Resultat: Vill ni se Sverige i NATO?
Ja
52,92%
190 röster
Nej
42,06%
151 röster
Vet ej/annat
5,01%
18 röster
2022-04-16, 14:40
Medlem
Kreme-2345s avatar
Possibly Sweden should join NATO's military and Finland, equal with Swedish military rearmament, increase the military by a third for 1.5%.
Citera
2022-04-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Henrik Jönsson har en bra presentation idag

SVERIGE & NATO - Olof Palme-nostalgi och rikets säkerhet
https://www.youtube.com/watch?v=9M9pzwdlLGE
Helt rätt det han säger. Fast s använder Palme som ett argument mot Nato, trots att det var Erlander och OP som införde det hemliga avtalet med USA som bl.a. innehöll att USA utsträckte kärnvapenskyddet till Sverige.

Jag är pro-NATO men Henrik Jönsson är ett jävla stolpskott som försöker vinna billiga partipolitiska poäng i en väldigt säkerhetspolitiskt känslig situation, men han misslyckas kapitalt.
Henrik Jönsson och SVT-journalisten försöker få det till något dåligt att sv. regeringen, eller snarare sossarna inte ger besked om var de står i NATO-frågan.
I själva verket är det det smartaste regeringen kan göra i nuläget att förhala Sveriges ställningstagande så länge som möjligt.
Det är av yttersta vikt att Sverige (och Finland) har så kort tid som möjligt mellan: 1. Beslut om ansökan > 2.Inskickande av ansökan
Man vill ge Ryssland så lite tid som möjligt att jävlas, hota och påverka opinion. För det kommer Ryssland utom allt tvivel att göra.
Det vore komplett idioti att förklara Sveriges säkerhetspolitiska väg framåt före Finland gjort sitt officiella ställningstagande kring NATO-ansökan.
Citera
2022-04-18, 19:35
Medlem
COV-NL63s avatar
NATO or Nothing | Peter Zeihan on Finland and Sweden

https://www.youtube.com/watch?v=ncRTj6KxaiA
Citera
2022-04-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
NATO or Nothing | Peter Zeihan on Finland and Sweden

https://www.youtube.com/watch?v=ncRTj6KxaiA

IMO: En sällsynt tydlig och to-the-point analys av Finlands och Sveriges handlingsutrymme. Helt klart värt att se.
Citera
2022-04-18, 22:50
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Jag är pro-NATO men Henrik Jönsson är ett jävla stolpskott som försöker vinna billiga partipolitiska poäng i en väldigt säkerhetspolitiskt känslig situation, men han misslyckas kapitalt.
Henrik Jönsson och SVT-journalisten försöker få det till något dåligt att sv. regeringen, eller snarare sossarna inte ger besked om var de står i NATO-frågan.
I själva verket är det det smartaste regeringen kan göra i nuläget att förhala Sveriges ställningstagande så länge som möjligt.
Det är av yttersta vikt att Sverige (och Finland) har så kort tid som möjligt mellan: 1. Beslut om ansökan > 2.Inskickande av ansökan
Man vill ge Ryssland så lite tid som möjligt att jävlas, hota och påverka opinion. För det kommer Ryssland utom allt tvivel att göra.
Det vore komplett idioti att förklara Sveriges säkerhetspolitiska väg framåt före Finland gjort sitt officiella ställningstagande kring NATO-ansökan.

Jag är glad att Finland ansökte förre Sverige. Ni kommer förstår varför snart. Har inte idioten Sanna Marin lärt sig nu att Putin ej bluffar? Putin kommer aldrig tillåta att Finland bli ett Nato-land. Aldrig! Speciellt inte efter att de redan ha gått in i Ukraina. Broarna är redan brända. Han kommer markera ännu tydligare mot Finland. Jag gissar på missilattack på flera militära anläggningar när de har skickat in ansökan. Ryssland skulle inte hålla tillbaka, som de gör nu i Ukraina. Sanna Marin är en idiot som riskerar sitt folk liv.
Edit: Även om Finland hade blivit godkända på direkten så hade det inte stoppat Putin. Så det spelar igen roll hur fort en ansökan går.
Senast redigerad av Alphaomegarice 2022-04-18 kl. 22:52.
Citera
2022-04-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Putin kommer aldrig tillåta att Finland bli ett Nato-land.

Finland: Hold my beer
Citera
2022-04-18, 23:17
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Jag är glad att Finland ansökte förre Sverige. Ni kommer förstår varför snart. Har inte idioten Sanna Marin lärt sig nu att Putin ej bluffar? Putin kommer aldrig tillåta att Finland bli ett Nato-land. Aldrig! Speciellt inte efter att de redan ha gått in i Ukraina. Broarna är redan brända. Han kommer markera ännu tydligare mot Finland. Jag gissar på missilattack på flera militära anläggningar när de har skickat in ansökan. Ryssland skulle inte hålla tillbaka, som de gör nu i Ukraina. Sanna Marin är en idiot som riskerar sitt folk liv.
Edit: Även om Finland hade blivit godkända på direkten så hade det inte stoppat Putin. Så det spelar igen roll hur fort en ansökan går.
Du behöver inte ha ångest pga detta.
Citera
2022-04-18, 23:24
Medlem
Citat:
Sparar ditt inlägg, så citerar jag dig senare och påpekar om hur totalt fel du hade. Den enda idioten här är du.
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Finland: Hold my beer
Klockrent.
Citera
2022-04-19, 00:52
Medlem
Citat:
Och?

Ryssland kan inte göra något utom möjligtvis en "missilattack". Vilket givetvis skulle förstärka och cementera Finlands vilja att gå med i NATO.

Det enda Ryssland möjligtvis kan åstadkomma med att slösa några av sina fåtaliga och opålitliga robotar mot Finland är den slutgiltiga förgörelsen av Ryssland. Ryssland kan inte utesluta att en attack mot Finland skulle dra med NATO och Ryssland kan inte vinna detta politiskt, ekonomiskt, geopolitiskt, strategiskt, geografisk eller ens symboliskt på något vis.

Det landstigningsfartyg som återvänt till Östersjön härom dagen, kommer troligtvis användas för att försöka hota och skrämma Finland och Sverige, men ungefär där går gränsen för rysk förmåga, och det kommer inte fungera.

Enstaka robotangrepp skulle för övrigt vara ett helt överkomligt pris för skydd under NATO. Så idioten är du i detta fall.
Citera
2022-04-20, 07:32
Medlem
COV-NL63s avatar
Nu har realisterna i socialdemokraterna kört över resterna av putler-kramarna.
Den militära alliansfriheten bygger ytterst på en europeisk säkerhetsordning som inte längre finns. Rysslands invasion av Ukraina visar att den inte längre räcker för att garantera Sveriges säkerhet.
Putins krig visar att vi behöver gå med i Nato Aftonbladets ledarsida har ändrat åsikt och jag vill förklara varför
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Or9Xvb/putins-krig-visar-att-vi-behover-ga-med-i-nato

Det tar ett tag till innan info om den interna kampen kommer att publiceras. Vi får se om de har motat bort dem helt och i så fall kommer det att bli ett antal nya inriktningar hos sossarna.
Citera
2022-04-20, 10:25
Medlem
Just nu:
Ja 56,88%
Nej 39,38%

Svårt bedöma hur många ryska troll som påverkat omröstningen, men åtminstone borde några procent borde byta sida i just denna omröstning pga trollfaktorn. Så rimligare utfall är nåt i stil med:

Ja 60%
Nej 35%

(kanske är trollfaktorn ännu högre)
Citera
2022-04-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Det är tvehugget. Å enda sidan vill jag inte att några rysshoror skall få bestämma över mitt land. Är horungefasoner att hålla på och hotas och försöka bestämma så som dom alkoholiserade stenansiktena gör.
Å andra sidan vill jag inte ha någon rysk attack på sverige, oavsett hur liten och patetisk den än blir. Jag vill kunna känna mig trygg på gatorna, har redan nog med niggers som sprider otrygghet, behöver inga rysshoror också.

Jaha så att om vi är med i NATO då kommer Ryssland kanske att anfalla men om vi står utanför då plötsligt är risken automatiskt nära nog NOLL? Ja jo.. Jo såklart.

Om ett natomedlemskap provocerar Moskva till militärt anfall hur förklarar du då att Norge eller Danmark inte utsatts för detta under de 70 år som de varit medlemmar?

Nu förstår jag att just du trollar, men många här i Sverige verkar resonera precis som du. Man säger att man måste se objektivt på riskerna med ett medlemskap innan man kan bestämma sig, men sen gör man precis tvärt om och väljer att BARA se halva verkligheten.
Senast redigerad av Macke85 2022-04-20 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in