2022-04-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Naturligtvis.

Om han vill ha ett visst resultat, ja.

Precis.

Är det inte snarare så att den guden som du föreställer dig inte finns?
Men om Gud som du tänker dig finns. Var kommer han ifrån i så fall?
Citera
2022-04-18, 19:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men om Gud som du tänker dig finns. Var kommer han ifrån i så fall?

Well, jag tänker mig inte någon gud. Men det som skapas kan ju inte komma före det som skapar.
Alltså måste en skapande gud föregå existensen.
Citera
2022-04-18, 19:34
Medlem
Citat:
Well, jag tänker mig inte någon gud. Men det som skapas kan ju inte komma före det som skapar.
Du tänker dig en Gud som finns före existensen. Är den Guden inte då icke rumslig? Vad har när och var för betydelse för det icke rumsliga?
Citat:
Inte om han är en människa som tillverkar den rätta icke rumsliga första orsaken.

Men varifrån kommer den Gud som föregår existensen och inte kommer härifrån? Ingenstans?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-04-18 kl. 19:50.
Citera
2022-04-18, 19:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Om Gud då alltid har funnits så är det ju en intressant fråga varför Gud väntade en halv evighet innan han skapade universum.
Citera
2022-04-18, 19:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du tänker dig en Gud som finns före existensen. Är den Guden inte då icke rumslig? Vad har när och var för betydelse för det icke rumsliga?
Som jag sa, jag tänker mig ingen gud. Men för allt gäller att det som skapar måste föregå det som skapas. Krukorna kommer inte före krukmakaren, så att säga.

Citat:
Inte om han är en människa som tillverkar den rätta icke rumsliga första orsaken.
Världen måste ju existera för att någon ska finnas i den. Det går ju inte att vara i världen och sedan uppfinna den.

Citat:
Men varifrån kommer den Gud som föregår existensen och inte kommer härifrån? Ingenstans?
Fråga inte mig. Det religiösa svaret är ju att gud alltid funnits.
Citera
2022-04-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om Gud då alltid har funnits så är det ju en intressant fråga varför Gud väntade en halv evighet innan han skapade universum.
Är en halv evighet kortare än en hel? Något kan existera i en evighet men inget kan ha existerat i en evighet.
Citera
2022-04-18, 20:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Det kan man undra. Men det finns ju inga tidsmarkörer i en evighet heller, så hela tankebygget är ologiskt. En evighet är ju inte en jättelång tid utan all tid som finns, eller snarare ingen tid alls.
Eftersom en evighet varken har början eller slut.
Citera
2022-04-18, 20:15
Medlem
Citat:
Som jag sa, jag tänker mig ingen gud. Men för allt gäller att det som skapar måste föregå det som skapas. Krukorna kommer inte före krukmakaren, så att säga.
Jämförelsen håller inte eftersom krukor och krukmakare befinner sig i samma dimension medan Gud är den icke rumsliga dimensionen och ger upphov till den rumsliga dimensionen.

Är skaparen i den icke rumsliga dimensionen så beror han inte av tid och rum.

Citat:
Världen måste ju existera för att någon ska finnas i den. Det går ju inte att vara i världen och sedan uppfinna den.
Jo.
Citat:
Fråga inte mig. Det religiösa svaret är ju att gud alltid funnits.
En icke rumslig existens omfattar all tid.
Citera
2022-04-19, 10:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jämförelsen håller inte eftersom krukor och krukmakare befinner sig i samma dimension medan Gud är den icke rumsliga dimensionen och ger upphov till den rumsliga dimensionen.

Är skaparen i den icke rumsliga dimensionen så beror han inte av tid och rum.

Jo.
En icke rumslig existens omfattar all tid.

"Icke rumslig dimension", vad är det?
Citera
2022-04-19, 10:57
Medlem
Jag tror att många religiösa känner sig väldigt smarta på något sätt. De har ju ändå uppfunnit något (en gud) som folk i gemen inte omedelbart kan bevisa att det är en lögn.

Det kan ju i sammanhanget vara värt notera att de troende med tiden gömmer undan sin gud mer och mer för varje år som går. Han/Hon är inte synlig, är inte i vår tid, inte i vårt rum, inte på jorden, inte i vårt solsystem, inte i vårt universum...
Citera
2022-04-19, 11:02
Medlem
Svar finns redan, leta vidare. Hade du varit intresserad så hade du inte behövt ställa frågan.

Du har inte svaret nu och det är därför du ens kan ställa frågan.
Senast redigerad av All. 2022-04-19 kl. 11:06.
Citera
2022-04-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror att många religiösa känner sig väldigt smarta på något sätt. De har ju ändå uppfunnit något (en gud) som folk i gemen inte omedelbart kan bevisa att det är en lögn.

Det kan ju i sammanhanget vara värt notera att de troende med tiden gömmer undan sin gud mer och mer för varje år som går. Han/Hon är inte synlig, är inte i vår tid, inte i vårt rum, inte på jorden, inte i vårt solsystem, inte i vårt universum...

Det är exakt vad Gud är. Gud är alltet du beskriver, inklusive dina påståenden om att Gud inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in