2022-04-19, 19:41
Moderator
evilhoneys avatar
5-56 funkar bra när man fått bort etiketten och bara har limmet kvar, spraya på och låt verka en stund och sen är det bara att diska bort.
Citera
2022-04-19, 19:43
Moderator
Fear2bes avatar
För mig brukar det funka med en rejäl dos Yes som gnuggas med den gröna sidan av en disksvamp. Funkar det inte första gången så blir det helt rent andra eller tredje gången. Detta gör jag efter att etiketten har blötlagts och skrapats bort.
Citera
2022-04-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Vad kan man använda för att lösa upp limmet på glasburkar som innehållit konserver och som är försedda med etikett? Om man lägger burkarna i vatten så släpper etiketten snabbt, men klistret sitter kvar som berget. Om man gnuggar hårt medan klistret är blött så smetar man bar ut klistret och det blir klibbigt.

Att koka glasburkarna hjälper inte och diskmedel fungerar inte heller. Vad kan man använda? Alkohol, bensin, lacknafta, ...? Jag har inga av dessa ämnen tillhanda så jag kan inte testa själv.

En liten bit svinto .
Citera
2022-04-19, 19:49
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Kombinationen är bäst! Fukta med olja. Låt verka. Gnugga med bakpulver.

Ja faktiskt. Men funkar med vatten också. Men olja gör det ännu lättare.
Citera
2022-04-19, 19:50
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
För mig brukar det funka med en rejäl dos Yes som gnuggas med den gröna sidan av en disksvamp. Funkar det inte första gången så blir det helt rent andra eller tredje gången. Detta gör jag efter att etiketten har blötlagts och skrapats bort.

Varför ger du tips som är så dåliga när flera i tråden gett bra tips som funkar?

Olja + bakpulver är det bästa.

Näst bäst är vatten och bakpulver.

Man ska inte behöva gnugga tre gånger.
Citera
2022-04-19, 19:51
Medlem
Storinkvisitorns avatar

Tack, tack!

Jag tror det räcker nu med tips. T-sprit, 5-56, matolja, aceton, lacknafta, diskmedel, svinto, disksvamp, såpa, rakblad, bakpulver, kniv. De fetade substanserna och attiraljerna har jag hemma och ska testas ingående. Jag återkommer med slutsatserna.
Citera
2022-04-19, 20:21
Medlem
4BSTINENSs avatar
Citat:

Tack, tack!

Jag tror det räcker nu med tips. T-sprit, 5-56, matolja, aceton, lacknafta, diskmedel, svinto, disksvamp, såpa, rakblad, bakpulver, kniv. De fetade substanserna och attiraljerna har jag hemma och ska testas ingående. Jag återkommer med slutsatserna.

Aceton, ja. I brist på det funkar nagellacksborttagning.
Citera
2022-04-19, 21:00
Medlem
Citat:

Tack, tack!

Du har inte fått med Scotch-Brite, vilket fungerar för mig. Låt burken ligga i blöt någon timme, sedan gnugga på. Vissa glasburkars etiketter har dock en förmåga att kladda sig in i svampen, vilket gör den obrukbar efter bara fyra-fem burkar.

Har inte testat maskindiskmedel på etiketter, men det är annars ett riktigt grymt medel som tar bort det mesta.
Citera
2022-04-19, 21:14
Medlem
Dorniers avatar
Är det några särskilda burkar du behöver få bort etiketter på, eller är du bara ute efter ett gäng glasburkar utan etikett?

Om man bara är ute efter glasburkar så är ett tips sylt från Lidl i glasburk. Klistret till etiketterna på dessa burkar släpper förvånansvärt lätt, det räcker att ha dem i varmt diskvatten en stund så lossnar både etiketten och allt klister. Bara att skölja av så har man fina små glasburkar att ha till annat.
Citera
2022-04-19, 21:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Vad kan man använda för att lösa upp limmet på glasburkar som innehållit konserver och som är försedda med etikett? Om man lägger burkarna i vatten så släpper etiketten snabbt, men klistret sitter kvar som berget. Om man gnuggar hårt medan klistret är blött så smetar man bar ut klistret och det blir klibbigt.

Att koka glasburkarna hjälper inte och diskmedel fungerar inte heller. Vad kan man använda? Alkohol, bensin, lacknafta, ...? Jag har inga av dessa ämnen tillhanda så jag kan inte testa själv.

Ta en bit svinto och gnugga bort klistresterna , det tar max 1 minut
Citera
2022-04-19, 21:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Dasspapper och lacknafta funkar
Citera
2022-04-19, 21:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag ställer dem i varmt vatten med diskmedel i några timmar. Sen brukar det gå att ta en kökssvamp och få bort resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in