Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-21, 18:18
  #1753
Avstängd
wwrs avatar
Ukraina har misslyckats att skapa säkerhet i området. (Ukraina kunde lätt begärt stöd av FN (USA) att städa upp i Donbas, men det gjorde man inte.) Detta har givit Ryssland en förevändning att angripa. Ukraina kontrolleras av USA. På det sättet har supermakterna tillsammans skapat detta krig. men Ryssland är huvudansvarigt för angreppet.

Genom USA:s manipulationer och Rysslands angrepp kastar de två supermakterna Europa in i ännu en kris.

Det är ingen rysk uppfattning. Det är en svensk och en europeisk uppfattning.

Jag tror det får sammanfatta min bestämda åsikt om detta. Nu måste jag ta paus och få i mig lite mat.
Citera
2022-04-21, 18:21
  #1754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är inte alls ryskt. Jag anser att Ryssland måste betala förstörelsen. Men alla globaltrollen kommer att säga att vi inom EU skall betala, vad jag sett. Det är ett svenskt sätt att argumentera.

Det hjälper inte att alltid bara skylla på ena sidan och säga att alla åsikter man inte gillar är "ryska".

Ukraina anser att de skall kontrollera områdena. Men områdena har dålig säkerhet. Då är det upp till Ukraina att begära hjälp att återställa ordningen i områdena. Det har Ukraina (som sköts av USA) inte gjort.

På det sätten har USA och Ryssland tillsammans skapat detta krig som vi kommer att få betala.

Som sagt, säkerheten berodde på ryssen och vad du menar att det är för "hjälp" de borde bett om är synnerligen oklart eftersom du förefaller ogilla USA och inte tycker EU skall betala (vilket lär behövas om man skall skicka hjälp). Kanske du menar att Turkiet eller Kina kunde kommit till Donbass och "hjälpt till", med att jaga bort ruzzen får man förmoda.

Sedan tror jag du missar lite kring detta med "EU skall betala"...
Nationalekonomi är krångligt, men återuppbyggnaden av Ukraina kommer inte enbart vara negativt för Europa. Att vilja vara med och bygga upp handlar också om lukrativa möjligheter. USA kommer nog också gärna att "hjälpa till" och Kina också, de har ju varit lite lagom avvaktande mot Ryssland.
Citera
2022-04-21, 18:26
  #1755
Avstängd
wwrs avatar
Det handlar alltså om att Ukraina som styrs av USA inte kunnat sköta de två gränsprovinserna. De borde ha bett om hjälp av FN för att göra det. Oroligheterna har givit Ryssland en förevändning att angripa.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ukraina har misslyckats att skapa säkerhet i området. (Ukraina kunde lätt begärt stöd av FN (USA) att städa upp i Donbas, men det gjorde man inte.) Detta har givit Ryssland en förevändning att angripa. Ukraina kontrolleras av USA. På det sättet har supermakterna tillsammans skapat detta krig. men Ryssland är huvudansvarigt för angreppet.

Genom USA:s manipulationer och Rysslands angrepp kastar de två supermakterna Europa in i ännu en kris.

Det är ingen rysk uppfattning. Det är en svensk och en europeisk uppfattning.

Jag tror det får sammanfatta min bestämda åsikt om detta. Nu måste jag ta paus och få i mig lite mat.
Citera
2022-04-21, 18:28
  #1756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Jag vet helt ärligt för lite om balkankrigen för att kunna uttala mig, men om det sker etnisk rensning är jag rätt säker på att responsibility to protect slå in och militär intervention kan absolut komma på frågan.
Etnisk rensning är ett giltigt skäl, men då bör du titta på tidslinjen, i vilken ordning saker skedde. Den etniska rensningen i Kosovo sattes igång efter det att NATO beslutat gå i krig, ett cyniskt sätt att fastställa fakta på marken i förhoppning att om kosovoalbanerna drivits ut och inte ville återvända skulle NATO inte ha något skäl att gå i krig.
Citera
2022-04-21, 18:33
  #1757
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nationalekonomi är krångligt, men återuppbyggnaden av Ukraina kommer inte enbart vara negativt för Europa. Att vilja vara med och bygga upp handlar också om lukrativa möjligheter. USA kommer nog också gärna att "hjälpa till" och Kina också, de har ju varit lite lagom avvaktande mot Ryssland.
Och nu skall vi betala det som Ryssland förstört i Ukraina. Det är bra för oss!

Det sade man om Corona också. Vi gav nog 400 miljarder till EU det året. Om vi ger pengar till Europa kan de köpa saker av oss för pengarna.

EU tar in alla pengarna och sprider utan redovisning.

Det är bra för oss.

Att folk går på detta är bara för att massmedia och trollen jobbar 24/7 med desinformation.

Man skall hjälpa de som har problem. Men detta krig har riggats av Ryssland och USA för att fortsätta sänka Europa och stärka EU:s kontroll över oss.

Klart som f-n att det är luckrativt för amerikanska och kanske franska företag när de får betalt med våra skattepengar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-21 kl. 18:36.
Citera
2022-04-21, 18:34
  #1758
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det handlar alltså om att Ukraina som styrs av USA inte kunnat sköta de två gränsprovinserna. De borde ha bett om hjälp av FN för att göra det. Oroligheterna har givit Ryssland en förevändning att angripa.
Snabbmat?
Citera
2022-04-21, 18:39
  #1759
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Snabbmat?
Du samanfattar det viktiga. Vi går på en blåsning till. Inte oväntat efter klimat, flyktingar, terrorattacker, Corona. Nu blir det krig, inflation, energikris, troligen livsmedelsbrist.

Vilken "otur" vi haft se'n EU skapades.

Nu tar jag paus en stund och äter lite.
Citera
2022-04-21, 18:45
  #1760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och nu skall vi betala det som Ryssland förstört i Ukraina. Det är bra för oss!

Det sade man om Corona också. Vi gav nog 400 miljarder till EU det året. Om vi ger pengar till Europa kan de köpa saker av oss för pengarna.

EU tar in alla pengarna och sprider utan redovisning.

Det är bra för oss.

Att folk går på detta är bara för att massmedia och trollen jobbar 24/7 med desinformation.

Man skall hjälpa de som har problem. Men detta krig har riggats av Ryssland och USA för att fortsätta sänka Europa och stärka EU:s kontroll över oss.

Klart som f-n att det är luckrativt för amerikanska och kanske franska företag när de får betalt med våra skattepengar.

Nej, detta krig har inte "riggats" överhuvudtaget.

USA och Ryssland har inte haft ett möte där de bestämde att Putin skulle starta detta krig. Detta krig har startats av Ryssland och av dess enväldige diktator Putin och inget annat. Sluta ljug.

Det ekonomiska och betala är såpass komplext så det nog passar i något ekonomiforum. Jag tycker definitivt inte vi skall skicka en massa skattepengar vare sig till covidfonder eller ukrainska oklara återuppbyggnadsprojekt, det jag menar är att det inte finns ett enkelt flöde av pengar från A till B och att allt som investeras går förlorat, det kommer även bli positiva effekter även av Ukrainuppbyggnaden. Precis som vi såg efter covid f.ö.
Citera
2022-04-21, 18:46
  #1761
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det handlar alltså om att Ukraina som styrs av USA inte kunnat sköta de två gränsprovinserna. De borde ha bett om hjälp av FN för att göra det. Oroligheterna har givit Ryssland en förevändning att angripa.
Du kan väl inte ha missat att:
1) Det var själva poängen för Ryssland. Att skapa/underblåsa oroligheter som "rättfärdigar" invasionen.
2) Ryssland har veto-rätt i FN. Tror du alltså att ryssarna hade accepterat det?
Citera
2022-04-21, 18:54
  #1762
Avstängd
wwrs avatar
Ukraina måste självklart begära hjälp när de inte klarar av att sköta sitt land. Hur det utvecklar sig i FN får man se. Om Ryssland lägger veto i säkerhetsrådet måste man naturligtvis använda andra vägar inom t.ex FN.

Självklart har stormakterna manipulerat fram detta krig. Hade inte USA velat ha kriget hade de löst situationen i Donbas.
Citera
2022-04-21, 19:28
  #1763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?
Det går glimrande för Ryssland.

Man har fått omvärlden att tro att den ryska armén är svag, och det är en strategisk snilleblixt
Man har fått hjälp med att skrota en massa onödigt krigsmateriel
Man har visat med all tydlighet att man inte behöver omvärldens USD EUR Yen och annat trams, en riktig ryss behöver inget mer bekvämt än utedass.
Och man slipper ha Finland och Sverige som frifräsare inom säkerhetspolitiken.

Eller så kan man se det som att Puttler-Ryssland gjort årtusendets största blunder, men det får framtiden utvisa.
Citera
2022-04-21, 20:22
  #1764
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad är det här för knäppa påståenden. Det har funnits internationella observatörer i Donbas sedan 2014. Du kan själv läsa deras rapporter på OSSEs hemsida.


Nej, de som bodde i Donbass DPR-del kunde inte rösta. Man kunde ha haft oberoende valobservatörer. Men jag vet inte om det nånsin hänt i något seperatist-kontrollerat område att regimen tagit en sådan sådan demokratisk approach.
nu är det lite off-topic, sorry.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback