Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men Ukraina låter skjutandet fortsätta. De rapporter som kommer därifrån och förhandlingarna i Minsk har fått mycket lite utrymme i media. Ukraina måste skapa säkerhet i området. Det har landet misslyckats med.
Nu resonerar du om möjligt ännu dummare än tidigare. Hur ska Ukraina kunna skapa säkerhet i ett område som ockuperas av världens näst starkaste armé (jag antar ryssarna fortfarande hävdar det även om få andra lär tro på det numera).
Såvitt jag minns så var det ganska mycket tal om Minskavtalen när de var aktuella 2014 och 2015. Men eftersom Ryssland och separatisterna konsekvent har brutit mot dem (Ukraina också, fast i mindre grad) så har det ju blivit ganska uppenbart att de är meningslösa och då sjunker så klart rapporteringsviljan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rodimusprime
Ryssland har inte rätt att tvinga fram någon omröstning överhuvudtaget. Angående att bryta sig fri från ett land kan det göras antingen om konstitutionen ger möjlighet till det, vilket den Ukrainska mig veterligen inte gör, eller genom s.k. remedial secession vilket ska vara en sista utväg för att undgå starkt förtryck, något som inte förelegat vid 2014. Bara på den grunden är omröstningen i Krim, oaktat det faktum att den var fullkomligt riggad likaså den i Donbass, meningslös.
Du verkar ju gilla juridiska så jag föreslår att du slår upp FNs deklaration om mänskliga rättigheter, den allra första paragrafen lyder som följer:
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
Om man agerar med förnuft och samvete och i en anda av gemenskap så är det ganska uppenbart när man bör och inte bör hålla en folkomröstning, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Nej, de som bodde i Donbass DPR-del kunde inte rösta. Man kunde ha haft oberoende valobservatörer. Men jag vet inte om det nånsin hänt i något seperatist-kontrollerat område att regimen tagit en sådan sådan demokratisk approach.
nu är det lite off-topic, sorry.
Det är omöjligt att förstå vad du menar.
OSSEs observatörer i Donbas har inte varit där som valobservatörer utan som fredsövervakare med särskilt uppdrag att övervaka minoriteternas rättigheter.
Det komiska med OSSEs observatörer är att det var Ryssland som var drivande i att få dit dem. Deras uppdrag inleddes på våren 2014, efter Maidan-statskuppen men innan Donbas-statskuppen. Bara några månader senare stödde Ryssland upproret i Donbas och efter det var observatörerna bara ett bekymmer eftersom de ständigt rapporterade om ryskt intrigerande och rysk inblandning. Men eftersom deras uppdrag redan var fastställt gick det inte att få bort dem igen. Den ryska invasionen gjorde dock att de fick avsluta sitt uppdrag. Det är nästan så man funderar på om det var en av ryssarnas målsättningar.