• 1
  • 2
2022-04-22, 22:41
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Så i Stockholm kan man få en hyreslägenhet, 1:a i Norsborg vid 28 års ålder som tidigast? Då är det bara att glömma det, bättre satsa på en bostadsrätt...

Om dom inte flaxar in ungdomskontrakt.

Du kan ju kika bostad.stockholm.se och se topp 3 kötiden för lägenheterna som finns ute så du fär ett hum.

De lär inte bli kortare
Citera
2022-04-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vi har småbarn och funderar på att antingen sätta barnen i bostadskö i Stockholm eller Göteborg (troligtvis vill dom flytta dit när dom går ut gymnasiet) eller köpa lägenhet åt dom.

Vi bor inte i någon av storstäderna så jag vet inte vilken typ av bostad dom kan förväntas bli erbjudna efter 18 års köande. Till saken hör den att 4 åringen har 200'000 sparat och den lille har 100'000 på ISK som vi för över 2000kr vardera varje månad som vi hoppas har växt till en hyffsad summa när dom blir 18-20 år.

Får man tillräckligt bra lägenheter genom bostadskön i bra områden så vill jag inte ge barnen sparpengarna utan dom ska vara öronmärkta för framtida bostadsköp.
Står isk I barnens namn eller i någon förälders namn?

Står det i barnets namn kommer dom ta en hyresrätt och sedan härja fritt med runda slängar 1,1 miljon! Blir nog en spännande studentsommar innan dom pengarna är slut.
Citera
2022-04-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Står isk I barnens namn eller i någon förälders namn?

Står det i barnets namn kommer dom ta en hyresrätt och sedan härja fritt med runda slängar 1,1 miljon! Blir nog en spännande studentsommar innan dom pengarna är slut.

Precis eller flytta in med nån fling utan samboavtal. Det där får nog regleras av pappa som lån eller nåt.
Citera
2022-04-23, 08:08
Medlem
Det finns ju även privata hyresvärdar. De delar inte alltid ut sina lägenheter efter tio år i kö. De väljer efter andra kriterier.
Personligen har jag inte kösystem.
Jag frågar de andra hyresgästerna först om de har förslag.
Har de inte nått så tittar jag efter annonser där folk söker bostad.
Dyker inte rätt person upp där heller så annonserar jag på blocket och facebook.
Därför är det rätt viktigt att man vårdar sin profil på sociala medier idag.
Tänk på vad du delar och har för bilder. Detta är nog viktigare än allt du skriver i din ansökning.
hjälp barnen från början. Kommer man in hos en mindre hyresvärd och sköter sig så skall man sedan be att få använda honom som referens. säg till hyresvärden att du söker större/mindre, centralare lantligare så vet han och kan i bästa fall hjälpa till.

Alla hyreshus har inte minst fyra våningar och trappuppgång som det ekar i. Det finns i många villaområden mindre hus med exempelvis fyra lägenheter där man delar på trädgård mm.
Detta blir ett personligare boende men man måste ta ett större eget ansvar för att inte störa sina grannar.

Hjälp dina barn när de börjar närma sig den tid då det är dags att flytta hemifrån så kommer det nog att lösa sig om de är skötsamma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in