Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag pluggade inte i Sverige så jag vet inte var det står, antagligen i kommunlagen i den kommun du bor i eftersom det är kommunen som hanterar byggnadstillstånd.
I USA så måste man vara auktoriserad i den delstat man bor i men reglerna hanteras av kommunen där också. D.v.s det är olika regler i olika kommuner. Här i Spanien är det betydligt mer komplicerat eftersom man måste vara auktoriserad både nationellt och regionalt och ibland kommunalt. D.v.s är man auktoriserad i Madrid kan man inte nödvändigtvis rita ett hus för Valencia.
Jaha du, USA och Spanien. Och du kallade mig "trög" eftersom du inte berättat detta. Jag byggde ju mina hus i Sverige, så jag får erkänna att jag aldrig fäste aldrig något större avseende vid reglementet i dessa länder.
Jag har också det absoluta intrycket att TS ämnade bygga sitt hus i Sverige (fast jag kanske har fel). Så om vi ska ge honom några råd om vad som gäller på andra kontinenter ska vi kanske vara tydliga med att råden inte berör honom. Annars kan det lätt leda till missförstånd.
Så oavsett vad som gäller i Spanien och USA, så i Sverige finns det inga auktoriserade arkitekter som måste signera bygglovsritningar.