Resultat: Vill ni se Sverige i NATO?
Ja
52,92%
190 röster
Nej
42,06%
151 röster
Vet ej/annat
5,01%
18 röster
2022-04-14, 16:35
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag tycker det vore en utomordentligt bra ordning och en vettig grej att förhålla sig till. Sverige slutar att provocera Ryssland och låter dem bara vara, liksom Ukraina, Tjetjenien, Kazakstan, Belarus, Moldavien, Georgien, Armenien och Azerbajdzjan. Alla skall vi sluta provocera Ryssland så kommer Ryssland i sin tur låta oss vara och sköta vårt eget. Jag önskar innerligt detta.
Vad kul att en Stockholmstjej som heter Annika är så pass intresserad av Rysk militär och säkerhetspolitik Annika.
Jag tycker att ryska påverkans agenter ska sluta skriva "vi" på sociala medier och forum och överlåta detta "vi" till svenskar.
Man kan för övrigt titta på vad Moskoviterna har gjort historiskt.
Vi hittar paralleller redan på Ivan den stores tid när Novgorod närmade sig väst och han förstörde staden och mördade dess befolkning.
Moskovitmongol Ryssland håller aldrig några avtal och går aldrig att lita på.
Senast redigerad av Slackoff 2022-04-14 kl. 16:38.
Citera
2022-04-14, 16:43
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vad kul att en Stockholmstjej som heter Annika är så pass intresserad av Rysk militär och säkerhetspolitik Annika.
Jag tycker att ryska påverkans agenter ska sluta skriva "vi" på sociala medier och forum och överlåta detta "vi" till svenskar.
Man kan för övrigt titta på vad Moskoviterna har gjort historiskt.
Vi hittar paralleller redan på Ivan den stores tid när Novgorod närmade sig väst och han förstörde staden och mördade dess befolkning.
Moskovitmongol Ryssland håller aldrig några avtal och går aldrig att lita på.
Nja, jag tror inte jag är mer intresserad än vad andra medborgare är men ändå- mitt jobb snuddar invid frågorna varför de kanske för mig känns något mer intressant att följa dessa- och liknande, trådar. Jag förundras många gånger av våra skribenters sakkunskaper. Det finns nog en hel del att vidare förundras av kring mina tidigare postningar och en hel del av dem kan jag idag känna mig både generad och skamsen över men detta är ju ändå flashback... so what the fuck.
Citera
2022-04-14, 18:04
Medlem
Citat:
Jag tycker det vore en utomordentligt bra ordning och en vettig grej att förhålla sig till. Sverige slutar att provocera Ryssland och låter dem bara vara, liksom Ukraina, Tjetjenien, Kazakstan, Belarus, Moldavien, Georgien, Armenien och Azerbajdzjan. Alla skall vi sluta provocera Ryssland så kommer Ryssland i sin tur låta oss vara och sköta vårt eget. Jag önskar innerligt detta.
Ironi i textformat kan vara svårt.
Citera
2022-04-14, 18:14
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ironi i textformat kan vara svårt.
Inte för de något sånär begåvade- inte i just denna diskussion där vi samtliga (även de mest pro-ryska) egentligen vet hur det ligger till med det här om hur Ryssland ideligen känner sig hotade och kränkta av alla sina grannar och närbelägna länder... så till den milda grad att de känner ett trängande behov av att bekriga dem samtliga.
Citera
2022-04-14, 18:23
Medlem
COV-NL63s avatar
För de som undrar varför socialdemokraterna har svårt att följa Finland i Natofrågan finns delar av orsakerna här (FB) Vill ni se Sverige i NATO? här https://www.varldenidag.se/kulturserie/svenska-sovjetiska-spioner-blev-avslojade-men-forblev-ostraffade/repvdk!zwHx68LQDDXqQXa47YP43A/ och här https://www.jallai.se/2022/04/kodnamn-valentin-vem-var-kgb-spionen-i-palmes-narhet/
Detta har varit känt av "alla" i många år utan att den socialdemokratiska ledningen gjort något ordentligt.
Citera
2022-04-14, 21:19
Medlem
Citat:

Det finns ingen svensk som tycker att Sverige provocerar Ryssland.
Det är inte att provocera att stå upp mot folkmord.
Citera
2022-04-15, 12:01
Medlem
sebnies avatar
Här finns ännu mer argument mot NATO:

https://www.svenskafreds.se/upptack/forsvars-och-sakerhetspolitik/nato-gor-oss-inte-sakrare/

Bra citat också:
Citat:
Ett svenskt medlemskap i Nato skulle även kunna bidra till att vi blir en måltavla.

Ännu mer citat:
Citat:
Natos säkerhetsstrategi bygger på avskräckning, alltså att genom att förbereda sig för krig och våld kunna hota sina motståndare med målet att förhindra dem från att anfalla. Militär makt och hot om våld är också alliansens främsta verktyg. Den militära upprustning som detta tankesätt leder till riskerar i sin tur att bidra till en upprustningsspiral. Denna mekanism skapas när ingen stat eller allians vill känna sig i underläge och därmed rustar upp ännu mer när grannländerna/motståndaren gör det. Det som sägs fungera som avskräckning leder då till ökad misstro, spänningar och större risk för att väpnad konflikt faktiskt bryter ut.
Citera
2022-04-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Här finns ännu mer argument mot NATO:

https://www.svenskafreds.se/upptack/forsvars-och-sakerhetspolitik/nato-gor-oss-inte-sakrare/

Bra citat också:

Ännu mer citat:
Problemet är att dessa påståenden är lögn. Inte "annan åsikt som jag inte håller med om" eller "bra kritik, men..." utan lögn.

Sverige blir en mindre måltavla om vi går med i NATO och NATO gör att länderna inte var och ett ensamt behöver bygga upp försvar och kapprusta. Utan NATO, utan allianser, så hade Estland, Finland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Sverige, etc, ensamma behövt var och och en ett försvar som kunde hålla emot Ryssen (och/eller varandra).
Citera
2022-04-15, 13:51
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
behöver bygga upp försvar och kapprusta

Men det är ju det vi inte ska göra... Varför hålla på spänna musker?
Har du aldrig hört talats om lågaffektivt bemötande i värdegrundskurserna på skolan?

Man nedrustar och visar att man är inte farlig, och skapar olika former av neutralitetsavtal, vänskapsavtal och fredsavtal istället.

Så som Sverige gjorde under WW2, lät tyskarna få fri lejd över sverige som transitland mot att Tyskarna lovade att inte röra något som helst svenskt intresse (svenska soldater, svenska civila eller svensk infrastruktur). Det gick ju jättebra, vi slapp krig och vi är väl det ENDA land i hela världen som varit krigsfritt i 200+ år?
Citera
2022-04-15, 14:02
Medlem
Citat:
Men det är ju det vi inte ska göra... Varför hålla på spänna musker?
Har du aldrig hört talats om lågaffektivt bemötande i värdegrundskurserna på skolan?
Att gå med i NATO är inte att "spänna muskler", det är att skaffa en försäkring. Jag vet troligtvis mer än dig om s.k. konflikt- och aggressionsdämpande signaler och känner till var, när och hur, speciellt i relation till etologi (djurbeteenden) och jag kan säga att inget av detta är på det minsta vis relevant gentemot Ryssland. Var inte så jävla aningslös. Putin och Ryssland ser inte svaghet som konfliktdämpande, utan ser svaghet som något att utnyttja.
Citat:
Man nedrustar och visar att man är inte farlig, och skapar olika former av neutralitetsavtal, vänskapsavtal och fredsavtal istället.
Nej. Man visar att man är stark och inte kan röras, därefter skapar man olika former av trygghets- och förtroendeskapande avtal, handelsavtal, vänskapsavtal, etc. Vi kan göra allt detta, inklusive med Ryssland, och vara med i NATO samtidigt. Det är rysk ovilja som är problemet här.

Citat:
Så som Sverige gjorde under WW2, lät tyskarna få fri lejd över sverige som transitland mot att Tyskarna lovade att inte röra något som helst svenskt intresse (svenska soldater, svenska civila eller svensk infrastruktur). Det gick ju jättebra, vi slapp krig och vi är väl det ENDA land i hela världen som varit krigsfritt i 200+ år?
Nej, det där är inte en sann historiebeskrivning. Sverige upprustade under hela kriget och vi hjälpte västmakterna så mycket som det gick. Att det inte blev krig i Sverige berodde inte på vår neutralitet, utan på två enkla faktum: 1) vi låg inte i krigets riktning och 2) vi gav sken av att vara upprustade och starka.

Snälla, var inte så satans jävla aningslös. Du kan inte hitta ett enda exempel förankrat i verklighet och historia på ditt "recept". Du fungerar bara som nyttig idiot till folkmördarna i Kreml.
Citera
2022-04-16, 09:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
just för att Ryssland vill inte att NATO breder sig ut mera, så Ryssland vill blockera NATO från att breda ut sig, genom att anfalla de länder som påbörjar NATO-processen innan formell ansökan är inlämnad.

Han kan fortfarande anfalla ett land i luckan mellan lokalt riksdagsbeslut och NATO-ansökan.

Folk verkar tro att det här är någon lek och inte blodigt allvar.
Det sitter en psykopatisk narcissist med kärnvapen inte långt ifrån oss.
Vi ser hur det gick för Ukraina när de skulle söka medlemskap i NATO. Ändå stoppar folk huvudet i sanden och tror att det inte kan hända oss.
Citera
2022-04-16, 13:15
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
För de som undrar varför socialdemokraterna har svårt att följa Finland i Natofrågan finns delar av orsakerna här (FB) Vill ni se Sverige i NATO? här https://www.varldenidag.se/kulturserie/svenska-sovjetiska-spioner-blev-avslojade-men-forblev-ostraffade/repvdk!zwHx68LQDDXqQXa47YP43A/ och här https://www.jallai.se/2022/04/kodnamn-valentin-vem-var-kgb-spionen-i-palmes-narhet/
Detta har varit känt av "alla" i många år utan att den socialdemokratiska ledningen gjort något ordentligt.

Henrik Jönsson har en bra presentation idag

SVERIGE & NATO - Olof Palme-nostalgi och rikets säkerhet
https://www.youtube.com/watch?v=9M9pzwdlLGE
Helt rätt det han säger. Fast s använder Palme som ett argument mot Nato, trots att det var Erlander och OP som införde det hemliga avtalet med USA som bl.a. innehöll att USA utsträckte kärnvapenskyddet till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in