit dem. Deras uppdrag inleddes på våren 2014, efter Maidan-statskuppen men innan Donbas-statskuppen. Bara några månader senare stödde Ryssland upproret i Donbas och efter det var observatörerna bara ett bekymmer eftersom de ständigt rapporterade om ryskt intrigerande och rysk inblandning. Men eftersom deras uppdrag redan var fastställt gick det inte att få bort dem igen. Den ryska invasionen gjorde dock att de fick avsluta sitt uppdrag. Det är nästan så man funderar på om det var en av ryssarnas målsättningar.
Ibland säger ni att Ryssland är starkt, ibland svagt, beroende på vad som passar för tillfället.

Att Ryssland ockuperade områdena innan kriget stämmer väl inte?

I vilket fall skulle Ukraina ha begärt hjälp när de förlorade kontrollen över områdena. Men stormakterna har skapat detta krig tillsammans.
Senast redigerad av wwr 2022-04-22 kl. 09:15.
Citera
2022-04-22, 09:24
Medlem
psychicsailors avatar
Du menade att det hade hållits oberoende val tidigare, då du argumenterade mot en annan skribent. Jag poängterade att Ukraina undvek att låta de flesta av sin Donbass-befolkning rösta. Men som sagt, off topic.
Citera
2022-04-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Förutom valresultatet är opinionen i Donbass då och nu konfirmerad av oberoende opinionsundersökningar. Att du och andra inte gillar resultatet förändrar inte saken.
https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/separatisten-verkuenden-grosse-mehrheit-fuer-abspaltung-von-ukraine-12934681.html

Vilken är din källa för att det skulle skett "folkomflyttningar"?

Det har det rimligen gjort. Ryssvänliga flyttar dit, de andra ut.
Citera
2022-04-22, 10:26
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ibland säger ni att Ryssland är starkt, ibland svagt, beroende på vad som passar för tillfället.

Att Ryssland ockuperade områdena innan kriget stämmer väl inte?

I vilket fall skulle Ukraina ha begärt hjälp när de förlorade kontrollen över områdena. Men stormakterna har skapat detta krig tillsammans.

Det är väl dokumenterat (av OSSEs observatörer om inte annat) att Ryssland pumpade in vapen och "frivilliga" i Donbas från maj 2014 och framåt. Ukraina har upprepade gånger bett om hjälp med att återta kontrollen över de separatistiska områdena. Men givetvis är det ingen som vill gå i krig med Ryssland för en sådan futtighet. Det Ukraina har fått är en del hjälp och utrustning för att bygga upp sina väpnade styrkor.

Vilket antagligen är en starkt bidragande orsak till Rysslands angreppskrig. 2014 hade Ukraina i praktiken ingen fungerande militär (därav beroendet av diverse frikårer). Sedan dess har det skett en kraftig uppgradering av Ukrainas militära förmåga och man kan misstänka att när de hade känt sig tillräckligt starka så hade de försökt återerövra utbrytarrepublikerna utan att Ryssland hade kunnat förhindra det.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du menade att det hade hållits oberoende val tidigare, då du argumenterade mot en annan skribent. Jag poängterade att Ukraina undvek att låta de flesta av sin Donbass-befolkning rösta. Men som sagt, off topic.

Du kanske syftar på självständighetsomröstningen 1991 som enligt vad jag kunnat läsa mig till var fria och oberoende. Där röstade en stor majoritet av Donbas befolkning för att tillhöra Ukraina. Även om det var 23 år före 2014 års omröstning så borde den ändå tillmätas viss signifikans. Ur ett rent demokratiskt perspektiv var den betydligt mer legitim.
Citera
2022-04-22, 10:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Du kanske syftar på självständighetsomröstningen 1991 som enligt vad jag kunnat läsa mig till var fria och oberoende.

Nej, jag syftar så klart på det senaste valet.
Citera
2022-04-22, 11:01
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
...ser ut som miffot har tagit de ryska förlustsiffrorna och helt enkelt försöker påstå att det rör sig om förstörda ukrainska fordon?
Ukraina hade ~800 tanks när Ryssland startade kriget.
Är det den här särskole-nivån rysstrollen resonerar på så är jag rädd att vi måste omyndigförklara dem för de behöver uppenbarligen vård?

Om Ukraina hade 800 stridsvagnar när kriget började och Ryssland har förstört 2400 av dessa stridsvagnar, det betyder 300% av de Ukrainska vagnarna är utslagna.

Klart Rysstrollen inte ifrågasätter ryska siffror.

Just amazing!
Citera
2022-04-22, 11:23
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:

Att använda stadgan som ett rättsmedel för att driva fram en omröstning i Donbass håller jag inte med om. Som sagt, möjligheterna är remedial secession eller konstitutionellt stadgande och det saknas förutsättningar för båda tillvägagångssätten. Hur ska denna gemenskap ha en chans när Ryssland bedriver aggressionskrig mot Ukraina hade du tänkt? Och hur ska en omröstning ens gå till fritt och demokratiskt när den ena sidan i stort sett är en cynisk diktatur och den andra har stora demokratiska problem med sitt arv efter USSR man inte helt gjort upp med än. Ryssland tillåter inte ens demokratiska val i sitt eget land, vad får dig att tro att de skulle tillåta det i Donbass?
Citera
2022-04-22, 11:33
Medlem
Citat:
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap

Visst låter det fint

Hur tycker du att våra politiker och media har lyckats med det ?
Eller ännu hellre ,,, hur tycker du att UK, USA har lyckats ?

Retoriska frågor som du förstår,
Insikten är att vi alla har och får det vi väljer och förtjänar.
Citera
2022-04-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det är något jag inte begriper med informationsflödet kring detta krig:
1. Det sades tidigt redan I början av mars att Ryssland snart skulle gå I konkurs och vara utfattigt pga sanktionerna. Hur blev det nu? Är väldigt tyst I MSM om konkursen osv.
2.Det sades att den ryska armén är demoraliserad för att Ryssar inte vill angripa sitt broderfolk. Nu sägs det istället att Ryssar sätter rekord i blodtörstighet när de angriper civila. Snart framstår väl IS som barmhärtiga I jämförelse. Så mycket hat finns det tydligen mot broderfolk.
3.Det sades att ryssen inte klarar att ockupera Ukraina men nu verkar iallafall östra delen av Ukraina vara under rysk ockupation. Se på kartan som visas I amerikansk nyhetsmedia. Om Putin inte tar Kiev betyder det att han har förlorat?
4.Det pratas alltid om de enorma ryska militära förlusterna men det verkar som om Ukraina knappt har förlorat något manskap. Det verkar ologiskt med tanke på punkt 2 och 3.
Jag googlade och fick via Wikipedia fram att det sannolikt är ganska likvärdiga förluster på båda sidor. Problemet är att få fram trovärdiga data.

"Trovärdiga fakta",,
Har inte ens släppts fullt ut från varken Vietnamkriget eller Irak/ Libyen.
Eller från något annat USA-krig. Det kommer först efter att ingen tjänar på lögner.
Kanske många generationer senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in