2022-04-20, 17:01
Medlem
sen får du inte bygga själv på samma sätt som för 15 år sedan...förutom ritning å godkänt bygglov ..nån skall va kvalitetsansvarig...elen certifierad..va likaså..vent...samt byggherre.....andra tider nu...
Citera
2022-04-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Hej jag hade tänkt inom snar framtid att bygga ett hus ifrån grunden köpa en tomt osv. Det jag vill veta är vad det kommer gå på allt som allt?

Alltså tomten, hela huset ifrån grunden. Hade tänkt en våningshus. Vill även ha ett garage och en större altan. Vet de är svårt att gissa, fast behöver veta på ett ungefär. Så man kan börja planera lite.
Kolla med din lokala Älvsbyhus-säljare.
Byggde ett Tyr för 12 år sedan på 121,4 m2. Dubbelgarage på 36 m2.
Nyckelfärdigt inkl. ALLT ca. 2,5 mille.
Citera
2022-04-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Hej jag hade tänkt inom snar framtid att bygga ett hus ifrån grunden köpa en tomt osv. Det jag vill veta är vad det kommer gå på allt som allt?

Alltså tomten, hela huset ifrån grunden. Hade tänkt en våningshus. Vill även ha ett garage och en större altan. Vet de är svårt att gissa, fast behöver veta på ett ungefär. Så man kan börja planera lite.

Gör du allt själv så går det väl på 2 miljoner.
Citera
2022-04-20, 20:22
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Nej han frågade även om tomten
Just det men jag tror, alltså tror, det blir samma kostnad ändå.
Citera
2022-04-20, 20:39
Medlem
muller25s avatar
Med dagens virkespriser = 25-35 000kr per kvadratmeter om du ska bygga lösvirkeshus efter egen ritning / en arkitekt som ritat + ha entrepenad på att någon utför jobbet.

Edit.

Då är inte tomten inräknad. Eller markarbete av tomt.

Tips.

Jaktkungen Karl Hedin erbjuder att måtta och såga färdigt allt virke om du lämnar in en ritning till han för att minska spill eller att du köper för mycket eller för lite virke.
Senast redigerad av muller25 2022-04-20 kl. 20:45.
Citera
2022-04-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Gör du allt själv så går det väl på 2 miljoner.
det får du inte nu.
Citera
2022-04-20, 20:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Är det något i det här som är otydligt?

Du verkar aningen efterbliven. Fattar du att du inte skrev hur stort hus du skulle ha? Vilken typ av hus? Hur många våningar?

Det är generellt billigare att bygga flera våningar än att bygga samma totalyta på ett plan. Sen tillkommer saker som LEED och dylikt om du vill ha ett energieffektivt hus.
Citera
2022-04-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muller25
Med dagens virkespriser = 25-35 000kr per kvadratmeter om du ska bygga lösvirkeshus efter egen ritning / en arkitekt som ritat + ha entrepenad på att någon utför jobbet.

Edit. Då är inte tomten inräknad.
nått sånt tror jag med....rita huset själv tror jag inte är godkänt längre.....jag jobbade ihop med en kille som läste in kvalitetsansvarig...därför jag är tveksam....mycket hårdare regler nu.
Citera
2022-04-20, 20:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
nått sånt tror jag med....rita huset själv tror jag inte är godkänt längre.....jag jobbade ihop med en kille som läste in kvalitetsansvarig...därför jag är tveksam....mycket hårdare regler nu.

Rita huset får du givetvis göra, däremot måste en arkitekt skriva på ritningen innan den byggs, vilket hen inte gör gratis.
Citera
2022-04-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Rita huset får du givetvis göra, däremot måste en arkitekt skriva på ritningen innan den byggs, vilket hen inte gör gratis.
en shematisk skiss kanske du för göra.....det är långt ifrån en ritning.
Citera
2022-04-20, 20:49
Medlem
muller25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Precis virkespriserna är sjukt höga nu. Allt köps upp av USA och Kanada. De har haft stora problem med granbarkborre där.

Man kan alltid rita själv och ta hjälp av arkitekt att färdigställa.

Men det är mycket att tänka på med tillgänglighet idag om du ska bygga boningshus. Mått vid toaletter osv osv jävla massa regler. För att handikappade ska kunna bo i huset och att kommuner ska slippa bygga om hus för miljoner för att någon hamnar i rullstol.

Bygger du fritidshus däremot så är reglerna helt annorlunda. Kan vara ett tips att bygga fritidshus om man ser till reglementen.
Citera
2022-04-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muller25
Precis virkespriserna är sjukt höga nu. Allt köps upp av USA och Kanada. De har haft stora problem med granbarkborre där.

Man kan alltid rita själv och ta hjälp av arkitekt att färdigställa.

Men det är mycket att tänka på med tillgänglighet idag om du ska bygga boningshus. Mått vid toaletter osv osv jävla massa regler. För att handikappade ska kunna bo i huset och att kommuner ska slippa bygga om hus för miljoner för att någon hamnar i rullstol.

Bygger du fritidshus däremot så är reglerna helt annorlunda. Kan vara ett tips att bygga fritidshus om man ser till reglementen.
jo jag vet...är snickare å just tillgänglighetsbesiktningen är stenhård nu....men det bästa är ta kontakt med en kommungubbe eller kvalitetsinspektör....dom vet alla regler..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in