Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-20, 17:45
Medlem
Vi har småbarn och funderar på att antingen sätta barnen i bostadskö i Stockholm eller Göteborg (troligtvis vill dom flytta dit när dom går ut gymnasiet) eller köpa lägenhet åt dom.

Vi bor inte i någon av storstäderna så jag vet inte vilken typ av bostad dom kan förväntas bli erbjudna efter 18 års köande. Till saken hör den att 4 åringen har 200'000 sparat och den lille har 100'000 på ISK som vi för över 2000kr vardera varje månad som vi hoppas har växt till en hyffsad summa när dom blir 18-20 år.

Får man tillräckligt bra lägenheter genom bostadskön i bra områden så vill jag inte ge barnen sparpengarna utan dom ska vara öronmärkta för framtida bostadsköp.
Citera
2022-04-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vi har småbarn och funderar på att antingen sätta barnen i bostadskö i Stockholm eller Göteborg (troligtvis vill dom flytta dit när dom går ut gymnasiet) eller köpa lägenhet åt dom.

Vi bor inte i någon av storstäderna så jag vet inte vilken typ av bostad dom kan förväntas bli erbjudna efter 18 års köande. Till saken hör den att 4 åringen har 200'000 sparat och den lille har 100'000 på ISK som vi för över 2000kr vardera varje månad som vi hoppas har växt till en hyffsad summa när dom blir 18-20 år.

Får man tillräckligt bra lägenheter genom bostadskön i bra områden så vill jag inte ge barnen sparpengarna utan dom ska vara öronmärkta för framtida bostadsköp.

Vad ska diskuteras?
Citera
2022-04-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Vad ska diskuteras?

Om man ska satsa på att köpa lägenhet eller ifall man ska stå i bostadskö?
Citera
2022-04-20, 19:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Om man ska satsa på att köpa lägenhet eller ifall man ska stå i bostadskö?

Det ena utesluter väl inte det andra. Sen så får man ju inte ställa minderåriga i många bostadsköer, Stockholms är en av dem.
Citera
2022-04-20, 19:36
Medlem
Citat:

Nej du kan inte ställa dina barn i bostadskö i Gbg i alla fall. Där får dem registrera konto först när dem blivit 17 år. - Om du inte ämnar att ställa dig i kö själv och sedan själv stå på deras kontrakt då den dagen det är dags.
Citera
2022-04-21, 00:28
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad, "light"->"lägenhet", gissar på autocorrect... /Mod
Citera
2022-04-21, 06:10
Medlem
Barnet e 4 bast å du ska ställa det i kö nu? Antagligen ska väl barnet plugga, 1. Du vet inte vart 2. Tiden för bostad är inte 16 år direkt 3. Barnet kommer ända kunna köpa bostadsrätt direkt om de samlånar med er. Jävligt konstig tråd
Citera
2022-04-21, 12:44
Medlem
miikoss avatar
Ett alternativ kan vara att Bo spara hos HSB.

Har för mig att barnen då får förtur till nybyggda HSB-bostadsrätter.
Citera
2022-04-21, 18:36
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ett alternativ kan vara att Bo spara hos HSB.

Har för mig att barnen då får förtur till nybyggda HSB-bostadsrätter.

Man kan även få förtur i hyreskön, men HSB har inte så många hyresrätter.
Citera
2022-04-22, 09:06
Medlem
Ska bli spännande onse bostadssituationen i Stockholm om 15 år jag skulle säga att köpa är ända sättet i framtiden om man ej vill bo hemma till 30 eller betala hutlösa andrahandshyror.
Citera
2022-04-22, 19:21
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Som flers sagt. GBG är 17 år. Stockholm är 18 år för o ställa sig i kön. Sen är det minst 10år för o få en lägenhet. Man kan flaxa och få en ungdomslägenhet, men det är oftast tur.
Citera
2022-04-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Som flers sagt. GBG är 17 år. Stockholm är 18 år för o ställa sig i kön. Sen är det minst 10år för o få en lägenhet. Man kan flaxa och få en ungdomslägenhet, men det är oftast tur.

Så i Stockholm kan man få en hyreslägenhet, 1:a i Norsborg vid 28 års ålder som tidigast? Då är det bara att glömma det, bättre satsa på en bostadsrätt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in