2022-04-21, 17:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är du trög? Jag har pluggat arkitektur. Det ingår i utbildningen att man får lära sig lagen. Jag känner arkitekter. Jag känner arkitektdesigners.
Och jag har ritat och byggt flera hus utan att det varit någon s.k. arkitekt i närheten av ritningarna.

Men ok, om du nu har lärt dig "lagen", visa var och i vilken lag det står.
Citera
2022-04-21, 17:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
för å få bygglov måste väl du ha en godkänd konstruktionsritning...vilken svenne klarar av att göra en sådan...rita ett hus på ett papper kan ju vem som helst göra.
Beror lite på hur huset ser ut. Jag har inte behövt det varje gång. Takstolar kan de vara lite kinkiga med. Men även om man bygger själv så brukar man beställa takstolarna färdiga. Och då får man en konstruktionsritning till dem.
Citera
2022-04-21, 17:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Och jag har ritat och byggt flera hus utan att det varit någon s.k. arkitekt i närheten av ritningarna.

Men ok, om du nu har lärt dig "lagen", visa var och i vilken lag det står.

Jag pluggade inte i Sverige så jag vet inte var det står, antagligen i kommunlagen i den kommun du bor i eftersom det är kommunen som hanterar byggnadstillstånd.

I USA så måste man vara auktoriserad i den delstat man bor i men reglerna hanteras av kommunen där också. D.v.s det är olika regler i olika kommuner. Här i Spanien är det betydligt mer komplicerat eftersom man måste vara auktoriserad både nationellt och regionalt och ibland kommunalt. D.v.s är man auktoriserad i Madrid kan man inte nödvändigtvis rita ett hus för Valencia.
Citera
2022-04-21, 17:44
Medlem
Citat:
Beror lite på hur huset ser ut. Jag har inte behövt det varje gång. Takstolar kan de vara lite kinkiga med. Men även om man bygger själv så brukar man beställa takstolarna färdiga. Och då får man en konstruktionsritning till dem.
Som jag skrev..tror det skiljer på kommun...sist jag byggde här 50 kvadrat garage.....lämnade jag in en ritning med alla dimensioner på allt...gjorde takstolar själv..utförlig beskrivning på väggar å platta...eftersom jag är snickare godkändes jag som kvalitetsansvarig...detta var 10 år sedan....min jobbarkompis gick då i skola för att bli kvalitetsansvarig å har det som extrajobb nu....han sa till mig att idag hade jag inte kunnat få bygglov med dom nya reglerna...det sa han för två år sedan....hårdare krav nu.
Citera
2022-04-21, 18:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag pluggade inte i Sverige så jag vet inte var det står, antagligen i kommunlagen i den kommun du bor i eftersom det är kommunen som hanterar byggnadstillstånd.

I USA så måste man vara auktoriserad i den delstat man bor i men reglerna hanteras av kommunen där också. D.v.s det är olika regler i olika kommuner. Här i Spanien är det betydligt mer komplicerat eftersom man måste vara auktoriserad både nationellt och regionalt och ibland kommunalt. D.v.s är man auktoriserad i Madrid kan man inte nödvändigtvis rita ett hus för Valencia.
Jaha du, USA och Spanien. Och du kallade mig "trög" eftersom du inte berättat detta. Jag byggde ju mina hus i Sverige, så jag får erkänna att jag aldrig fäste aldrig något större avseende vid reglementet i dessa länder.

Jag har också det absoluta intrycket att TS ämnade bygga sitt hus i Sverige (fast jag kanske har fel). Så om vi ska ge honom några råd om vad som gäller på andra kontinenter ska vi kanske vara tydliga med att råden inte berör honom. Annars kan det lätt leda till missförstånd.

Så oavsett vad som gäller i Spanien och USA, så i Sverige finns det inga auktoriserade arkitekter som måste signera bygglovsritningar.
Citera
2022-04-21, 18:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jaha du, USA och Spanien. Och du kallade mig "trög" eftersom du inte berättat detta. Jag byggde ju mina hus i Sverige, så jag får erkänna att jag aldrig fäste aldrig något större avseende vid reglementet i dessa länder.

Jag är fortfarande rätt säker att du har fel eftersom det är arkitekten som är ansvarig för att ritningarna stämmer när byggnadsingenjören tar över. Om någonting är fel med ritningarna så är byggnadsingenjören helt fri om en olycka sker även om ingenjören gjort fel.
Citera
2022-04-21, 18:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Som jag skrev..tror det skiljer på kommun...sist jag byggde här 50 kvadrat garage.....lämnade jag in en ritning med alla dimensioner på allt...gjorde takstolar själv..utförlig beskrivning på väggar å platta...eftersom jag är snickare godkändes jag som kvalitetsansvarig...detta var 10 år sedan....min jobbarkompis gick då i skola för att bli kvalitetsansvarig å har det som extrajobb nu....han sa till mig att idag hade jag inte kunnat få bygglov med dom nya reglerna...det sa han för två år sedan....hårdare krav nu.
Jo, de där småpåvarna i byggnadsnämnden kan vara riktiga plågoandar. De kan hitta på de mest befängda krav. Det kan också skilja sig från gång till annan, eller att något som är tillåtet för en husägare är otillåtet för hans granne.
Citera
2022-04-21, 18:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag är fortfarande rätt säker att du har fel eftersom det är arkitekten som är ansvarig för att ritningarna stämmer när byggnadsingenjören tar över. Om någonting är fel med ritningarna så är byggnadsingenjören helt fri om en olycka sker även om ingenjören gjort fel.
Jo, jag hade kanske haft fel om jag försökt tillämpa svenska lagar i Spanien. Men så länge vi håller oss i Sverige har jag rätt.
Citera
2022-04-21, 18:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo, jag hade kanske haft fel om jag försökt tillämpa svenska lagar i Spanien. Men så länge vi håller oss i Sverige har jag rätt.

Nej, EU lag trumfar svensk lag.
Citera
2022-04-21, 18:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nej, EU lag trumfar svensk lag.
Menar du att spansk lag är EU-lag? Nyss var det de lokala svenska kommunallagarna som reglerade arkitekten, nu är det EU-lagen. Du spänner över ett stort spektrum.

Men hur som helst: du påstår att du kan det här. Visa mig bara exakt de lagparagrafer som reglera detta, så behöver vi inte diskutera mera.

Fram tills dess är jag trygg i min personliga erfarenhet av att ha ritat minst fyra hus i olika kommuner och fått bygglov från mina personliga ritningar utan att någon "auktoriserad arkitekt" varit inblandad.
Citera
2022-04-21, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Menar du att spansk lag är EU-lag? Nyss var det de lokala svenska kommunallagarna som reglerade arkitekten, nu är det EU-lagen. Du spänner över ett stort spektrum.

Jag har svårt att tro att EU lagen inte stipulerar att en auktoriserad arkitekt som är licensierad i området som byggnaden skall uppföras skriver på ritningen, det är så jag lärt mig att det fungerar. Jag orkar inte käfta om det, är inte intresserad av den typen av juridiska frågor. Jag skriver som jag tror det är och jag tycker man är dum i huvudet om man lyssnar på dig utan att kolla upp hur det ligger till.
Citera
2022-04-21, 18:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nej du får göra precis hur detaljerad ritning du vill. Den måste dock godkännas av en autoriserad arkitekt. Det är så arkitektbyråer fungerar. De har typ en eller två arkitekter som skriver på alla ritningar och sen massa designers som inte är licensierade som gör alla ritningar.

Citat:
Nu skriver du som du tror att det är, inte hur det verkligen är.

Vem som helst får kalla sig arkitekt. Något sådant som "autoriserad [sic] arkitekt" finns inte.

Citat:
Jag har svårt att tro att EU lagen inte stipulerar att en auktoriserad arkitekt som är licensierad i området som byggnaden skall uppföras skriver på ritningen, det är så jag lärt mig att det fungerar. Jag orkar inte käfta om det, är inte intresserad av den typen av juridiska frågor. Jag skriver som jag tror det är och jag tycker man är dum i huvudet om man lyssnar på dig utan att kolla upp hur det ligger till.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in