2022-04-19, 21:21
Medlem
Ichwills avatar
Fyll diskhon med varmvatten, lägg i en disktablett (maskindiskmedel), i med burken och låt stå över natten. Sen är det bara att skölja av burken så lossnar etiketten och limmet.
Funkar bra för frugan när hon gör så.
Citera
2022-04-19, 21:21
Medlem
StigAllans avatar
Samma problem med ölflaskor, ledsnade så pass nu på senare tid när även tidigare lättsläppta etiketter fastnat på engångsflaskorna att jag numera håller mig till nytillskott i flasksamlingen med återvinningsglas.
Köper numera bara öl som går att återvinna flaskan utan problem och detta bör kunna vara gällande även för andra burkar.
Engångsvansinnet måste upphöra!
Citera
2022-04-19, 21:24
Medlem
Wd-40. Oslagbart!
Citera
2022-04-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Wd-40. Oslagbart!
Miljöovänligt

Lägg burkarna i diskmedelsvatten över natten etiketterna lossnar då
Citera
2022-04-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Lägg burkarna i diskmedelsvatten över natten etiketterna lossnar då
Långt ifrån alla etiketter. Många lämnar klister kvar på burkarna.
Citera
2022-04-19, 22:19
Medlem
super bra
https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial/tejp/label-off-400-ml-2000029987
Citera
2022-04-19, 22:21
Medlem
momongos avatar
Köp en liten burk Gripen Bensin från ICA, den funkar mot envisa klistermärken på allt!

1. Blötlägg i diskmedel
2. Skrapa bort så mycket det går
3. Stryk på bensin, torka av med papperbit
Vol'a!

Skölj av efter bensin men funkar 100% på alla glasburkar jag köpt med jävla prislappar på. Bensin funkar även på plast och andra material.
Citera
2022-04-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
super bra
https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial/tejp/label-off-400-ml-2000029987
Det fungerar säkert. Och en del särskrivningar är roligare än andra.
Citera
2022-04-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Ta bort etiketten så gott det går.
Gnid in etiketten på glasburken med rapsolja.
Låt verka en stund.

Gnugga sen med lite hushållspapper, häll på lite såpa och varmt vatten för att få bort olja och alla klisterresterna.

Jag låter oljan verka över natten. Ibland drar lite plastfolie runt, så oljan ligger kvar bättre och gottar in sig i limmet.
Citera
2022-04-19, 23:35
Medlem
utforskarens avatar
Gnugga med fuktade sockerbitar funkar nog också bra, och förmodligen enligt samma princip som med t.ex. bakpulver (det blir som ett slags slipmedel).

Sockerbitsgnuggande funkar också bra till att få bort inbrända rester av sås och liknande från kastruller, där det mesta annat går bet.

Tänk bara på att slipning (förstås) kan göra ytan repig, också.
Citera
2022-04-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Vad kan man använda för att lösa upp limmet på glasburkar som innehållit konserver och som är försedda med etikett? Om man lägger burkarna i vatten så släpper etiketten snabbt, men klistret sitter kvar som berget. Om man gnuggar hårt medan klistret är blött så smetar man bar ut klistret och det blir klibbigt.

Att koka glasburkarna hjälper inte och diskmedel fungerar inte heller. Vad kan man använda? Alkohol, bensin, lacknafta, ...? Jag har inga av dessa ämnen tillhanda så jag kan inte testa själv.

jag brukar ta stål ull, så pass lätt att jag inte repar sönder glaset
Citera
2022-04-20, 00:06
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn

Tack, tack!

Jag tror det räcker nu med tips. T-sprit, 5-56, matolja, aceton, lacknafta, diskmedel, svinto, disksvamp, såpa, rakblad, bakpulver, kniv. De fetade substanserna och attiraljerna har jag hemma och ska testas ingående. Jag återkommer med slutsatserna.
Jag säger som kommissarie Columbo sa : Just one more question.
Biltema har en spray som heter label off den är framtagen för att ta bort klisterettiketter.
Suveränt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in