2022-04-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
"The Ukrainian National*Police*committed numerous crimes against humanity in Bucha. Biden, in seeking to shift blame for the Bucha murders onto Russia, is guilty of aiding and abetting these crimes. Congratulations America... we've created yet another Presidential war criminal!"
Kreml vänlig.
https://www.google.com/amp/s/www.newsweek.com/scott-ritters-twitter-reinstated-after-suspension-over-ukraine-remarks-1695834%3famp=1

Jag älskar inte ryssar. Men jag är intresserad av hur kriget går (dvs. verkligheten utan propagandaspinn) Min enda fråga är om Scott Ritter har rätt.
Citera
2022-04-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag älskar inte ryssar. Men jag är intresserad av hur kriget går (dvs. verkligheten utan propagandaspinn) Min enda fråga är om Scott Ritter har rätt.
Nej.
För scott ritter är en Kreml anhängare
Citera
2022-04-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej.
För scott ritter är en Kreml anhängare

Han är stolt amerikan och gammal officer i marinkåren. Frågan är om han rätt i sin analys.
Citera
2022-04-07, 21:25
Medlem
Mycket av sikten skyms av propaganda men helt klart bör väl vara att ryss-björnen fått äta en del taggtråd så här långt och uppvisat häpnadsväckande grymheter i sin svaga insats kring Kiev. Nu står slaget i öst i fokus och går det lika dåligt här finns stor risk att man kommer falla tillbaka och artilleribomba allt sönder och samman i enlighet med klassisk rysk tradition ifrån Georgien och Tjetjenien. Ukrainas chans bygger på effektiva leveranskedjor ifrån väst och på fortsatt god moral. Oavsett vilken sidan som förlorar mest kommer den här delen av världen vara ’förstörd’ i generationer. Vilket jävla waste. Förhoppningarna att kunna dra Putin inför Haag är små, kanske ett nackskott ligger närmare till hands men gud vet vilken dåre som tar över. Ur askan in i elden.
Citera
2022-04-07, 21:33
Medlem
Citat:
Scott Ritter om kolonnen och omringningen av Kiev som avledande manöver

Kanske har tråden redan avhandlat detta samtal med f.d. marinkårsofficeren Scott Ritter. Han framför sin syn på kriget och hans tro att omringningen av Kiev med kolonn och allt var en avledande manöver som fick den orutinerade skådespelaren Zelensky att samla trupperna vid huvudstaden. Sedan har ryssarna bombat sönder logistikförmågan och gjort den ukrainska armén orörlig. När ryssarna nu släpper greppet om Kiev så kommer de att gå mot den orörliga ukrainska armen i öster för att tillintetgöra den.

Enligt Ritter är det fullt möjligt att militärakademier och generalstaber under många år framåt kommer att studera den ryska strategin som en mästerligt plan.

https://www.youtube.com/watch?v=SN7o-ThhFfY

Vad tror tråden?

Knappast, ryssen försökte att knipa Kiev men insåg att det var omöjligt. I söder och öster har man haft framgång och fortsätter därför där. Dessutom vill man länka samman Krim med Donetsk och Luhansk vilket mer är deras B plan efter att A planen med att erövra hela Ukraina fallerat.
Citera
2022-04-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ryssarna älskar Putin då han står upp för sitt folk.
Till skillnad mot de västerländska ledarna som är korrupta och skiter i sitt eget folk.

Men stanna då för fan i ert paradis och låt andra länder vara i fred, jävla mongolpack.
Citera
2022-04-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag har mina rötter här och vägrar flytta, men jag känner att jag har allt mindre samhöriget med den EU-stat jag lever i.
Alla konstruerade imperier dör för eller senare och ett sådant konstruerat imperium som EU lär inte ha ett sådan lång livslängd, synd att det drar med sig hela Europa i sin dödskamp.
Att britterna drog sig ut ur EU i tid, var nog deras bästa beslut någonsin.
Alla diktaturer dör förr eller senare…vilket fruktansvärt svammel du häver ur dig. Väx upp
Citera
2022-04-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har han verkligen förskingrat pengar? Verkar som om du gått på propagandan hook line and sinker! Har Trump, Googles och Teslas ägare och diverse oljebolags ägare förskingrat pengar för att bli rmiljardrika?
Tror inte Putin har så enormt mycket pengar som det pratas om men han är väl delägare i några stora ryska bolag?
Lägg av med dagisnivån, eller ska du köra Peskov linjen. Självklart har han det.
på vilket sätt skulle andras försnillade godkänna Putins handlande? Otroligt märkliga argument.
Citera
2022-04-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Självklart har han det.
Har du eller någon bevis för det? Put up or shut up!
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-04-07 kl. 22:31.
Citera
2022-04-07, 22:34
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Alla diktaturer dör förr eller senare…vilket fruktansvärt svammel du häver ur dig. Väx upp
Vi lever alla i diktaturer i olika former.
Själv lever i en mild form av diktatur, där regimen kan råna dig på 50% av din inkomst + moms helt legalt, då regimen skapar sina egna lagar och kan göra alla möjliga knäppa saker med dina pengar.
Citera
2022-04-07, 22:35
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Vi lever alla i diktaturer i olika former.
Själv lever vi i en mild form av diktatur, där regimen kan råna dig på 50% av din inkomst + moms helt legalt, då regimen skapar sina egna lagar och kan göra alla möjliga knäppa saker med dina pengar.
Om du försöker rädda dina pengar betraktas du som en brottsling och kan hamna i ett fängelse.
Senast redigerad av Rimbert 2022-04-07 kl. 22:44.
Citera
2022-04-07, 22:42
Medlem
Citat:
Scott Ritter om kolonnen och omringningen av Kiev som avledande manöver

Kanske har tråden redan avhandlat detta samtal med f.d. marinkårsofficeren Scott Ritter. Han framför sin syn på kriget och hans tro att omringningen av Kiev med kolonn och allt var en avledande manöver som fick den orutinerade skådespelaren Zelensky att samla trupperna vid huvudstaden. Sedan har ryssarna bombat sönder logistikförmågan och gjort den ukrainska armén orörlig. När ryssarna nu släpper greppet om Kiev så kommer de att gå mot den orörliga ukrainska armen i öster för att tillintetgöra den.

Enligt Ritter är det fullt möjligt att militärakademier och generalstaber under många år framåt kommer att studera den ryska strategin som en mästerligt plan.

https://www.youtube.com/watch?v=SN7o-ThhFfY

Vad tror tråden?

Om att man band trupper genom att ställa sig utanför städer?
Ja kanske. Det band en del, men borde inte Ukraina ganska snart ha förstått att de inte skulle invadera staden genom rapporter de fick från civila och drönare?
Framför allt genom att USA garanterat haft stenkoll på hur många soldater som befann sig var.
Så om det var en fint så var effekten kortvarig.

Dessutom, det kan tvärtom binda mer ryska trupper.
Mosul togs på 7 månader med ett övertag i antal soldater på 7.5:1.
Mariupol togs på 2 månader (gissning, för det är inte klart ännu) med övertag ca 2:1.
Så man kanske kan anta att Kiev borde försvaras med minst 1/2 av antalet soldater utanför staden för att ha chans hålla den länge.
Men eftersom det är huvudstaden... kan man anta att de istället ville hålla dem stången. Ok 1:1 möjligen. Men knappast att Ukraina skulle ha mer soldater bundna där än ryssarna.
Vad tror ni om min killgissning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in