2022-04-19, 19:16
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Vad kan man använda för att lösa upp limmet på glasburkar som innehållit konserver och som är försedda med etikett? Om man lägger burkarna i vatten så släpper etiketten snabbt, men klistret sitter kvar som berget. Om man gnuggar hårt medan klistret är blött så smetar man bar ut klistret och det blir klibbigt.

Att koka glasburkarna hjälper inte och diskmedel fungerar inte heller. Vad kan man använda? Alkohol, bensin, lacknafta, ...? Jag har inga av dessa ämnen tillhanda så jag kan inte testa själv.
Citera
2022-04-19, 19:18
Medlem
Running_mans avatar
Köp limbortagningsmedel på flaska, funkar skitbra.
Citera
2022-04-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Vad kan man använda för att lösa upp limmet på glasburkar som innehållit konserver och som är försedda med etikett? Om man lägger burkarna i vatten så släpper etiketten snabbt, men klistret sitter kvar som berget. Om man gnuggar hårt medan klistret är blött så smetar man bar ut klistret och det blir klibbigt.

Att koka glasburkarna hjälper inte och diskmedel fungerar inte heller. Vad kan man använda? Alkohol, bensin, lacknafta, ...? Jag har inga av dessa ämnen tillhanda så jag kan inte testa själv.

Tekniskt ren bensin funkar bra på det mesta. Lacknafta säkert också.

Är det inte vattenlösligt är det oljeprodukter som funkar. Lika lösa lika du minns?
Citera
2022-04-19, 19:19
Medlem
Henriksss avatar
Rakbladsskrapa och sedan valfritt lösningsmedel.
Citera
2022-04-19, 19:21
Medlem
T-Röd är räddningen. Rödsprit.
Bra till mycket
Citera
2022-04-19, 19:22
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det funkar till 100%

BIKARBONAT alltså bakpulver. Fukta burken, häll på bakpulver och låt verka lite och sen tar du bort det med en kniv eller sked. Så sjukt bra.
Citera
2022-04-19, 19:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Prova olivolja.
Citera
2022-04-19, 19:25
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Prova olivolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det funkar till 100%

BIKARBONAT alltså bakpulver. Fukta burken, häll på bakpulver och låt verka lite och sen tar du bort det med en kniv eller sked. Så sjukt bra.
Kombinationen är bäst! Fukta med olja. Låt verka. Gnugga med bakpulver.
Citera
2022-04-19, 19:28
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Ta bort etiketten så gott det går.
Gnid in etiketten på glasburken med rapsolja.
Låt verka en stund.

Gnugga sen med lite hushållspapper, häll på lite såpa och varmt vatten för att få bort olja och alla klisterresterna.
Citera
2022-04-19, 19:29
Medlem
Svenglens avatar
Jag använde svinto. Det var iofs på plast men tror att det även funkar på glas. Se bara till att det är tillräckligt fuktad och att du är lätt på handen så att det inte blir några repor.
Citera
2022-04-19, 19:32
Medlem
Jultrollets avatar
Jag rengjorde en himla massa glasburkar strax före jul till ett hobbyprojekt och provade det mesta. Olja och sådant gjorde det bara värre tyckte jag.

Till slut kom jag fram till att vissa märken på burkar hade väldigt enkla etiketter att få loss om de låg i diskmedelsvatten ett par timmar. Då lossnade papperet och sedan gnuggades resten bort med en vit kökssvamp.

Andra var svårare, antagligen den sort du har, och de fick ligga i varmt diskmedelsvatten i ett dygn innan jag gnuggade dem med svampen och en klick Cif Allrengöring. Det krävs lite gnugg men sedan är det borta.
Citera
2022-04-19, 19:34
Medlem
Jag brukar göra som du gjort, först genom att lägga glasflaskan eller glasburken i varmt vatten, sedan skrapar jag med en kniv och försöker få bort så mycket utav etiketten som det går, sedan tar jag acceton och häller på en bomullstuss eller en bit hushållspapper och gnider på klistret som är kvar efter etiketten, funkar hur bra som helst .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in