2022-04-19, 21:31
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Hoppsan fucking Kerstin, verkar som tenn blir månadens metall och alphamin har de bra grejerna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-19/alphamin-said-to-kick-off-sale-of-one-of-world-s-top-tin-miners

Fortfarande rött?

Ja, men ganska lite, har några uranisar och oljebolag som drar ned, även fast Alpha är största innehavet så är det aningen ned.

Men det är bättre, synd att jag inte lyckades fylla på fler igår på 1,11, snålade och trodde den skulle komma ner dit
Citera
2022-04-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonumm
Köpte in mig på 1,14 och tackar också för tipset här. Men är det någon som vet varför den sticker så mycket idag.

Edit:
Läste artikeln och såg varför de drar iväg.
Går fortfarande upp. Tackar för tipset här.

Har ingen bra analys. I bland vinner man , och ibland förlorar man.
Citera
2022-04-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan

Fina upp 18%¨

Lägger nog vinsten i SSAB så får vi se om ett år...
Citera
2022-04-19, 21:56
Medlem
Citat:

Den sticker för att de har skickat ut prospekt för att ta in anbud på att sälja företaget.
Citera
2022-04-19, 22:01
Medlem
Citat:
Den sticker för att de har skickat ut prospekt för att ta in anbud på att sälja företaget.
Sålde 90% med vinst. Ligger lång , men har dom på bevakning.
Citera
2022-04-19, 22:20
Medlem
Citat:
Sålde 90% med vinst. Ligger lång , men har dom på bevakning.
Ligger kvar i DO som verkar gå bra just nu.

Har torskat mycket på Bio genom åren, så skönt att hitta en sektor som kan generera snabba pengar..
Citera
2022-04-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ligger kvar i DO som verkar gå bra just nu.

Har torskat mycket på Bio genom åren, så skönt att hitta en sektor som kan generera snabba pengar..
Köpte mera DO igår :-)
Hade turen att bara vara inne i ONCO i någon vecka. Jag hann sälja precis innan allt brakade åt skogen. Likaså med Sanionia där hann jag oxå sälja i tid. Så nu så skiter jag i allt va Bio heter, verkar ju va jädrans svårt att träffa rätt i den sektorn.
Citera
2022-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Köpte mera DO igår :-)
Hade turen att bara vara inne i ONCO i någon vecka. Jag hann sälja precis innan allt brakade åt skogen. Likaså med Sanionia där hann jag oxå sälja i tid. Så nu så skiter jag i allt va Bio heter, verkar ju va jädrans svårt att träffa rätt i den sektorn.
Ligger kvar med ca 10% i ISR. Verkar vara ett välskött bolag med goda framtidsutsikter. Resten skiter jag i. Blir gammal och tråkig och satsar på utdelningsbolag istället..

Kanske missar en raket på vägen, men då får det bli så...
Citera
2022-04-19, 22:51
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Hoppsan fucking Kerstin, verkar som tenn blir månadens metall och alphamin har de bra grejerna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-19/alphamin-said-to-kick-off-sale-of-one-of-world-s-top-tin-miners

Fortfarande rött?

Det är ju helvetes irriterande om budet blir under 2 cad, jag vägrar acceptera ett bud under det. Pengakåta jävlar bakom Alphamin tydligen, såvida inte tennpriset rasar i botten eller det blir krig i Kongo så sitter dom ju på en potentiell guldgruva med allt tenn som finns i närområdet
Citera
2022-04-19, 23:24
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det är ju helvetes irriterande om budet blir under 2 cad, jag vägrar acceptera ett bud under det. Pengakåta jävlar bakom Alphamin tydligen, såvida inte tennpriset rasar i botten eller det blir krig i Kongo så sitter dom ju på en potentiell guldgruva med allt tenn som finns i närområdet

Ja det vore ju snopet men jag tror det här bara är början. Nu stormar det på marknaden och priset på trygga hamnar kommer bli högt, jag tror och hoppas att många intressenter kommer ge sig in i leken.
Många gruvkoncerner och investmentbolag har gott om pengar som bränner i fickorna, det blir nog bra det här.
Citera
2022-04-19, 23:38
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ja det vore ju snopet men jag tror det här bara är början. Nu stormar det på marknaden och priset på trygga hamnar kommer bli högt, jag tror och hoppas att många intressenter kommer ge sig in i leken.
Många gruvkoncerner och investmentbolag har gott om pengar som bränner i fickorna, det blir nog bra det här.

Bara inte de enda intressenterna är kinesbolag, för då är jag inte alls så säker på att det blir bra. Dels lär de inte konkurrera med varandra och sedan så är de kommunistjävlar som förmodligen kommer göra livet jävligt surt för oss aä, med erbjudande om någon jävla merger med deras bolag
Citera
2022-04-20, 11:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
krascher går ju fort, om jag låg i cash skulle jag noja över andra saker än inflation. Jag är mer bekymrad över hur allvarlig kraschen blir, alltså om det bara blir typ som 08 eller om det blir valutakollapser i alla valutor och blackouts och jag borde ha stackat lite fysiskt oxå. Annars är det väl bara att avvakta tills den där dagen när det rasar ännu mer än tidigare, kapitulation, och börja tjacka PM-aktier och annat som rasat mest

Jag blir lite illa till mods när jag läser vad den här kvinnan Lagarde säger i intervjuer, det verkar som hon inte drar slutsatser överhuvudtaget från vad som hänt redan i USA. Hon har även sagt en massa uppseendeväckande saker tidigare, bl.a. att det är bra med negativ ränta. Hon ska väl inte ha relevant utbildning heller

Apropå ECB, sitter och kikar på Tyskland nu, och kliar mig i huvudet varför DAX är plus. Kom precis in siffror för Mars, PPI ligger på....håll i hatten... 30,9% !(insert fire here)!
Alltså fatta när dessa kostnader skall vidare till kund...

"Annual producer inflation in Germany jumped to 30.9% in March of 2022, breaking a fresh record high for a 4th straight month and much higher than 25.9% in February and forecasts of 28.2%. The figures reflect the effects of the war in Ukraine for the first time, with energy prices remaining the biggest upward contributor (83.8%), namely distribution of natural gas (144.8%), electricity (85.1%), mineral oil products (61.3%). Excluding energy, producer prices increased 14% yoy. Other significant price increases were seen for intermediate goods (23.3%), namely metals (39.7%), fertilisers and nitrogen compounds (+87.2 %), wooden containers (68.8%); and non-durable consumer goods (9.6%), namely food (12.2%); and capital goods (5.8%, the biggest increase since 1975). Compared to the previous month, producer prices increased 4.9%."

https://tradingeconomics.com/germany/producer-prices-change

Edit: Visar våra gainz bra dock.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-04-20 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in